پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم‌های کوتاه برای پخش بین‌المللی/ این یک فرصت است

جاوید سبحانی:

پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم‌های کوتاه برای پخش بین‌المللی/ این یک فرصت است

جاوید سبحانی از دست‌اندرکاران بخش بین‌المللی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره سازوکارهای جدی و حمایتی انجمن سینمای جوانان ایران برای پخش بین‌الملل آثار این نهاد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جاوید سبحانی کارگردان سینمای کوتاه و از دست‌اندرکاران بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، درباره این رویداد توضیح داد: جشنواره فیلم‌کوتاه تهران امسال در زمینه تقاضا در بخش بین‌الملل، شاهد ثبت رکورد ویژه‌ای بود و شاهد ثبت تقاضای ۷۲۱۶ اثر از ۱۳۱ کشور در این بخش بودیم که رکورد ادوار گذشته این رویداد را شکست. مضاف‌بر اینکه این رویداد به یکی از پراستقبال‌ترین جشنواره‌های جهانی در زمینه فیلم کوتاه هم تبدیل شد.
وی ادامه داد: نکته مهم هم در این دوره این بود که برخلاف سنت سال‌های قبل که ثبت تقاضای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران رایگان بود، امسال به‌عنوان یکی از رویدادهای مورد تأیید اسکار، رویکرد خود را تغییر دادیم و هزینه اندکی را برای ثبت‌نام فیلم‌ها در بخش بین‌الملل در نظر گرفتیم. شکر خدا تجربه موفقی در این زمینه داشتیم و بنا داریم در سال‌های بعد مانند دیگر رویدادهای حرفه‌ای در سطح جهانی، به سمت درآمدزایی از این بخش هم حرکت کنیم.
سبحانی افزود: معمولا کشورهایی در آمار تقاضای حضور در جشنواره رتبه‌های بالاتری دارند که در صنعت سینما حرفی برای گفتن دارند. از فرانسه و اسپانیا گرفته تا هند و چین و روسیه. این‌ها کشورهایی هستند که همواره سینماگران مطرحی داشته و دارند. کشورهایی که در جشنواره‌های بین‌الملل حضور پررنگی دارند، متقاضی حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم هستند. در این میان برخی چهره‌های جدید هم هستند که متقاضی حضور در این جشنواره شده‌اند. این‌ چهره‌ها معمولا جزو فیلمسازان خوش آتیه‌ای هستند که می‌توانند در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیده شوند. این فرصت حضور و دیده شدن به‌ویژه برای فیلمسازان فیلم‌اولی بسیار حائز اهمیت است. خیلی از این فیلمسازان هم مدام با ایمیل پیگیر نتیجه درخواست حضور خود هستند و این برای ما دلگرم کننده است و نشان می‌دهد چقدر راه‌یابی به این جشنواره برای این فیلمسازان موضوعیت دارد.
این فیلمساز درباره چالش‌های پذیرش آثار در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم گفت:‌ بالاخره بخشی از چالش‌هایی که ما در این بخش با آن مواجه هستیم را می‌توان از جنس چالش‌هایی دانست که در همه فعالیت‌های بین‌المللی در کشور وجود دارد و مختص یک رویداد نیست. تلاش ما این بود که همزمان با برگزاری دوره چهلم جشنواره، بخش بین‌الملل را به‌صورت ویژه برگزار کنیم. مطمئن هم هستیم که این دوره به‌واسطه حضور مهمانان ویژه می‌تواند به یکی از معتبرترین دوره‌های این رویداد در سینمای ایران تبدیل شود.
سبحانی درباره رویکرد انجمن برای پخش فیلم‌های کوتاه بین‌الملل هم گفت: مقوله پخش در عرصه بین‌الملل یکی از مقوله‌هایی است که شاید هنوز به درستی در سینمای ایران جا نیافتاده است. خیلی از دوستان و شرکت‌ها هستند که فعالیت‌هایی در این عرصه و برخی از آن‌ها کیفیت خوبی هم دارند. اما همواره احساس نیاز می‌شد که انجمن سینمای جوان به حوزه پخش بین‌الملل آثار ورود داشته باشد. سال گذشته هم حرکت‌های خوبی انجام شد اما نیاز به حمایت‌های جدی‌تر وجود داشت. بنا داریم فیلمسازان را بیشتر با مقوله پخش بین‌الملل آشنا کنیم. در کنار آن هم پنل پخشی از سوی انجمن طراحی شده که مختص عرضه فیلم‌های محصول انجمن است.
وی افزود: با انتشار فراخوانی از بچه‌هایی که علاقه‌مند هستند انجمن کار پخش بین‌الملل فیلمشان را انجام دهند، دعوت کرده‌ایم تا از طریق همین پنل اقدام کنند آثارشان مورد بررسی قرار بگیرد. البته با توجه به استقبالی که صورت گرفت، نمی‌توانیم پاسخگوی همه درخواست‌ها باشیم. هر فیلمی که انجمن به هر نحوی در تولید آن مشارکت داشته باشد، می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. کارهایی را در این حوزه انجام داده‌ایم که شاید سابقه نداشته و تلاش می‌کنیم به‌صورت حداکثری خودمان را در عرصه پخش بین‌الملل معرفی کنیم. طبق فراخوان فیلم‌های تولید ۱۴۰۱ به بعد تا ۱۵ مهر فرصت دارند درخواست خود را در این بخش ثبت کنند. بعد از جشنواره هم نتایج را اعلام می‌کنیم.
سبحانی تأکید کرد: در این بخش هیچ محدودیتی در نظر نگرفتیم و بحث اصلی ما فارغ از اینکه آثار محصول انجمن باشند، این است که کیفیت لازم را برای عرضه بین‌المللی داشته و سرمایه‌گذاری در عرضه بین‌المللی آن‌ها جوابگو باشد. برخی فاکتورهای فنی هم در این فرآیند مدنظر قرار دارد. این مسیر را با چند فیلم آغاز می‌کنیم و در ادامه برای آثار بعدی مجدد فراخوان خواهیم داد. مهم این است که سازوکاری در حال شکل‌گیری است که امید داریم در آینده گسترده‌‌تر شود.
وی گفت: اگر انجمن پخش بین‌المللی فیلمی را در این فرآیند بپذیرد، هیچ هزینه‌ای از صاحبان آثار دریافت نمی‌شود. تلاشمان هم این است که هزینه عرضه بین‌الملل آثار را تا حد امکان پایین بیاوریم و فیلمسازان هیچ نگرانی‌ای در زمینه هزینه‌های پخش بین‌الملل نداشته باشند.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *