چهل‌سالگی جشنواره همیشه جوان و دستاوردهای یک رکوردشکنی

از «سینمای جوان» تا فستیوال کارآزموده تهران؛

چهل‌سالگی جشنواره همیشه جوان و دستاوردهای یک رکوردشکنی

دریافت ۷۲۱۶ اثر بین‌المللی در دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که بالاترین میزان در تمام ادوار جشنواره است، همزمان با پشت سرگذاشتن چهلمین دوره این رویداد می تواند نویدبخش اعتبار هرچه بیشتر این رویداد در سینمای جهان باشد.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، سینمای کوتاه ایران همواره در رویدادهای بین‌المللی درخشان ظاهر شده است و اگر بستری برای اکران عمومی در داخل کشور ندارد، اما با حضور در جشنواره‌های معتبر سینمای جهان همواره جریان ساز عمل کرده است. اگرچه فرصت اکران این آثار نیز در سال‌های اخیر در بسترهای پلتفرم ها و به صورت آنلاین یا بسته های فیلم کوتاه در گروه هنر و تجربه نیز مهیا شده است. همچنین انجمن سینمای جوانان ایران نیز با راه اندازی پاتوق فیلم کوتاه به صورت هفتگی در دوره اخیر مدیریتی خود توانسته است زمینه مناسبی برای نمایش آثار پرشمار سینمای کوتاه و نقد و تحلیل آن ها توسط منتقدان و فیلمسازان برجسته فراهم کند.

اما این روزها خبرهایی از دبیرخانه فعال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران می رسد؛ رویدادی که در آستانه برگزاری چهلمین دوره خود تا به همینجای کار یک امتیاز ویژه دارد و آن رکوردشکنی در تعداد آثار ارسالی در بخش بین‌المللی است. چراکه برای اولین بار در تاریخ برگزاری این جشنواره آمار بیش از ۷ هزار متقاضی برای حضور در بخش سینمای بین الملل جشنواره تهران به ثبت رسیده است. تجربه ای که نظیرش را در بسیاری از جشنواره‌های بین المللی و اسکارکوالیفاید نیز شاهد نیستیم. به این بهانه بد نیست مروری به فستیوال تهران که سینماگران قدیمی آن را هنوز هم با نام «سینمای جوان» می‌شناسند و خاطراتشان از اولین روزهای فیلمسازی‌شان را با این عنوان مرور می‌کنند، بیندازیم.

از «سینمای جوان» تا فستیوال کارآزموده تهران

در اوایل دهه پنجاه هجری شمسی «جشنواره بین‌المللی فیلم تهران» به عنوان اولین جشنواره فیلم‌های کوتاه و بلند آغاز به کار کرد و در شهرستان‌ها رقابت فیلم‌های آماتور ۸ و ۱۶ میلی‌متری با عنوان جشنواره سینمای جوان استانی شکل ‌گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش رقابتی فیلم‌های آماتور در جشنواره فیلم فجر در سال۱۳۶۱ پذیرای فیلم‌های کوتاه شد. سپس عناوین «جشنواره سینمای جوانان» و «جشنواره بین‌المللی سینمای جوانان» را بر خود نهاد که پذیرای آثار جوانان در سه بخش فیلم، عکس و فیلم‌نامه بود. با تخصصی شدن جشنواره در سال ۱۳۸۲، عنوان «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» به این رویداد اختصاص یافت که تاکنون ادامه داشته و به صورت انحصاری پذیرای آثار فیلم کوتاه از ایران و سراسر جهان است.

امروزه این جشنواره با هزاران متقاضی شرکت در ایران و سراسر جهان به عنوان مهمترین رویداد بین‌المللی سینمای کوتاه در غرب آسیا مطرح است که از سال ۱۴۰۰ توانسته در جایگاه یکی از رویدادهای ۱۲۷ گانه معتبر سینمایی در جهان به عنوان دروازه ورود مستقیم فیلم‌های کوتاه به فهرست سالانه جشنواره اسکار قرار گیرد.

رکوردشکنی تازه

دریافت ۷۲۱۶ اثر بین‌المللی در دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که بالاترین میزان در تمام ادوار جشنواره است، همزمان با پشت سرگذاشتن چهلمین دوره این رویداد می تواند نویدبخش اعتبار هرچه بیشتر این رویداد در سینمای جهان باشد.

این آمار در حالی به ثبت رسیده است که  پیش از این بیشترین نصاب شرکت در بخش بین‌الملل سی‌وهشتم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بود و پس از تمدید ۲ هفته‌ای مهلت ثبت‌نام فیلم‌های بخش بین‌الملل در دوره سی و هشتم، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد به ۶۴۰۲ فیلم رسید اما این آمار در دوره چهلم به ثبت رسیده است که دوره ویژه ای به جهت رسیدن به سن بلوغ و پختگی در فرهنگ ایرانی اسلامی ماست و از تاریخ ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. در این دوره همچنین تاکید و توجه بر «بومی گرایی در ژانر» به عنوان محوریت موضوعی امسال صورت گرفته و آثار در دو بخش کلی «سینمای ایران» و «سینمای بین‌الملل» و در گونه‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به رقابت خواهند پرداخت.

به واسطه این کارنامه درخشان و سوابق حرفه‌ای این جشنواره (که بیش و پیش از هرچیز یادآور روزها و خاطراتی شیرین و دلنشین برای سینماگرانی است که اگرچه در مقاطعی از سینمای کوتاه به دلیل مشغله‌هایشان فاصله گرفته اما هرگز آن را تنها نگذاشته‌اند) می‌توانیم شاهد روزهایی سینمایی و یک چله‌نشینی ویژه در بازه زمانی برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *