فیلمسازی به من آموخت که خودم باشم/ جرقه یک فیلم‌کوتاه از یک خاطره دور و علاقه به سینمای رضا میرکریمی

ابوالفضل عزیزی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «ناظر»؛

فیلمسازی به من آموخت که خودم باشم/ جرقه یک فیلم‌کوتاه از یک خاطره دور و علاقه به سینمای رضا میرکریمی

ابوالفضل عزیزی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «ناظر» بیان کرد جرقه این فیلم از یک خاطره دور به ذهنش رسیده است و به سینمای رضا میرکریمی و فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» این کارگردان برجسته علاقه دارد.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ابوالفضل عزیزی کارگردان فیلم‌کوتاه «ناظر» از آثار راه‌یافته به بخش داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد، درباره اثر خود توضیح داد: داستان این فیلم درباره یک مأمور حراست است که مسئولیت بازرسی بدنی افراد را برعهده دارد. او بابت گرفتاری دخترش، خودش در شرایطی مشابه قرار می‌گیرد. سال‌ها پیش اتفاقی خیلی دورتر از اتفاقی که در فیلم شاهد هستیم برای پدرم رخ داده بود. آن اتفاق، آرام‌آرام در ذهنم، بعد از سال‌ها تبدیل به این فیلمنامه شد.
وی ادامه داد: در واقع اتفاقی که برای پدرم رخ داده بود، در حد جرقه برای این ایده در ذهنم بود و بعدها براساس آن به قصه فیلم «ناظر» رسیدم. فرآیند رسیده از ایده به پیش‌تولید، خیلی زمان برد چراکه فیلمنامه برایم بسیار مهم بود. معتقدم اگر فیلمنامه خوبی نداشته باشید، هرچقدر هم فیلم باکیفیتی بسازید بازهم هم اثر خوبی نساخته‌اید. برای همین نگار فیلمنامه این فیلم حدود دو سال زمان برد.
عزیزی افزود: از حضور فیلم قبلی‌ام در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، دیگر فیلمی نساختم تا بتوانم فیلمنامه این کار را نهایی کنم. پیش‌تولید کار هم حدود چهارماه طول کشید اما برای تولید فیلم متأسفانه فقط سه روز و نیم فرصت داشتیم. به دلیل امکانات کم، مجبور به این زمان‌بندی بودیم و حتی اگر این زمان به چهار و نیم روز می‌رسید، اتفاقات بهتری را در فیلم شاهد بودیم.
این کارگردان سینمای کوتاه درباره بزرگ‌ترین ترس و بهترین لحظه در فرآیند فیلمسازی هم گفت: بزرگ‌ترین ترسم این است که فیلمنامه خوبی در دست نداشته باشم. بهترین لحظه هم زمانی است که نگارش یک فیلمنامه خوب را به پایان رسانده‌ام. تلاش من در فیلمسازی این است که تمامی ایده‌ها به یک پاکی و آرامش منتهی شوند.
وی درباره مهمترین آموخته خود از تجربه فیلمسازی توضیح داد: مهمترین آموخته این است که فهمیدم همیشه باید خودم باشد. نباید اینگونه باشد که برای اتفاقات حاشیه‌ای، بخواهی شکل خودت را تغییر بدهی. باید در بیان آنچه در وجودت، هست، صادق باشی. فیلمسازی به من یاد داد که خودم باشم و حرف خودم را بزنم، حتی اگر عده‌ای آن را دوست نداشته باشند.
عزیزی در پاسخ به اینکه آفت نسل جدید فیلمسازی در سینمای کوتاه چیست؟ هم گفت: احساس می‌کنم گرفتار یک چشم و هم چشمی شده‌ایم. گویی رقابتی شکل گرفته تا بهترین‌های سینمای بلند را در یک فیلم‌کوتاه به کار دعوت کنند. متأسفانه این نگاه باعث شده است، نسلی از فیلمسازان خوب ما که از نظر مالی توان بالایی ندارند و غالبا هم در شهرستان‌ها هستند، نتوانند با آن‌ها رقابت کنند. البته می‌دانیم که انجمن سینمای جوان در حال فعالیت است تا این استعدادها مورد حمایت قرار بگیرند، اما اصل وجود این نگاه در سینمای کوتاه غلط است.
وی تأکید کرد: فضای سینمای کوتاه، فضایی جوانانه است و فضایی نیست که چهره‌های معتبر و درجه یک سینمای بلند بخواهند به آن ورود کنند. این فرآیند کمی دور از انصاف است.
کارگردان «ناظر» با اشاره به علاقه خود به ژانر علمی-تخیلی در فیلمسازی گفت: باوجود این علاقه‌مندی، تا به امروز بیشتر فیلم‌های درام با پس‌زمینه اجتماعی و تا حدودی حتی معناگرا ساخته‌ام. کمااینکه کارگردان موردعلاقه‌ام سیدرضا میرکریمی است و فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» را هم دوست دارم. به برخی از فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا هم خیلی علاقه‌مند هستم. در عین حال امیدوارم به‌زودی بتوانم یک فیلم در ژانر علمی-تخیلی هم بسازم.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *