۳۰۰ مهمان جشنواره سینمایی در یک خوابگاه سربازی!

غلامرضا نعمت‌پور با مهر مطرح کرد؛

۳۰۰ مهمان جشنواره سینمایی در یک خوابگاه سربازی!

غلامرضا نعمت‌پور معاون امور سینمایی استان لرستان و از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران به مرور خاطرات خود از این نهاد پرداخت.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از مهر، غلامرضا نعمت‌پور معاون امور سینمایی اداره‌کل ارشاد استان لرستان و از اعضای کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران، در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره خاطرات خود از حضور در کلاس‌های انجمن به خبرنگار مهر گفت: تا جایی که به یاد می‌آورم از همان سال‌های کودکی به فیلمسازی علاقه داشته‌ام اما واقعاً نمی‌دانستم این علاقه را در کجا باید پیگیری کنم. همیشه در ذهنم بود که هرکس می‌خواهد فیلمسازی را یاد بگیرد، باید از طریق دانشگاه اقدام کند. تا اینکه خوشبختانه دو تن از دوستانم در سال ۷۴ با انجمن سینمای جوانان ایران آشنا شدند.

وی ادامه داد: از طریق همین ۲ دوستم که مشغول یادگیری فیلمسازی در کلاس‌های انجمن بودند، سال ۷۵ در آزمون‌های انجمن شرکت کردم و به‌عنوان نفر سوم در آن دوره، به عضویت انجمن پذیرفته شدم. از نظر مالی هم به دلیل رتبه‌ای که آوردم، مشمول ۵۰ درصد تخفیف شدم که در آن شرایط هم بسیار به آن نیاز داشتم! از همان سال ۷۵ و به‌واسطه همان دوستانم، ارتباط میان من و مسئولان انجمن شکل گرفت.

این فیلمساز سینمای کوتاه افزود: ۲ یا سه هفته بعد از شروع حضورم در کلاس‌های آموزشی انجمن بود که اولین فیلم کوتاهم را ساختم. با همان فیلم هم در جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اهواز شرکت کردم و جایزه ویژه را هم دریافت کردم. این اتفاقات نیرو و انگیزه من برای ادامه این مسیر را چند برابر کرد. از آن مقطع تا امروز همواره با انجمن در ارتباط بوده‌ام ضمن اینکه تا همین امروز نزدیک به ۱۹ سال است که به‌عنوان مدرس در خدمت بچه‌های انجمن هستم.

نعمت‌پور درباره چهره‌های سینمایی هم‌دوره با خود در انجمن هم گفت: همان سالی که برای اولین‌بار در جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان شرکت کردم، خاطرم هست بهمن قبادی هم اثری در جشنواره داشت. مهرداد اسکویی هم در آن دوره حضور داشت و از همان سال‌ها ما با این دوستان در ارتباط بودیم.

وی افزود: فضای خاصی در آن سال‌ها در جریان بود و شخصاً در دوره‌هایی هم که فیلمی برای عرضه در جشنواره سینمای جوان نداشتم، به‌دلیل عشق و علاقه‌ام به فیلمسازی، در تمام جشنواره‌ها شرکت می‌کردم. به نظرم در آن سال‌ها صمیمیت‌ها خیلی بیشتر از امروز بود، حتی اگر امکانات کمتری داشتیم. خاطرم هست در یکی از دوره‌ها که جشنواره در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شد، هیچ هتلی برای میزبانی بچه‌ها وجود نداشت و همه بچه‌ها در یک خوابگاه مستقر شده بودیم.

نعمت‌پور ادامه داد: تصور کنید ۳۰۰ هنرجوی فیلمسازی در فضایی مشابه خوابگاه‌های سربازی با حداقل امکانات اسکان داده شده بودند و امکانات بسیار کمی هم داشتند اما در همان فضا صمیمت بسیاری را میان بچه‌ها شاهد بودیم. واقعاً گاهی دلم برای آن فضا تنگ می‌شود. امروز گویی همه چیز رسمی‌تر شده است. وقتی وارد فضای جشنواره می‌شویم هم آنقدر همه چیز صورت رسمی به خودش گرفته که لااقل برای ما دیگر حس و حال دوره‌های قدیم را ندارد.

معاون امور سینمایی اداره‌کل ارشاد استان لرستان درباره ادامه فعالیت‌های فیلمسازی خود هم توضیح داد: من همواره سعی کرده‌ام در کار فعالیت‌ها و کارهایی که دارم، ساخت فیلم کوتاه را هم دنبال کنم. از سال ۷۵ تا امروز هم حدود ۱۴ فیلم کوتاه ساخته‌ام. یک مستند بلند هم ساخته‌ام. از طرف دیگر ارتباطی که به‌عنوان مدرس با انجمن سینمای جوانان دارم، باعث شده است از جریان فیلمسازی سینمای کوتاه فاصله نگیرم. تلاش دارم حداقل هر دو سه سال، یک فیلم را بسازم.

وی افزود: در دوره‌هایی شاید آدم انگیزه‌اش برای کاری که دارد انجام می‌دهد، کم‌رنگ شود اما اینکه ما بخواهیم فیلمسازی را به‌طور کامل کنار بگذاریم، لااقل برای من کمی سخت است. بعضی اوقات که شرایط کار سخت می‌شود شاید حتی به زبان هم بگوییم که دیگر باید رها کنیم اما این جدایی از فیلمسازی مانند خوره به جان‌مان می‌افتد. بچه‌های که در کار فیلمسازی هستند، می‌دانند که این عشق و علاقه به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد ما صددرصد از این عرصه فاصله بگیریم. شخصاً هم در این سال‌ها شاید فعالیت مداوم در این عرصه نداشته‌ام اما لااقل هر سه سال یک فیلم کوتاه را ساخته‌ام.

نعمت‌پور درباره دلایل استمرار جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا دوره چهلم هم گفت: قطعاً مدیریتی قوی پشت این کار بوده است و عشق و علاقه بچه‌های فیلمساز هم در این استمرار بی‌تأثیر نبوده است. اساساً معتقدم ساختار انجمن سینمای جوانان ایران خیلی خوب شکل گرفته است و به‌گونه‌ای نیست که با تغییر مدیریت‌ها، چارچوب‌ها به‌هم بریزد. این اتفاق بسیار خوب است. به هر حال در کشور ما هم علاقه‌مند به فیلمسازی بسیار زیاد است و این علاقه‌مندی هم پشتوانه بسیار خوبی برای این جشنواره است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *