پیرمرد تنهایی که راضی به آشتی با همسرش نمی‌شود/ شگفتی برای مخاطب!

زهره صباغیان کارگردان «اذان صبح به افق یزد»:

پیرمرد تنهایی که راضی به آشتی با همسرش نمی‌شود/ شگفتی برای مخاطب!

زهره صباغیان کارگردان فیلم‌کوتاه «اذان صبح به افق یزد» در باره فیلم کوتاه خود توضیح داد.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، زهره صباغیان کارگردان فیلم‌کوتاه «اذان صبح به افق یزد» از آثار راه‌یافته به بخش داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد، درباره اثر خود توضیح داد: این فیلم یک اثر ۱۴ دقیقه‌ای است که تولید آن را هم خردادماه همین امسال در یکی از روستاهای یزد کلید زدیم و تصویربرداری آن با برنامه ریزی فشرده در سه روز انجام شد. مراحل بعد از تصویربرداری و پس تولید هم تا تیرماه طول کشید.
وی درباره داستان این فیلم‌کوتاه گفت: قصه فیلم درباره پیرمردی است که با همسرش قهر کرده است و در تنهایی خودش، راضی به آشتی هم نمی‌شود تا اینکه اتفاقات دیگری در داستان رخ می‌دهد.
صباغیان درباره دغدغه اصلی خود برای ساخت این فیلم‌کوتاه ادامه داد: دغدغه این کار از مدت‌ها قبل در ذهنم بود و جرقه اولیه‌اش یک ایده بسیار ساده داشت که دوستش داشتم و بعدها تبدیل به یک داستان شد. ایده اولیه‌اش را از رفتار پدرم در یکی از سحرهای ماه رمضان گرفتم که به جای خوردن سحری مدام موج رادیو را تغییر می‌داد تا موج رادیوی یزد را پیدا کند. همین ایده ساده را سال‌ها در ذهنم داشتم تا اینکه آن را پرداختم و تبدیل به پیرمرد تنهایی کردم که با همسرش قهر است و در تنهایی نمی‌تواند برای سحری بیدار شود. چرخشی هم در پایان داستان قرار دادم که مخاطب را شگفت‌زده کند.
کارگردان «اذان صبح به افق یزد» درباره درک و دریافت مخاطب از این فیلم‌کوتاه گفت: اگر بخواهم چند کلیدواژه را درباره مضامین این فیلم بگویم، یکی «جبر»‌ است، یکی «طبیعت زندگی» و دیگری «تنهایی» و در نهایت «پذیرش». این‌ها مضامینی است که در قالب داستانی از جنس قهر و آشتی، در فیلم به آن پرداخته شده است.
صباغیان درباره کارنامه خود در سینمای کوتاه هم گفت: من پیش از این سابقه ساخت چند فیلم کوتاه را داشته‌‌ام. یکی از آن‌ها فیلم‌کوتاه «املا» بود که در جشنواره فیلم رضوی حضور داشت. مستند کوتاهی هم سال‌ها پیش در جشنواره رشد داشتم. با این حال می‌توانم بگویم در مختصات یک کار داستانی جدی با زمان ۱۴ دقیقه‌ای «اذان صبح به افق یزد» اولین تجربه‌ام بوده است.
وی افزود: حرفه اصلی من تدوین فیلم است اما زمانی که انجمن برای جلسات پیچینگ، فراخوان داد، برای ایده‌ای که سال‌ها در ذهن داشتم ثبت‌نام کردم و با تأیید طرح اولیه برای ساختش اقدام کردیم. در فرآیند ساخت هم به جز چالشهای مالی که به هر حال وجود داشت، با چالش خاص دیگری مواجه نشدیم. تنها سختی کار بیشتر تجهیز و آماده سازی لوکیشن بود چون کار در شهرستان در حال تولید بود و ما لوکیشن خانه ی روستایی را باید برای تصویربرداری تجهیز می‌کردیم. به همین دلیل پیش‌تولید تقریبا خسته کننده ای داشتیم. در مجموع اما فیلم فضای بسیار ساده‌ای دارد و بیشترین انرژی را هم در همان مرحله پیش‌تولید گذاشتیم، غیر از آن چالش خاصی نداشتیم.
این کارگردان درباره بهره‌گیری از نیروهای فنی حاضر در شهرستان برای تولید این فیلم‌کوتاه توضیح داد: این فیلم‌کوتاه محصول یزد است و جوانان بااستعداد بسیاری در این استان حضور دارند. همه عوامل تولید فیلم ما از بچه‌های یزد بودند که سال‌هاست در این حوزه فعالیت دارند و برخی از آن‌ها حتی در سریال‌های تلویزیونی و کارهای سینمایی موفق هم سابقه کار دارند.
صباغیان در پایان درباره چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم گفت: من پیش از این فیلمی در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران نداشتم و به‌عنوان مخاطب هم به‌صورت پراکنده در آن شرکت داشته‌ام و معتقدم این رویداد مهم‌ترین جشنواره‌ سینمایی در ایران است و امید دارم که فیلم‌های راه‌یافته، آثاری باشند که واقعا مورد تأیید همه به درستی انتخاب شده و در جشنواره دیده می‌شوند و مورد استقبال قرار می‌گیرند.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *