هوش، قدرت قصه‌گویی و ذخایر زیاد تصویری سینمای جوان

سیدمحمدرضا فهمیزی فیلمساز و منتقد سینما:

هوش، قدرت قصه‌گویی و ذخایر زیاد تصویری سینمای جوان

هوش، قدرت قصه‌گویی و ذخایر تصویری سینما و سینماگران جوان از مهم ترین ص رمایه‌های فیلم کوتاه است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سیدمحمدرضا فهمیزی نویسنده، کارگردان، تدوینگر و منتقد سینما، تئاتر و تلویزیون در یادداشتی درباره چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نوشت:

«جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در کنار جشنواره سینماحقیقت، بهترین جشنواره در سینمای ایران و حتی با فاصله بهتر از جشنواره فیلم فجر است. من چند سال پیش از طرف انجمن منتقدان داور بخش داستانی جشنواره بودم که حدود ۵۶ فیلم تماشا کردیم و بدون اغراق می‌گویم که ۹۰ درصد فیلم‌ها خیلی خوب بودند اما تنها مجاز به انتخاب سه فیلم بودیم.
جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصتی برای معرفی استعدادهای جوان است و بسیار بیشتر از ‌ آمار و ارقام فعلی می‌توانیم به دنیا فیلمسازان مطرحی معرفی کنیم اما شاید مشکلی که بسیاری از فیلمسازان درگیر آن هستند، افزایش هرینه‌های تولید فیلم کوتاه است. چنانچه حتی ساخت فیلم کوتاه با شرایط اقتصادی کنونی بسیار سخت شده است؛ از این جهت اگر نهادی نظیر انجمن سینمای جوانان ایران یا سایر ارگان‌های متولی سینما بتوانند حمایت بیشتری از جوانان داشته و حامی فیلمسازان باشند، این هزینه را کاهش خواهند داد.
همچنین باید محدودیت‌ها در حوزه سوژه یا داستان مورد نظر فیلم‌سازان را کم کنند تا فیلمسازان جوان برای ساخت ایده‌های خود خلاق باشند.
به نظرم فیلمسازان جوان ما از فیلمسازان کشورهایی مثل کره‌و چین و حتی غربی دست کمی ندارند؛ هوش، قدرت قصه‌گویی و ذخیره تصویریشان اگر بالاتر از آن‌ها نباشد کمتر هم نیست اما مساله مهم در فیلمسازی، تامین سرمایه مادی است.
در حوزه اکران فیلم‌های کوتاه نیز اقداماتی لازم است، من عضو انجمن منتقدان سینما هستم و هر سال در جشنواره‌های مختلفی شرکت می‌کنم، متاسفانه گاهی جشنواره‌‌ها نسبت به سال‌های قبلی خود افت کیفی پیدا می‌کنند، برای مثال در مقطعی در جشنواره فیلم فجر بیش از نیمی از فیلم‌ها خوب ارزیابی می‌شدند اما این سطح کیفی رفته رفته کمتر شد و در سال‌های اخیر به دلایل مختلف شاید تنها یک تا دو فیلم خوب داشته‌ایم؛ اما در حوزه سینمای کوتاه اینطور نیست و در دوره‌ای که دست کم خودم به عنوان داور بخش داستانی همکاری کردم، تنوع و کیفیت آثار بسیار خوب بودند. درحال حاضر به دلیل هزینه‌های فیلمسازی خیلی از این استعدادها امکان بروز و ظهور و ساخت فیلم‌هایشان را پیدا نمی‌کنند؛ ساخت یک فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای حداقل نیازمند ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه است اما چه کسی درحال حاضر این هزینه را می‌تواند تامین کند؟! در این شرایط نهادی مثل انجمن سینمای جوانان ایران گذشته از بودجه تولید فیلم خود، می‌تواند به مثابه یک پل ارتباطی بین این استعداد‌ها و کارخانه‌های تجاری، صنایع، موسسات و  اسپانسرهای مختلف  عمل کند تا شرایط ساخت فیلم‌ها تسهیل شود.
همچنین در بحث نمایش فیلم‌ها پلتفرم‌های بسیاری هستند که فیلم‌های کوتاه ظرفیت‌های زیادی برای قرارگیری در باکس‌های نمایش آن‌ها دارند، چنانچه این اتفاق نیز تا حدی صورت گرفته است، به هر حال وقتی فیلم‌های کوتاه اکران می‌شوند بخشی از هزینه‌ها تامین خواهد شد و چرخه فعالیت فیلم کوتاه رونق بیشتری می‌گیرد.
محمدرضا فهمیزی تاکنون کارگردانی فیلم‌های «نگاه»، «ساعت شنی»، «گمان» و فیلم نیمه بلند مستند داستانی «قلب تهران خانه سلطان بیگم» را بر عهده داشته است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *