موقعیت لغزان انسان‌ها در آستانه یک رابطه/ نشست‌های تخصصی جشنواره تهران با ابعاد تازه و خلاق

مسعود محمدی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «آلفا»:

موقعیت لغزان انسان‌ها در آستانه یک رابطه/ نشست‌های تخصصی جشنواره تهران با ابعاد تازه و خلاق

مسعود محمدی کارگردان فیلم‌کوتاه «آلفا» از آثار راه یافته به بخش داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب در جریان جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، برگزاری نشست‌های تخصصی است که این نشست‌ها در هر دوره ابعاد تازه‌تری هم پیدا می‌کند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مسعود محمدی کارگردان فیلم‌کوتاه «آلفا» از آثار راه یافته به بخش داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، درباره اثر خود توضیح داد: زمان این فیلم اندکی کمتر از ۲۰ دقیقه است و فرآیند ساخت آن هم در تهران طی شده است. این فیلم درباره مردی است که برای دخترش خواستگار می‌آید. این مرد در زندگی تحت سلطه همسر و دخترانش قرار داشته و در شب خواستگاری اینگونه به نظر می‌رسد که قصد دارد موضوع مهمی را با فرد خواستگار در میان بگذارد.
وی درباره دغدغه خود برای ساخت این اثر هم گفت: واقعیت این است که ما اصولا ایده‌هایی را تبدیل به طرح و فیلم‌نامه می‌کنیم که بخشی از آن‌ها برآمده از زیست شخصی و زندگی روزمره خودمان است. شاید مسئله ازدواج چالش خودمان بوده است که به شکلی فانتزی این چالش را به زبان سینما مطرح کرده‌ایم.
کارگردان آلفا درباره بازخورد مخاطبان نسبت به این فیلم توضیح داد: مخاطبان خیلی محدودی این فیلم را تا به امروز دیده‌اند و عموما برداشت‌های‌شان از فیلم به همین سمت و سویی بود که هدف ما بود. تردید و چالش آدم‌ها در‌ آستانه ورود به موقعیت ازدواج و لغزان بودن رابطه دو فرد که می‌تواند با یک چالش ساده تا آستانه فروپاشی پیش برود، همان هدف‌گذاری ما بود که در بازخوردها هم به شکل مشهودی درک شده بود. البته این مواردی که به آن اشاره کردم بیشتر مربوط به مفهوم و محتوای اثر است اما از نظر فرمی، مسئله روایت شکل دیگری دارد.
محمدی در ادامه با اشاره به افزایش شدید هزینه فیلم‌سازی، گفت: وضعیت به گونه‌ای شده است که می‌توانم بگویم اگر حمایت اعضای تیمی که به آن‌ها همکاری داشتیم نبود، اساسا امکان ساخت این فیلم وجود نداشت. هزینه تولید چنین فیلمی آنقدر بالا رفته که سرمایه‌گذار به سختی پای کار می‌آید. به همین دلیل معتقدم مراکزی مانند انجمن سینمای جوانان ایران باید حمایت بیشتری از جریان تولید داشته باشند، آن هم فارغ از زاویه نگاه و سلایق فیلمسازان. اگر این حمایت وجود نداشته باشد، واقعا فیلمسازان جوان امکان ادامه فعالیت نخواهند داشت.
کارگردان «آلفا» درباره حضور فیلم خود در چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران و شرایطی که می‌تواند به بهبود فرآیند برگزاری این رویداد منتهی شود هم گفت: به نظرم یکی از اتفاقات خوب در جریان جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، برگزاری نشست‌های تخصصی است که این نشست‌ها در هر دوره ابعاد تازه‌تری هم پیدا می‌کند. به‌طور مشخص می‌توان درباره موضوعی مانند پخش جهانی فیلم‌های کوتاه، نشست‌هایی را برگزار کرد تا در این موضوعات گفتگوهای حرفه‌ای شکل بگیرد.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *