فیلم‌سازان سینمای کوتاه؛ سرمایه‌های سینما/ فیلم کوتاه فشرده اما به غایت کامل است

نادر فلاح بیان کرد:

فیلم‌سازان سینمای کوتاه؛ سرمایه‌های سینما/ فیلم کوتاه فشرده اما به غایت کامل است

نادر فلاح، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه فیلمسازان جوان فیلم کوتاه سرمایه‌های سینما هستند، گفت: در فیلم کوتاه همه عناصر دراماتیک و زیبایی‌شناسانه سینما به طور فشرده اما کامل وجود دارد.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایسنا، نادر فلاح، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از جمله هنرمندان پرکار در سینمای کوتاه به شمار می‌آید.

این هنرمند سال گذشته در فیلم کوتاه «آندورا» به کارگردانی امیر پذیرفته بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران نیز به ایفای نقش پرداخت.

او با بیان اینکه فیلم کوتاه به اندازه تئاتر و سینما برایش ارزشمند است، گفت: من سینمای کوتاه را بسیار دوست دارم. فیلمسازان جوانی که در این عرصه فعالیت دارند، سرمایه‌های آینده سینما هستند.

این هنرمند بیان کرد: نباید فراموش کنیم، بسیاری از فیلمسازانی که اکنون در سینمای بلند حضور دارند کارشان را با فیلم کوتاه آغاز کرده‌اند. من با امید شمس فیلم کوتاه «شب تولد» را کار کردم و او بعدها اولین سینمایی خود با نام «ملاقات خصوصی» را که یکی از آثار موفق سینمایی است، کارگردانی کرد. آینده درخشان او از همان فیلم‌های کوتاهی که کارگردانی می‌کرد، قابل تشخیص بود.
فلاح عنوان کرد: فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است اما در عین حال زمینه‌ای است برای حضور نسلی که قرار است در آینده فیلم‌های سینمایی بلند بسازند.

وی ادامه داد: سینمای کوتاه مانند شعر کوتاه جذابیت‌های خاص خودش را دارد. مهم‌ترین جذابیت این سینما قدرت انتقال پیام در مدت زمان محدود است.

او با اشاره به اینکه هرسال حداقل یک فیلم کوتاه در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران داشته است، درباره این رویداد هنری گفت: به نظرم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تنها در دوران همه‌گیری ویروس کرونا مانند دیگر اشکال هنری تحت تاثیر قرار گرفت اما با پشت سرگذاشتن روزهای سخت همچنان روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و می‌گذارند.

این بازیگر ادامه داد: فیلمسازان سینمای کوتاه از نظر تکنیک و محتوا همیشه در حال تجربه‌های جدید هستند و این نکته قابل تاملی است.

فلاح درخشش آثار سینمای کوتاه را در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را باعث امیدواری دانست و مطرح کرد: خوشبختانه جشنواره‌های متنوعی در سراسر جهان مختص به سینمای کوتاه وجود دارد و حضور فیلمسازان ما در این جشنواره‌ها در رشد کیفی آثار بسیار تاثیرگذار است.

او افزود: تبادل هنری و فرهنگی که به‌واسطه حضور آثار ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد، باعث می‌شود تا هنر فیلمسازان ما در جهان دیده شود و البته این عزیزان نیز با آثار منتخب و فیلمسازان کشورهای دیگر بیشتر آشنا شوند.
این بازیگر با اشاره به اینکه انجمن سینمای جوانان ایران یکی از بانیان قدیمی و بنیانگذاران سینمای کوتاه بوده و هست، عنوان کرد: قطعا انجمن سینمای جوانان ایران از لحاظ بودجه محدودیت‌هایی دارد که به‌واسطه آن امکان حمایت از تمامی فیلمسازان برایش مهیا نیست. به‌ویژه در سال‌های اخیر که شاهد استقبال قابل توجه جوانان فیلمساز به ساخت و تولید اثر در سینمای کوتاه بوده‌ایم.

او ادامه داد: حضور در سینمای کوتاه راهی برای رسیدن به ساخت آثار بلند سینمایی است و همین موضوع دلیل دیگر اقبال فیلمسازان جوان به این مدیوم جذاب است.

بازیگر فیلم کوتاه «آندورا» گفت: پاسخگویی به نیاز تمامی هنرمندان فعال در عرصه سینمای کوتاه کار سختی است که قطعا انجمن جوانان ایران نیز به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن بربیاید.

او تاکید کرد: من بازیگر هستم و مراوده زیادی با انجمن سینمای جوانان ایران ندارم ولی فکر می‌کنم این انجمن تا جایی که امکان دارد از فیلمسازان حمایت می‌کند اما به نظر می‌رسد درخواست‌ها بیشتر از امکانات و بودجه‌ای است که این انجمن در اختیار دارد. در این شرایط قطعا ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر باید به یاری این نهاد بیایند و فیلمسازان سینمای کوتاه را برای تهیه و تولید آثارشان یاری کنند.

فلاح بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از جوانان فیلمساز این عرصه طی سال‌های اخیر دستشان به زانوی خودشان است و سعی می‌کنند تا برای ساخت آثارشان تهیه‌کننده خصوصی و سرمایه‌گذار پیدا کنند. البته آن‌ها در بیشتر مواقع بخش عظیمی از هزینه‌ها را خودشان تامین می‌کنند و همه می‌دانیم که تامین این بودجه برای‌شان بسیار دشوار است.

نادر فلاح سخنانش را با تعریفی از فیلم کوتاه پایان داد و گفت: فیلم کوتاه برای من مثل شعر هایکو و دوبیتی است. همه عناصر دراماتیک و زیبایی‌شناسانه سینما در آن وجود دارد؛ همه چیز در این سینما فشرده شده اما به غایت و کامل است.

این فشردگی کمی کار را سخت می‌کند اما به نظرم فیلمسازان موفق این عرصه بعدها در فیلم‌های نیمه بلند و بلند هم آدم‌های موفقی خواهند بود.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *