پاتوق‌هایی که جشنواره تهران را هر هفته تمدید می‌کند/ بلوغ چهل سالگی فیلم کوتاه

سعید هاشم‌زاده در یادداشتی نوشت:

پاتوق‌هایی که جشنواره تهران را هر هفته تمدید می‌کند/ بلوغ چهل سالگی فیلم کوتاه

سعید هاشم‌زاده فیلمساز و منتقد سینما معتقد است برگزاری پاتوق‌های فیلم کوتاه گویی استمراری بر جشنواره فیلم کوتاه تهران در دیگر ایام سال است و نتایج این رویداد را دوچندان می‌کند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سعید هاشم‌زاده فیلمساز و منتقد سینما در آستانه برگزاری چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در یادداشتی نوشت:

«چهل‌سالگی فیلم کوتاه تهران تاریخی است که نشان از پختگی یک جشنواره می‌دهد، همه جای دنیا وقتی جشنواره‌ها به این سن می‌رسند، از منظر سیستم و سیاست‌های برگزاری جشنواره، فیلم‌های پذیرفته شده و نحوه اجرای جشنواره دیگر به یک ثبات و شرایط مطمئنی رسیده‌اند؛ اما در واقع اشکال سیستماتیکی که دولت‌ها برایمان می‌چینند منجر به این می‌شود که اغلب ما نمی‌توانیم از شرایط ثابت و مطمئنی در این رویدادها برخوردار باشیم؛ چراکه با تغییر هر دولتی امکان دارد سیاست جشنواره‌ها نیز تغییر کند که البته سیاست‌های جشنواره‌‌‌هایی نظیر فجر و فیلم کوتاه تهران از این قاعده مستثنا نیست و بر اساس سیاست‌های دولت طی این سال‌ها تغییراتی کرده است. لذا معتقدم اگر جشنواره‌ای ادعای پختگی دارد، باید خود استقلال در تفکر، اجرا و تولید اندیشه داشته باشد.

بحث دیگری که حائز اهمیت است، حضور و تعامل رسانه‌ها با جشنواره‌هاست؛ یک جشنواره نباید به رسانه‌ها امر کند که آن را پوشش دهند و خبرسازی کنند؛ بلکه رسانه‌ها باید باعث افتخارشان باشد که می‌توانند جشنواره را پوشش دهند، به همین دلیل فکر می‌کنم جشنواره با کیفیت برگزاری و آثار مهم خود، رسانه‌ها را مجاب به همراهی با خود می‌کند. قطعا اگر همه چیز در جای خود و به شکل درست برگزار شود، در آینده‌ای نزدیک این اتفاق برای جشنواره‌های ما رخ می‌دهد وگرنه همچنان باید رسانه‌ها، یک رویداد یا جشنواره را به شکل دستوری پوشش می‌دهند. البته چهل سالگی جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاق خوب و خوشایندی است که‌ به خودی خود نشان می‌دهد در سی‌ونه دوره گذشته خود توانسته همراهی رسانه‌ها را جلب کند. این پوشش خبری خود نشان می‌دهد که با جشنواره بسیار مهم مواجه هستیم و تعاملی میان رسانه و جشنواره وجود دارد که نمی‌توان از آن گذشت‌.

همچنین درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران باید گفت برگزاری دورهمی‌ها یا پاتوق فیلم کوتاه که یکی دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، اقدام خیلی خوب و مهمی برای سینمای کوتاه است، زیرا افراد را خواسته و ناخواسته در معرض آشنایی بیشتر با فیلم کوتاه قرار می‌دهد این اتفاق محدود به جشنواره نیست، پاتوق فیلم کوتاه گویی امتداد یک جشنواره است که هفته به هفته، خود را تمدید می‌کند و فعالیت و نتایج مفیدی دارد. در پایان در آستانه چهل سالگی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آرزو می‌کنم این رویداد امتداد پیدا کند و هرسال منظم تر از دوره‌های قبل برگزار شده و ماهیت مستقلی داشته باشد، آرزوی من تنها مستقل شدن انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره فیلم کوتاه تهران است تا احیانا نیازی نباشد تغییراتی بنیادی یافته یا سیاست‌های خود را تغییر دهد.»

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *