فیلم کوتاه شخصیت دارد و باید حمایت شود

فرید سجادی‌حسینی مطرح کرد:

فیلم کوتاه شخصیت دارد و باید حمایت شود

فرید سجادی‌حسینی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه فیلم کوتاه شخصیت دارد و باید مورد حمایت قرار بگیرد، گفت:جوانان خلاق، روشن‌بین و روشن‌فکر و دارای ایده‌های پیشروی فیلم کوتاه ما را به آینده سینمای بلند امیدوار می‌کنند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، فرید سجادی‌حسینی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از جمله هنرمندانی است که در کارنامه کاری خود تجربه همکاری‌های فراوانی با فیلمسازان جوان فیلم کوتاه دارد.

سجادی‌حسینی درباره علت حضور و حمایت‌اش از فیلم‌های کوتاه گفت: به نظرم باید از جوانانی که پر از ایده‌های نو، انرژی و پویایی هستند، حمایت شود و این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که برای همراهی با این عزیزان دارم.

او ادامه داد: فیلم کوتاه تعریف خود را دارد. چون کوتاه است اما «کوتوله» نیست و از فیلم بلند چیزی کم ندارد. گاهی اوقات شما سوژه‌ای را در نوول قرار می‌دهید و گاهی در رمان. در شعر گاهی یک مثنوی می‌سرایید گاهی یک دوبیتی. برای فیلم هم همین موضوع قابل توجه است، بعضی از سوژه‌ها برای فیلم کوتاه مناسب هستند و بعضی برای یک فیلم بلند.

این هنرمند توضیح داد: البته من هم مانند دیگر هنرمندان اگر فیلمنامه و نقش را دوست نداشته باشم، پیشنهاد همکاری را در هیچ ‌ فیلم بلند یا کوتاهی نمی‌پذیرم. همه هنرمندان علایق خاصی دارند که براساس آن وارد یک جریان هنری می‌شوند. من هم این موارد را برای بازی در آثار و انتخاب لحاظ می‌کنم.

سجادی‌حسینی با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار طی دوره‌هایی که از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه می‌گذرد، گفت: فیلم کوتاه نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. البته که ما در گذشته نیزهنرمندان بزرگی چون کیانوش عیاری را در این عرصه داشتیم که بسیار درخشیده‌اند و همچنان در مسیر حرفه‎‌ای خود درخشان هستند.

او بیان کرد: خوشبختانه رشد کمی و کیفی فیلم کوتاه بیشتر شده است. جهان همیشه درحال تغییر است و به تبعیت از آن سینمای بلند و فیلم‌های کوتاه نیز دچار تغییر شده‌اند. البته هنرمندان فیلم کوتاه نیز مانند سایر هنرها گاهی اوقات دچار عقب رفت و کج‌سلیقگی می‌شوند.

این هنرمند افزود: متاسفانه بعضی از هنرمندان خود را با سوژه، محتوا و ارزش‌های کیفی و هنری کار درگیر نمی‌کنند و بیشتر به فکر کسب رزومه و معرفی خود و نزدیکان‌شان برای دیده شدن هستند.

او ادامه داد: من هم گاهی اوقات از کارهایی که قبول می‌کنم، پشیمان می‌شوم. گاهی برخی از جوانان تصور درستی از کارگردانی ندارند یا بیشتر در نظر دارند تا خود را به دیگران نشان دهند. در واقع جوهره هنر و دغدغه هنرمند در آثارشان نادیده گرفته می‌شود. این موضوع برای فیلم‌های بلند هم وجود دارد البته با وجود این تجربه‌ها باز هم هیچ وقت از حضور در فیلم کوتاه منصرف نشدم و همچنان همراه بوده‌ام. یکی از دلایلی هم که برخی از همکاران من وارد عرصه فیلم کوتاه نشده‌ یا حضورشان را ادامه نداده‌اند، برخی تجربیات تلخ است.

بازیگر فیلم «فروشنده» عنوان کرد: نباید با دیدن بعضی رفتارها حکم قطعی صادر کرد چراکه در این میان هنرمندان جوانی هم هستند که سطح کیفی کار برای‌شان اهمیت زیادی دارد و همیشه در تلاش هستند تا بهترین‌ها را ارائه دهند.

او با اشاره به درخشش فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های جهانی مطرح کرد: فیلم‌های کوتاه ایرانی همواره در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی بسیاری حضور داشته و موفقیت کسب کرده‌اند. اگر کاری در ابعاد جهانی دیده می‌شود قطعا ظرفیت و جوهره هنری دارد و امیدوارم بیش از این دیده شود.

سجادی‌حسینی با بیان اینکه ایده‌آل‌ها با امکانات در دسترس تفاوت زیادی دارد، گفت: انجمن سینمای جوانان ایران اختیارات و امکانات محدودی دارد و قطعا ایده‌آل این است که امکانات بیشتری در اختیارش قرار بگیرد. ریاست این انجمن در هر دوره باید مطالبات بیشتری از ارگان‌های مرتبط و بالادست داشته باشد تا بتواند این امکانات را در اختیار جوانان قرار دهد.

او با اشاره به اینکه انجمن سینمای جوانان ایران نماینده فیلمسازان فیلم کوتاه سراسر کشور است، مطرح کرد: این نهاد باید از طرف فیلمسازان مطالبه حمایت مالی و فنی داشته باشد. متاسفانه امکانات مالی و فنی کمی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد. آنها برای ساخت یک فیلم دچار سختی‌های زیادی هستند.

سجادی حسینی افزود: فیلم کوتاه شخصیت دارد و باید به آن رسیدگی کرد. هنرمندان این حوزه نباید برای ساخت یک فیلم از تک تک دوستان خود خواهش کنند تا رایگان همراه‌شان باشند. نباید شخصیت فیلم کوتاه را در حد تکدی‌گرب نازل کنیم. باید از فیلمسازان جوان حمایت کنیم تا با اقتدار فیلم‌شان را بسازند.

سجادی‌حسینی عنوان کرد: خوشبختانه ما در ایران وضعیت هنری خوبی در عرصه فیلم کوتاه داریم.

جوانانی خلاق، روشن‌بین، روشن‌فکر، پر از ایده‌های پیشرو که آدم ذوق می‌کند آثارشان را می‌بیند. جوانانی که با حمایت از آن‌ها می‌توان بیش از پیش به آینده سینمای بلند امیدوار بود.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزاری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *