فاطمه نیشابوری: رویدادهای جهانی به سینمای کوتاه ایران نگاه دارند

بازیگران از نقش آفرینی در فیلم کوتاه می‌گویند؛

فاطمه نیشابوری: رویدادهای جهانی به سینمای کوتاه ایران نگاه دارند

فاطمه نیشابوری، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه سینمای کوتاه همیشه نقطه اوجی برای سینمای بلند فراهم کرده است، گفت: همیشه بخشی از انتخاب‌ رویدادهای جهانی به سینمای کوتاه ایران تعلق داشته است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، فاطمه نیشابوری، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون یکی از هنرمندانی است که تاکنون حضور پررنگی در سینمای کوتاه داشته است.
«تشدید»، «موج خوره»، «مدیر مدرسه»، «پدر» و «بالاتر از خواسته‌هایت» تنها تعدادی از این آثار به شمار می‌آیند.
او درباره علاقه‌اش به حضور در فیلم‌های کوتاه گفت: مدیوم فیلم کوتاه را بسیار دوست دارم. بازیگر، نویسنده و کارگردانان فعال در این عرصه با وجود تمام سختی‌هایش می‌توانند در مدت زمانی محدود پیام‌شان را به مخاطب منتقل کنند.

این هنرمند بیان کرد: من فعالیت خود را با بازی در فیلم کوتاه آغاز کردم. و با حضور در مقابل دورین فیلمسازان این عرصه تلاش می‌کنم تا این فرصت را برای عزیزانی که دوست دارند این فضا را تجربه کنند، فراهم کنند تا بتوانند سال‌های بعد در همین مدیوم یا سینمای بلند و تلویزیون هم آثارشان را ارائه دهند.

نیشابوری اظهار کرد: علاقه‌مندان بسیاری هستند که دوست دارند در این حرفه به فعالیت بپردازند و شاید به دلیل کمبود بودجه فیلم کوتاه و مساله درآمد کمتر این امکان برای‌شان فراهم نیست که به تولید در مدیوم‌های دیگر مشغول شوند. آن‌ها با ساخت یک فیلم کوتاه ارزشمند می‌توانند در بسیاری از جشنواره‌ها حضور پیدا کنند و در صورت تمایل در سال‌های بعد دست به تولید و ساخت فیلم‌های بلند بزنند.

او ادامه داد: بسیاری از فیلمسازان به طور تخصصی تنها در سینمای کوتاه فعالیت دارند و این حضور بسیار ارزشمند است.

این بازیگر گفت: سینمای کوتاه فضای زیادی برای من به عنوان بازیگر و دیگر فعالان این عرصه فراهم می‌کند. با وجود شرایط سختی که تولید اثر در دیگر مدیوم‎ها دارد، سینمای کوتاه راحت‌تر اجازه آزمون و خطا و تجربه را به فیلمسازان می‌دهد.

نیشابوری کیفیت سینمای کوتاه را در سال‌های اخیر بسیار مناسب ارزیابی و عنواپ کرد: کیفیت آثار کوتاه در این سال‌ها در سطح بسیار خوبی است. در واقع می‌توان گفت از نظر کیفی و امکانات و شرایط چیزی کمتر از فیلم بلند ندارد؛ تنها تفاوت آن مدت زمانی است که یک فیلمساز برای ارائه محتوا و‌پیام خود به مخاطب در اختیار دارد.

او ادامه داد: شاید درگذشته تهیه و تولید یک فیلم کوتاه خیلی ساده و بدون توجه زیاد به کیفیت تولید می‌شد اما در حال حاضر شاهد تولید آثاری باکیفیت باعوامل حرفه‌ای هستیم که در مدت زمانی کوتاه تولید می‌شوند.

بازیگر فیلم کوتاه «سایه‌ای برای هم» بیان کرد: شرایط اقتصادی و مالی فیلمسازان این عرصه بسیار محدود است و گروه‌ها پشتوانه‌ای برای تولید ندارند به همین دلیل هم سعی می‌کنم تا جایی که امکان دارد، بدون دریافت هزینه و یا کمترین مبلغ در این مسیر همراه شوم. این حضور را ادای دینی برای کمک به فیلمسازان جهت ادامه مسیر حرفه‌ای‌شان می‌دانم.

نیشابوری با تاکید بر نقش پراهمیت انجمن سینمای جوانان ایران در حمایت از فیلمسازان جوان مطرح کرد: انجمن سینمای جوانان ایران می‌تواند با در اختیار قرار دادن بودجه و امکانات مسیر فیلمسازی را برای علاقه‌مندان هموارتر کند. قطعا امکاناتی که انجمن در اختیار آن‌ها قرار دهد باعث افزایش کیفیت آثارشان می‌شود. این انجمن تاکنون عملکرد مناسبی داشته است اما به طور قطع با توجه به افزایش متقاضیان فعالیت در این عرصه باید این روند حمایتی را ارتقا دهد.

این بازیگر ادامه داد: اکثر فیلم‌های کوتاه ما در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کنند. قطعا اگر حمایت‌ها افزایش پیدا کند ما شاهد تولید آثار باکیفیت‌تری خواهیم بود که جایگاه سینمای ما را بیش از پیش در جهان تثبیت کرده و نشان می‌دهد که حرفی برای گفتن داریم.

این هنرمند بیان کرد: حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فارغ از درجه کیفی و اعتبار آن‌ها یکی از دلخوشی‌های فیلمسازان بوده و هست. حضوری که قطعا ارزشمند است اما ما باید جشنواره‌های ملی‌مان را به سمتی از کیفیت و قدرت در برگزاری و اجرا ببریم که دیگر دغدغه‌مان حضور در جشنواره‌های خارجی نباشد و رقابت در جشنواره‌های ملی را اولین هدف برای دیده شدن آثارمان در نظر داشته باشیم.

او گفت: در واقع اعتبار جشنواره‌های ما باید به حدی باشد که حضور آثار در آن‌ها برای‌مان ارزشمند باشد. حال اگر جایزه‌ای هم دریافت کنیم که چه بهتر.

نیشابوری گفت: خوشبختانه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران طی سال‌های اخیر عملکرد خیلی خوبی داشته است. این رویداد هنری می‌تواند بیش از پیش در ارائه آثار فیلمسازان جهان در عرصه بین‌المللی اقدام کند.

این بازیگر در پایان سخنانش با بیان اینکه فیلم کوتاه نقطه اوج سینمای ایران است، عنوان کرد: خوشبختانه نگاه جهانی به سینمای کوتاه ما بسیار خاص است. فیلم‌های کوتاه بسیاری از فیلمسازان ما در اکثر جشنواره‌های بین‌المللی پذیرفته می‌شوند و همیشه شاهد هستیم که بخشی از انتخاب‌های رویدادهای جهانی به سینمای کوتاه ایران تعلق دارد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *