چهل؛ سال بلوغ جشنواره تهران/فیلم کوتاه را در هر فرصتی اکران کنیم

محمود نظرعلیان:

چهل؛ سال بلوغ جشنواره تهران/فیلم کوتاه را در هر فرصتی اکران کنیم

محمود نظرعلیان بازیگر پیشکسوت و فیلمساز سینمای کوتاه و از اعضای قدیمی انجمن سینمای جوانان ایران معتقد است ۴۰،سال بلوغ جشنواره فیلم کوتاه تهران است و به همین مناسبت باید به توسعه بیش از پیش سینمای کوتاه نزد مردم اندیشید و برایش راهکار داشت.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایرنا، محمود نظرعلیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با نزدیک شدن به زمان برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران گفت: در چهل سالگی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از همه دوستان دست اندر کاری که ۴۰ سال زحمت کشیدند و در دوره های قبل حضور داشتند و منجر به برپایی این جشنواره شدند خداقوت می‌گویم؛ جشنواره تهران یک حرکت فرهنگی هنری است و با حضور جمعی از هنرمندان سالی یکبار اتفاق می‌افتد و برای ما و آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: چهل، سن و سال پختگی است؛ چهل عددی است که انسان برخی مشکلات، نارضایتی‌ها و کوتاهی‌ها را پشت سر می‌گذارد و به ایستادگی می‌رسد، چهل‌سالگی، سال بلوغ جشنواره تهران است. امیدوار هستم جشنواره با حضور دوستان سینماگر از کل کشور به خوبی برگزار شود.

این بازیگر باسابقه درباره انتظاراتش از این رویداد عنوان کرد: انتظار می‌رود فرصت‌های بیشتری برای دیده شدن آثار در این جشنواره همواره فراهم باشد، دوستان فیلم‌ساز سینمای کوتاه امیدشان به دیده شدن در جشنواره است و پاسخ به این سوال که آیا اثرمان دیده می‌شود یا می‌توانیم برای کار بعدی حمایتی شویم؟  اگر مراکز فرهنگی در تمام کشور کمک کنند و حامی باشند تا اکران فیلم کوتاه نه تنها در جشنواره که یک اتفاق مستمر باشد بسیار خوب است. اگرچه در گذشته و در مقاطعی این اکران و در جریان بوده اما به صورت روتین رخ نداده است. امیدوار هستم حداقل برای چهلمین سال برگزاری این جشنواره به این مهم دست یابیم.

نظرعلیان گفت: همچنین بهتر است جشنواره از سوی مراکز و سازمان‌های غیرسینمایی هم حمایت شود، این رویداد برای همه جوانان و مردم است. هریک از ما در آن سهمی داریم به شخصه همیشه سعی کرده ام کوتاهی نکنم و در مسئولیت خود به کمک دوستان و فیلمسازانم بیایم.

وی افزود: موضوع دیگر اهمیت کار آفرینی برای بچه‌های جوان در این جشنواره است؛ دنیای سینمای کوتاه برای دیده شدن و نمایش‌آثار مخاطبینش کمی محدود است‌. ای کاش دست اندرکاران فرهنگی‌هنری کشور تصمیماتی بگیرند که فرصت فیلم کوتاه برای عموم مردم توسعه پیدا کند و این آثار دیده شوند و فقط برای برگزاری جشنواره زمان و انرژی نگذارند، جشنواره تهران باید همه گیر شود و گستردگی بیشتری داشته باشد، صدا وسیما، سازمان سینمایی سوره، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همه باید پای کار باشند و برای اکران آثار و رونق هرچه بیشتر این رویداد کمک کنند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: به نظرم نمایش فیلم‌ها بعد از جشنواره هم خیلی مهم است. کافه‌ها و مراکز فضای خیلی خوب و کمک کننده‌ای برای به نمایش گذاشتن آثار دارند و باید از فرصتی استفاده کرد. فیلمسازان در تهران آثار یکدیگر را تماشا، نقد و بررسی می‌کنند اما ای کاش این فضاها در شهرستان‌ها هم رونق بگیرد و مراکز کمک کنند. بارها گفته‌ام که وزارت ارشاد می‌تواند برخی از سکانس‌های فیلم‌های برگزیده را در ابتدای اکران فیلم‌های سینمایی در سینماها به عنوان تبلیغات نمایش دهد و این یک راه خوب و مناسب برای داوت مردم به تماشای آثار کوتاه است. بالاخره کاری که ساخته می‌شود باید دیده و در ادامه نقد و بررسی شود. از اهالی سینمای جوان خواهش می‌کنم در جشنواره حضور داشته باشند و با حضور خود به این رویداد فرهنگی اهمیت و ارزش بیشتری بدهند.

وی درباره اهمیت وجوه رسانه‌ای در برگزاری جشنواره توضیح داد: موضوع دیگر تعامل رسانه‌ها با جشنواره است؛ اطلاع رسانی جز وظایف اهالی رسانه است، تا به این لحظه دوستان خیلی خوب پیش‌رفته اند ولی می‌توانند بیشتر از این‌ها در سراسر کشور کار کنند، بارها این مطلب را بیان کرده‌ام؛ ما آینده سینمای ایران را در وجود و فعالیت فیلمسازان جوان می‌بینیم، آینده در دست دوستان فیلمساز ما است؛ از این جهت باید مسائل و دغدغه‌ها را بیان کنیم تا وظیفه اجتماعی خود را به درستی انجام داده باشیم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذر پندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *