نسا یوسفی: فیلم کوتاه فرصتی است تا بازی‌ام را محک بزنم/ بخش خصوصی رو به سوی به فیلم کوتاه کرده است

بازیگران جوان از فیلم کوتاه می‌گویند:

نسا یوسفی: فیلم کوتاه فرصتی است تا بازی‌ام را محک بزنم/ بخش خصوصی رو به سوی به فیلم کوتاه کرده است

نسا یوسفی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون می‌گوید بسیاری از نقش‌هایی که آرزو داشته در فیلم‌های بلند ایفا کند، به‌واسطه حضور در سینمای کوتاه تجربه کرده است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از تسنیم، نسا یوسفی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از جمله هنرمندانی است که بارها در مقابل دوربین فیلمسازان سینمای کوتاه قرار گرفته است.

این بازیگر با اشاره به اینکه در انتخاب نقش‌هایش همیشه سعی می‌کند، محتاط باشد، گفت: فیلم کوتاه برای من به عنوان بازیگر فرصت‌های خوبی را فراهم می‌کند. شاید آرزوی بازی در بسیاری از نقش‌هایی که دوست دارم در سینمای بلند یا حتی روی صحنه تئاتر تجربه کنم، به‌واسطه حضور در مقابل دوربین فیلم کوتاه به تحقق می‌پیوندند چراکه گاهی در فیلمنامه‌های آن با سوژه‌هایی ناب و کاراکترهایی متفاوت مواجه می‌شوم.

او ادامه داد: سینمای کوتاه مدیوم جذابی است که نه تنها جوانان بلکه فیلمسازان حرفه‌ای و بزرگ سینما هم آن را تجربه می‌کنند. به شخصه اکثر فیلم‌های کوتاهی که کار کرده‌ام با کارگردانان جوان بوده است و همیشه دوست دارم در این مسیر به آن‌ها کمک کنم.

یوسفی توضیح داد: دغدغه‌های متفاوتی پشت ساخت فیلم کوتاه وجود دارد، اما در این میان افرادی هستند که سعی می‌کنند به هر شکل ممکن عوامل و گروهی حرفه‌ای را حتی شده برای تولید تنها یک اثر با خود همراه کنند. در این جمع قطعا بازیگر و دیگر عوامل حال خوبی خواهند داشت چون همه چیز حرفه‌ای و درست در جای خود قرار می‌گیرد.

این بازیگر بیان کرد: حضور در یک فیلم مثل هندوانه در بسته است. بازیگر نمی‌داند که قرار است با چه گروهی مواجه شود و تازه زمانی که به آن‌ها می‌پیوندد با نوع نگاه و تجربه فیلمساز روبرو خواهد شد.متاسفانه گاهی اوقات با گروه‌های غیرحرفه‌ای و جوانانی همراه می شوی که ادعای زیادی دارند و خیلی از قواعد و اصول حرفه‌ای را نمی‌پذیرند.

بازیگر فیلم کوتاه «مادر» گفت: به نظر می‌رسد جوانان ما توجه بیشتری به تولید و ساخت فیلم کوتاه نسبت به دیگر هنرها مثل تئاتر دارند.

او با اشاره به حمایت انجمن سینمای جوانان ایران از فیلمسازان جوان ادامه داد: حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلمسازان و همچنین برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیشتر جوانان را به ساخت فیلم سوق می‌دهد. ما چنین حمایتی را از در حوزه‌های دیگر شاهد نیستیم. از طرف دیگر شاید فیلمسازان احساس می‌کنند فیلم نسبت به تئاتر بهتر دیده می‌شود و به همین دلیل سمت تولید آن می‌روند.

یوسفی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران طی دوره‌هایی که از برگزاری آن می‌گذرد، رویکرد درستی داشته است، توضیح داد: جشنواره باعث شناسایی استعدادها می‌شود و می‌تواند برای افرادی که دغدغه فیلمسازی دارند گام موثری برای رسیدن به نتیجه تلاش‌ها و دیده شدن‌شان باشد.خوشبختانه سال‌های اخیر حمایت بخش خصوصی هم از این حوزه بیشتر شده است که این موضوع بسیار امیدوارکننده است.

این بازیگر با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی برای فیلم‌های کوتاه ایران در جشنواره‌های آن سوی مرزها می‌افتد، اظهار کرد: خوشبختانه سینمای کوتاه ایران جایگاه خوبی در جشنواره‌های بین‌المللی پیدا کرده است و خبرهایی که در این حوزه منتشر می‌شود باعث خوشحالی است اما درخشش فیلم‌های کوتاه بیشتر باعث دیده شدن و توجه به کارگردان است و متاسفانه بازیگران در این مسیر کمتر دیده می‌شوند.

او با بیان دلایلی درباره عدم حضور بسیاری از بازیگران حرفه‌ای سینما و تئاتر در مدیون سینمای کوتاه بیان کرد: بسیاری از بازیگران حرفه‌ای به دلایل مختلفی چون درگیر بودن در پروژه‌های تصویر و دستمزد کمی که در پروژه‌های فیلم کوتاه وجود دارد، رغبتی برای حضور در سینمای کوتاه نشان نمی‌دهند.

بازیگر سریال «آچمز» گفت: تمرکز داوری‌ها نیز بیشتر روی کارگردانی است درحالیکه بازیگری هم باید مورد توجه قرار بگیرد. بازیگر در یک فیلم کوتاه به همان اندازه که برای تولید یک فیلم بلند لازم است، انرژی صرف می‌کند و انتظار می‌رود تا داوران به این حضور و انرژی اهمیت بدهند.

یوسفی در پایان بیان کرد: فیلم‌های کوتاهی که انتخاب می‌کنم تا در آن‌ها به عنوان بازیگر حضور داشته باشم جایگاهی برای محک زدن خودم است. خوشبختانه تاکنون با حضور در چند فیلم کوتاه نقش‌هاییرا  که دوست داشتم در سینمای بلند بازی کنم، تجربه کرده‌ام و فضای فیلم و نقشی را که به ایفای آن پرداختم، بسیار دوست داشتم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *