مجید نجاتی صدابردار: رفاقت‌های عجیب و همیاری‌های بی‌نظیر در سینمای کوتاه

عوامل پشت صحنه از فیلم کوتاه می‌گویند؛

مجید نجاتی صدابردار: رفاقت‌های عجیب و همیاری‌های بی‌نظیر در سینمای کوتاه

مجید نجاتی، صدابردار سینما در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، گفت: آنچه بیش از هرچیز در ساخت و تولید آثار کوتاه ارزشمند است حس رفاقت جاری بر پشت صحنه آن‌هاست.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرآنلاین، عوامل فنی و پشت صحنه سینمای کوتاه نقش موثری در خروجی کیفی آثار تولید شده دارند؛ مجید نجاتی، صدابردار سینما و تلویزیون از جمله این عوامل است. او در ابتدای فعالیتش در سینما به عنوان کارگردان فیلم کوتاه با انجمن سینمای جوانان ایران در قم همکاری داشت و کم کم به صدابرداری علاقه‌مند شده و به تحصیل و آموزش در این زمینه مشغول شد.

نجاتی درباره آشنایی اولیه‌اش با فیلم کوتاه گفت: اینکه سعید نجاتی برادر بزرگم کارگردان فیلم کوتاه بود یکی از شانس‌های اولیه من برای ورود به این حرفه بوده است.
او ادامه داد: سعید همیشه من را همراه با خود سر فیلمبرداری آثارش می‌برد و تاثیر حضور در پشت صحنه این دنیای جادویی روی من انکارناپذیر است.  بعدها خودم با حمایت انجمن سینمای جوانان قم شروع به فیلمسازی کردم.

این هنرمند بیان کرد: تعدادی از تجربه‌های من در زمینه فیلمسازی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشتند و موفقیت‌هایی هم در بخش‌های مختلف کسب کردم. علاقه به این حرفه باعث شد با وجودی که در هنرستان و دانشگاه تئاتر خوانده بودم به صورت تجربی به ساخت فیلم و فعالیت در حوزه صدابرداری بپردازم.

نجاتی افزود: در ادامه روند فعالیت هنری‌ام با استادانی آشنا شدم که باعث توجه بیشتر من به اهمیت صدا در سینما شدند.  دنیای صدا، چالش‌ها و کارکرد زیباشناختی آن در فیلم‌ها به حدی جذاب است که بخشی از وجود من را درگیر خود کرد. صداگذاری فیلم‌ و طراحی صدا برای آثار تصویری نقطه اوجی است که در تولید یک اثر هنری به آن می‌اندیشم.
او با ابراز خشنودی از فعالیت در عرصه صدابرداری سینما گفت: از انتخاب این حرفه بسیار راضی هستم. دنیای صدا همچنان ناشناخته‌های زیادی برای کشف و یادگیری دارد که در ادامه مسیر فعالیت خود باید از استادان بزرگ این عرصه بیاموزم.

این صدابردار با بیان اینکه همیشه مشکلات زیادی در مسیر تولید فیلم‌های کوتاه وجود دارد، مطرح کرد: فیلم کوتاه کارکرد تجاری ندارد و شاید به همین دلیل هم اقدام خلاقانه و نوآوری خاصی در این عرصه دیده نمی‌شود. در مسیر رشد و پیشرفت سینمای کوتاه قطعا نگاه دولت‌ها به این سینما و فرآیند ساخت آثار و به ثمر نشستن آن‌ها باید جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد.

نجاتی با بیان اینکه تفاوت چندانی بین سینمای کوتاه و بلند از نظر ابعاد کیفی و حرفه‌ای وجود ندارد، بیان کرد: از نظر اقتصادی هزینه‌های زیادی که صرف تولید آثار سینمای بلند می‌شود برای ساخت یک اثر کوتاه لازم نیست اما از نظر کیفی هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد.
او افزود: به عنوان صدابردار یا صداگذار گاهی زمان بیشتری را برای همراهی با فیلمسازان جوان صرف می‌کنم برای اینکه از نظر اقتصادی تولید فیلم برای علاقه‌مندان به این عرصه مقرون به صرفه باشد اما در حالت کلی همیشه تلاشم این بوده تا بهترین خودم را در تمامی عرصه‌ها ارائه دهم.
این هنرمند بیان کرد: آنچه بیش از هرچیز در ساخت و تولید آثار کوتاه ارزشمند است حس رفاقت جاری بر پشت صحنه این آثار است.

دنیای صدا در سینما بخشی از وجودم را درگیر خود کرده است

نجاتی درباره بهره‌گیری برخی فیلمسازان جوان از عوامل باتجربه در تولید آثار کوتاه خود گفت: همراهی یک فیلمساز کار اولی با گروهی حرفه‌ای معایب و مزایای خاص خود را دارد. در کل کار با عوامل حرفه‌ای به نوعی راه رفتن روی لبه تیغ است. در این تجربه او باید زمانی بیشتر از آنچه با هم‌کلاسی‌ها یا هم دوره‌ای‌های خودش سپری می‌کند صرف کند تا به تعاملی حرفه‌ای با گروهی حرفه‌ای دست پیدا کند.

او ادامه داد: در صورتی که تعامل بین گروه و کارگردان به شکل خوبی رقم بخورد قطعا تولید اثر از نظر مادی و معنوی برای او یک سرمایه پرسود محسوب می‌شود. چراکه در این همراهی شاهد خروجی‌های ضعیفِ تصویر و صدا نخواهد بود و فیلم آسیبی نمی‌بیند.

این هنرمند افزود: در واقع بهتر است فیلمسازان برای پیشرفت و تولید اثر باکیفیت از همان تجربه‌های اولیه با بزرگان عرصه سینما کار کرده تا پختگی بیشتری در آثارشان پیدا کنند.

نجاتی در پاسخ به این سوال که چقدر نسبت به فیلم کوتاه احساس تعلق دارد، مطرح کرد: کسانی که فعالیت خود را با ساخت فیلم کوتاه شروع می‌کنند، در کنار سختی‌های تولید با رفاقت‌های عجیب و همیاری‌های بی‌نظیر در این زمینه روبرو می‌شوند؛ حس و حالی که در سینمای بلند کمتر می‌توان آن را تجربه کرد.

به همین دلیل هم تمامی عوامل به ویژه بزرگان عرصه صدا نیز وقتی پیشنهاد همکاری در فیلم کوتاه دارند، با روی گشاده از این همراهی استقبال می‌کنند. من به فیلم کوتاه احساس تعلق دارم و بچه‌های فیلمساز این سینما در قلب من جای دارند.

او با اشاره به فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن سینمای جوانان ایران خانه دوم ماست و همیشه به عنوان بزرگ‌ترین مدرسه فیلم و تولیدکننده فیلم کوتاه چتر حمایتی مطلوبی برای فیلمسازان باز کرده است.
شاید این انجمن باید هر ساله گزارشی از تعداد تولیدات و تنوع شهرها و آدم‌هایی که مورد حمایت قرار داده است ارائه کند تا به ارزش حقیقی این نهاد برای کشور و بچه‌های فیلمساز پی ببریم.

این صدابردار با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تاکنون گام موثری در معرفی فیلم‌ها و هنرمندان این عرصه برداشته است، گفت: با مرور اسامی و کارنامه هنری فیلمسازانی که طی سال‌های گذشته در این رویداد بزرگ شرکت کرده و جزو برگزیدگان آن به شمار می‌آیند، می‌توان با اهمیت شرکت و دیده شدن در این جشنواره آشنا شد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *