مسئولیت دعوت از یک کودک به جهان را می‌پذیرید؟/ یک چالش شخصی در «بی‌هوا»

رویا پارسا کارگردان فیلم کوتاه داستانی «بی‌هوا»:

مسئولیت دعوت از یک کودک به جهان را می‌پذیرید؟/ یک چالش شخصی در «بی‌هوا»

رویا پارسا کارگردان فیلم کوتاه داستانی «بی‌هوا» می‌گوید جرقه اصلی این اثر خیلی برایش شخصی بوده و بخشی از سوالاتی که در فیلم مطرح می‌شود، سوالات شخصی خود او بوده است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، رویا پارسا کارگردان فیلم‌کوتاه «بی‌هوا» از آثار راه‌یافته به بخش داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد درباره اثر خود توضیح داد: این فیلم‌کوتاه را اواخر مردادماه ۱۴۰۱ و در طول دو روز ساختم. لوکیشن ما در منطقه لواسان در اطراف تهران بود و نسخه نهایی آن هم یک فیلم ۱۷ دقیقه‌ای شده است.
وی افزود: داستان این فیلم درباره زنی است که چند بار برای بچه‌دار شدن تلاش کرده است اما هر بار نوزادش سقط شده و حالا موفق شده و فرزندی را به دنیا آورده است. او در سفری که به همراه همسر خود دارد، دچار چالش‌های فلسفی با خودش می‌شود که گویی در زندگی او را سردرگم کرده است.
پارسا درباره دغدغه خود در پرداختن به این سوژه توضیح داد: جرقه اصلی خیلی برایم شخصی بوده و بخشی از سوالاتی که در فیلم مطرح می‌شود، سوالات شخصی خودم بوده است. مساله کودکان یک موضوع جهانی است. با توجه به حجم بالای جنگ و کودک‌کشی در جهان امروز، مانند همین جنگ اخیر، دنیای امروز شرایطی دارد که این مسئله می‌تواند برای هر کسی مطرح باشد. جدای از جنگ خیلی چالش‌های دیگر هم در این جهان وجود دارد که ما را با چنین پرسشی مواجه می‌کند، واقعا می‌توانیم مسئولیت دعوت از یک کودک به این جهان را بپذیریم؟
این کارگردان درباره درک و دریافت مخاطبان از این فیلم‌کوتاه هم گفت: تا به امروز تعداد محدودی از مخاطبان این فیلم را دیده‌اند و خدا را شکر که آنچه می‌خواستم به مخاطبم منتقل کنم، به آن‌ها منتقل شده بود. وقتی با یکی از اساتیدم که فیلم را دیده بودند صحبت می‌کردم، برداشت او از اتفاقی که برای کاراکتر اصلی افتاده و دچار دوگانگی شخصیتی شده بود، همانی بود که من مدنظر داشتم و این اتفاق برایم مثبت بود.
کارگردان فیلم‌کوتاه «بی‌هوا» درباره همکاری با مرتضی فرشباف در این پروژه هم گفت: آقای فرشباف حدود چهار سال پیش و در دوران کرونا، کارگاهی داشتند که ما در آن کارگاه می‌بایست فیلمنامه‌هایی می‌نوشتیم و آن‌ها را می‌ساختیم. متأسفانه فیلمنامه‌ای که در آن کارگاه داشتم و حتی آقای فرشباف پذیرفته بودند که تهیه‌کنندگی آن را برعهده بگیرند، به ثمر نرسید. فیلمنامه دیگری نوشتم و وقتی به ایشان ارائه کردم، خیلی از آن استقبال کرد. موضوع کار برای آقای فرشباف هم جذاب بود.
وی افزود: از آنجایی که فیلم در موسسه فرش‌فیلم که متعلق به آقای فرشباف است، تولید شد، ایشان واقعا در فرآیند تولید این فیلم به من کمک کردند. به‌خصوص در زمینه انتخاب بازیگر و اینکه بازیگرانی مانند مجتبی پیرزاده و بهاره ریاحی، به من به‌عنوان یک کارگردان تازه‌کار اعتماد کنند. در انتخاب دیگر عوامل پشت دوربین و هماهنگی برای همراهی آن‌ها هم کمک‌های بسیاری کردند.
پارسا با اشاره به اینکه فیلم‌کوتاه «بی‌هوا» دومین فیلمش در مقام کارگردان محسوب می‌شود، درباره حضور این فیلم در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران گفت: من اولین فیلمم را در سال ۹۸ ساختم و «بی‌هوا» اولین فیلم من است که در جشنواره حضور دارد. تا به اینجا از نظمی حاکم بر این رویداد بسیار راضی بوده‌ام.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *