ورود یک پدر به جمع دوستانه یک پسر/ اقتباس برایم هیجان‌‌انگیز است

نازنین چیت‌ساز کارگردان «نام و نام خانوادگی»؛

ورود یک پدر به جمع دوستانه یک پسر/ اقتباس برایم هیجان‌‌انگیز است

نازنین چیت‌ساز کارگردان فیلم‌کوتاه «نام و نام‌خانوادگی» از آثار اقتباسی راه‌یافته به بخش ویژه «کتاب و سینما» معتقد است ظرفیتی در داستان‌های ایرانی وجود دارد که کمتر مورد اقتباس قرار گرفته‌اند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نازنین چیت‌ساز کارگردان فیلم‌کوتاه «نام و نام‌خانوادگی» از آثار اقتباسی راه‌یافته به بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، درباره این اثر توضیح داد: این اثر درباره ورود یک پدر به جمع دوستانه پسرش است که منجر به شکل‌گیری وضعیت تازه‌ای در ارتباط میان آن‌ها می‌شود. داستان کوتاه «نام و نام‌خانوادگی» نوشته محمدرضا زمانی را حدود یک سال پیش خوانده بودم و از همان زمان این داستان برایم جالب بود. مدت‌ها به آن فکر کرده بودم اما نوشتن آن در قالب یک فیلمنامه حدود چهار ماه پیش آغاز شد.
وی افزود: در این مدت با همراهی حسن حبیب‌زاده دیگر نویسنده این فیلمنامه خیلی روی آن کار کردیم. به نظرمان می‌رسید که این موقعیت داستانی، موقعیت بسیار جالبی است اما تبدیل آن به یک فیلمنامه درست، چالش‌هایی دارد. به همین دلیل مدام نهایی شدن فیلمنامه به تعویق می‌افتاد تا اینکه به نقطه ایده‌‌آلی که می‌خواستیم برسد.
این کارگردان سینمای کوتاه درباره انگیزه خود برای رفتن سراغ ساخت فیلم اقتباسی گفت: فیلم قبلی من هم یک فیلم اقتباسی بود و اگر بخواهم دست به انتخاب بزنم، ترجیح می‌دهم ابتدا سراغ داستا‌ن‌های باظرفیتی بروم که در فضای ادبی ما وجود دارد اما کمتر به آن توجه شده است. این فرآیند برایم هیجان‌انگیز است که بتوانم از میان داستان‌های موجود، داستانی را انتخاب و آن را تبدیل به فیلمنامه کنم. از این منظر اقتباس همواره برایم جالب بوده است.
وی افزود: این یک واقعیت است که یک سری داستان‌های بی‌نظیر، قبل از ما خلق شده‌اند و ما می‌توانیم با انتخاب آن‌ها، جهان‌های بی‌نظیرشان را تبدیل به فیلم کنیم. در مرحله بعد است که اگر لازم شد، خودمان می‌توانیم داستان‌های تازه‌ای را به جهان اضافه کنیم. به‌خصوص این ظرفیت در داستان‌های ایرانی وجود دارد که کمتر مورد اقتباس قرار گرفته‌اند. اگر این فرآیند به‌درستی شکل بگیرد، یک بازی برد-برد می‌شود. هم برای نویسنده‌هایی که داستان‌هایشان بهتر دیده می‌شود و هم برای فیلمسازانی که ظرفیت تازه‌ای را در سینمای خود تجربه می‌کنند.
چیت‌ساز درباره لوکیشن ساخت این اثر هم گفت: کل فیلم در تهران تصویربرداری شده و در سه لوکیشن داخلی آن را به تولید رساندیم.
این کارگردان درباره بازخوردهای مخاطبان نسبت به فیلم خود توضیح داد: غیر از عوامل اصلی فیلم، هنوز دوستان و خانواده و نزدیکانم این فیلم را ندیده‌اند و خودم علاقه دارم برای اولین‌بار در فضای جشنواره و روی پرده فیلم را تماشا کنند. در عین حال آن عده محدودی که تا به امروز فیلم را دیده‌اند، غالبا درباره فضای متفاوت فیلم صحبت می‌کنند و معتقدند آنچه از ابتدا تا انتهای فیلم رخ می‌دهد، برای‌شان تازگی دارد. در مجموع بازخوردهایی که تا به امروز شاهد بوده‌ام، مثبت بوده است.
کارگردان «نام و نام‌خانوادگی» درباره حضور این اثر در بخش «کتاب و سینما» در چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم گفت: خیلی علاقه‌مندم که ارزیابی آثار در این بخش، کاملا فنی باشد نه موضوعی. به‌خصوص که در این بخش، خانه کتاب متولی اهدای بخشی از جوایز است و به همین دلیل انتظار بیشتری دارم که داوری‌ها در این بخش کاملا فنی و تخصصی باشد. حتی برایم مهم است که داوران این بخش در صورت امکان، داستان‌های اقتباس شده در هر فیلم را هم بخوانند و نسبت به متن اصلی، کیفیت اقتباس را ارزیابی کنند.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *