هیچ مخاطبی از جشنواره فیلم کوتاه تهران دست خالی برنمی‌گردد/ داستان کودکان جنگ در «جنگ و رنگ»

عدنان زندی کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی «جنگ و رنگ»:

هیچ مخاطبی از جشنواره فیلم کوتاه تهران دست خالی برنمی‌گردد/ داستان کودکان جنگ در «جنگ و رنگ»

عدنان زندی کارگردان فیلم «جنگ و رنگ» به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده است، گفت:جشنواره تهران جایی است که با تولید و توزیع و ارائه عادلانه محصولات فرهنگی و سینما به دیگر استان‌ها هم توجه می‌کند و در این رویداد جریان‌سازی شکل گرفته است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، عدنان زندی کارگردان فیلم کوتاه «جنگ و رنگ» که عنوان بهترین پویانمایی جشنواره منطقه‌ای بوشهر – دنا را به خود اختصاص داده است، درباره دلیل شرکت در جشنواره منطقه‌ای گفت: طبیعتا حضور در جشنواره‌ها شاید آخرین و هیجان انگیزترین مرحله در فرآیند فیلمسازی است. هر فیلمساز بعد از تولید اثر سعی می‌کند آن را در بهترین جشنواره‌ها ثبت‌نام کند تا نتیجه زحمات خود را به چالش بکشد.

وی ادامه داد: با نگاهی به دوره‌های گذشته و همچنین اهداف و جایگاه جشنواره‌های منطقه‌ای اهمیت آن برای هر فیلمسازی مشخص خواهد شد. جشنواره منطقه‌ای ویژگی‌های یک جشنواره با کیفیت و سطح بالا را دارد. فاکتورهای مهمی مانند کیفیت نمایش آثار، داوری و پیچینگ همه مهم است. در نتیجه برای شرکت در آن هیچ تردیدی نداشتم. روند اصولی و تداوم در برگزاری آن موجب شده که جشنواره به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد. به عنوان مثال برگزاری پیچینگ‌ها در طول جشنواره موجب تولید فیلم در راستای این اهداف می‌شود و انگیزه فیلمسازان را برای شرکت در آن دوچندان می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین انگیزه‌های من برای شرکت در جشنواره منطقه‌ای وجود فضایی صمیمی‌تر نسبت به جشنواره‌های بزرگتر و همچنین جغرافیای متفاوت است که باعث آشنایی بیشتر با فیلم‌های بومی آن جغرافیا می‌شود.

کارگردان فیلم «جنگ و رنگ» درباره این اثر خود توضیح داد: ایده «جنگ و رنگ» از دوران دانشجویی شکل گرفت و در نمایشگاه کاریکاتور، عکسی را مشاهده کردم که برایم جالب بود و همیشه گوشه ذهنم با آن کلنجار می‌رفتم تا اینکه بعد از دو سال به داستان مدنظرم رسیدم و برای تولید آن اقدام کردم. این اولین تجربه من در انیمیشن بود و در نتیجه سراغ تکنیک ساده‌تری رفتم و همچنین از نظر بودجه هم در تنگنا بودم و این تکنیک بودجه کمتری نیاز داشت.

وی افزود: حدود ۵ ماه بعد از مرحله فیلمنامه فیلم کامل شد. داستان فیلم هم در مورد کودکان جنگ است که در میدان جنگ مشغول بازی هستند اما جنگ مانع بازی آنها می‌شود تا اینکه اتفاق می‌افتد و تمام مردم وارد بازی کودکان می‌شوند. اولویت اصلی من همیشه زیرمتن و لایه‌های زیرین فیلم است و یکی از منتقدان سرسخت فیلم‌های سطحی هستم. یکی از مهم‌ترین زیرمتن‌های «جنگ و رنگ» گذشت است و سوالی که در فیلم مطرح می‌شود این است که اگر دنیا در دست کودکان باشد، زیباتر است. شاید مقوله جنگ به کلیشه تبدیل شده باشد اما احساس می‌کنم در فیلم از زاویه جدیدی به آن نگاه شده است. این فیلم در چندین جشنواره داخلی و خارجی حضور داشته که از جمله آنها می‌توان به نوزدهمین دوره جشنواره سدیسیکورتو ایتالیا، دهمین دوره جشنواره فرفیلم کوزووو، سی و چهارمین دوره جشنواره خیرونای اسپانیا، ششمین دوره جشنواره دوستی استانبول، سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کردی لندن، نوزدهمین دوره جشنواره دانشجویی نهال اشاره کرد.

این کارگردان درباره حضور در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران معتبرترین و بزرگترین رویداد فیلم کوتاه در ایران و یکی از بهترین فستیوال‌های آسیا است. قطعا حضور هر فیلمی در آن هیجان‌انگیز است و فیلم در آنجا به‌صورت جدی‌تر به چالش کشیده می‌شود و امکانی فراهم می‌شود تا برای فیلمساز هم اتفاقات و ارتباطات خوبی رقم بخورد. من هرسال حتی اگر فیلم هم نداشتم برای تماشای آثار جشنواره به تهران آمدم. تماشای آثار فاخر سینمای کوتاه ایران در سالن سینما کلاس آموزشی است و به نظر من هیچ مخاطبی از جشنواره فیلم کوتاه تهران دست خالی برنمی‌گردد. قطعا برای تمام فیلمسازان و مخاطبان دستاورد خواهد داشت چه از نظر مباحث حرفه‌ای تولید و چه از نظر بار علمی که یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های شخصی من تقویت بار علمی در جشنواره است.
زندی درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره‌های منطقه‌ای بیان کرد: یکی از راه‌های تقویت فرهنگ در جامعه استفاده از ابزار فرهنگی است و یکی از این ابزارها برگزاری جشنواره است و از طریق این فعالیت فرهنگ‌سازی می‌شود. سینمای کوتاه به ساختاری نو برای این اهداف نیاز داشت که با نگاهی جدید محلی برای انعکاس جامعه متعهد هنری باشد و به نظر می‌رسد جشنواره منطقه‌ای و جشنواره فیلم کوتاه تهران به این ساختار کمک کرده‌اند. جشنواره منطقه‌ای دستاوردی داشته که من از آن به عنوان دستاورد پنهان یاد می‌کنم و آن عدالت فرهنگی است.

جایی که با تولید و توزیع و ارائه عادلانه محصولات فرهنگی و سینما سعی شده است به دیگر استان‌ها هم توجه شود و در جشنواره فیلم کوتاه تهران جریان‌سازی شکل گرفته است، جریانی که در رسیدن به اهداف تعیین شده کمک می‌کند. جشنواره‌های منطقه‌ای نیاز جامعه فیلمسازی کشور است برای تمرکززدایی و تجارب جدید در دیگر نقاط کشور و همچنین کمک به جریان جدید سینمای کوتاه ایران جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه ایران می‌تواند نگاه مثبت جهان را به سینمای کوتاه ایران تقویت کند.

زندی در پایان درباره کارهای خود گفت: در حال حاضر مشغول مراحل پیش از تولید انیمیشن جدیدم هستم که استاپ موشن است و به صورت مشترک با یکی از دوستانم یعنی فراز سید عباسی نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داریم. همچنین انیمیشن «برگ‌ها» که در مرحله پخش است و مستندی را در مرحله پس از تولید دارم. دوست دارم در آینده‌ای نزدیک اولین فیلم بلندم را بسازم، هرچند بسیار سخت است اما امید و انگیزه آن را دارم.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *