فیلمسازان جوان به‌دنبال معجزه نباشند/ فیلم کوتاه باید دیده شود

حسن آقاکریمی:

فیلمسازان جوان به‌دنبال معجزه نباشند/ فیلم کوتاه باید دیده شود

حسن آقاکریمی از اعضای قدیمی انجمن سینمای جوانان ایران و تهیه‌کننده و کارگردان سینما معتقد است‌ مهم‌ترین نتیجه در فرآیند فیلمسازی بلند یا کوتاه ارتباط با مخاطب است و فیلم کوتاه این فرصت را برای کارگردان فراهم می‌کند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایرنا، حسن آقاکریمی کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه سینما در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، درباره وضعیت سینمای کوتاه ایران گفت: فیلم‌ کوتاه دوران درخشانی را در این سال‌ها سپری می‌کند و شاهد اتفاقات ارزنده‌ای در این حوزه هستیم. ساخت فیلم‌کوتاه در واقع تمرینی است تا یک فیلمساز توانایی خود را در برقراری ارتباط با مخاطب محک بزند. مهمترین مسئله در فرآیند فیلمسازی هم همین ارتباط با مخاطب است.
وی افزود: من تصور می‌کنم طی ۴۰ سال گذشته، جشنواره فیلم کوتاه تهران بستری مناسب برای علاقه‌مندان به حرفه سینما و به طور مشخص کارگردانی بوده است تا هم توانمندی خود را محک بزنند و هم محلی برای عرضه آثار خود در اختیار داشته باشند. توصیه‌ام به کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند هم این است که قطعا مسئله آموزش را پیش از ورود به میدان عمل و ساخت فیلم، جدی بگیرند.
این کارگردان و تهیه کننده سینما ادامه داد: ساخت فیلم بسیار گران شده است و به همین دلیل فیلمسازان علاقه‌مند باید آموزش را جدی بگیرند. آموزش کم‌هزینه‌ترین مسیری است که می‌تواند یک فیلمساز را آماده ورود به عرصه حرفه‌ای کند. دوستانی که در گروه‌های حرفه‌ای فیلمسازی تجربه‌هایی داشته‌اند، نباید به مشاهدات میدانی خود اکتفا کنند. البته کسب تجربه عملی ضروری است و امتیاز بالایی هم محسوب می‌شود اما آموزش هم اهمیت بالایی دارد.
وی افزود: خوشبختانه امروز با گسترش امکانات در حوزه اینترنت و فضای مجازی، دسترسی به منابع آموزشی بسیار سهل شده است، افراد می‌توانند با دسترسی به منابع، اطلاعات و دانسته‌های خود را ارتقا بدهند و در کنار آن تجربه‌های عملی هم کسب کنند. فیلمسازان جوان می‌توانند موضوعات ساده و صریح را برای کسب تجربه خود انتخاب کنند و از همان ابتدا سراغ موضوعات پیچیده فلسفی نروند که شاید پرداختن به آن‌ها نیازمند تجربه‌های بیشتری باشد. ناکامی در به سرانجام رساندن این سوژه‌های سخت می‌تواند منجر به سرخوردگی جوانان شود.
آقاکریمی گفت: مهمترین نکته این است که یک فیلم کوتاه به خوبی دیده شود و بتواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. اگر این اتفاق برای یک فیلمساز رخ دهد، گام مهمی را در مسیر ورود به دنیای حرفه‌ای سینما برداشته است.
این کارگردان باسابقه درباره تجربه‌های همکاری خود با فیلمسازان سینمای کوتاه هم گفت: تجربه‌های پراکنده‌ای در این زمینه داشته‌ام. عمده تجربیاتم اما مربوط به دوستانی است که در زمینه سینمای کوتاه موفق بوده‌اند و برای ورود به سینما بلند، با آن‌ها همکاری داشته‌ام. مهمترین معضل این بچه‌ها این است که غالبا انتظار دارند با همان اولین کارهایشان اتفاقات خارق‌العاده‌ای را رقم بزنند و به قول خودشان بترکانند. اما این تصمیم و انتخاب مناسبی نیست.
وی افزود: علاقه‌مندان جوان هم در فیلم‌های کوتاه خود نباید سراغ موضوعات پیچیده بروند و هم نباید انتظار داشته باشند در اولین گام خود در سینمای بلند و حرفه‌ای، معجزه‌ای رخ دهد و همه نگاه‌ها ناگهان به سمتشان جلب شود.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *