عامل تعیین‌کننده در سینمای کوتاه «فیلمنامه» است/ مشورت بگیرید!

محمدرضا حسنی رنجبر کارگردان فیلم کوتاه:

عامل تعیین‌کننده در سینمای کوتاه «فیلمنامه» است/ مشورت بگیرید!

محمدرضا حسنی رنجبر کارگردان سینمای کوتاه که  تجربه حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را دارد، همزمان با برگزاری دوره چهلم این رویداد عنوان کرد: اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در سینمای کوتاه فیلمنامه است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی ، محمدرضا حسنی رنجبر کارگردان فیلم کوتاه «پارادوپینگ» که به تازگی پروانه زرین بهترین کارگردانی از بخش فیلم کوتاه و پویانمایی ملی از سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را ازآن خود کرده است، و سال گذشته در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت، درباره تمرکز این رویداد بر بومی گرایی در ژانر در دوره چهلم گفت: واقعیت این است که ما در عرصه ساخت فیلم کوتاه فرصت بیشتری برای خلاقیت در فیلمسازی داریم. پرداختن به ژانرهای مختلف هم فرصت این خلاقیت را به فیلمساز می‌دهد تا نگاهی متفاوت‌تر به مضامین و موضوعات روزمره داشته باشد.
وی افزود: از آنجایی که حجم بالایی از تولیدات سینمای کوتاه در سال‌های گذشته معطوف به سوژه‌های اجتماعی بود، این فضا در سینمای بلند هم انعکاس پیدا کرد. فیلمساز کوتاه اما فرصت تجربه‌های دیگر را هم در این عرصه دارد و می‌تواند فیلمسازی در ژانرهای دیگر را هم تجربه کند. این تجربه‌ها در سینمای کوتاه می‌تواند منجر به تنوع تجربه ژانری در سینمای بلند هم بشود.
این فیلمساز جوان خطاب به علاقه‌مندان فیلمسازی گفت: خیلی از ما برای ورود به عرصه فیلمسازی خیلی روی فیلمنامه اولیه حساسیم و بهتر است کسانی که قصد ورود به این میدان را دارند، بیشتر سراغ ایده‌های نو و بکر بروند. خیلی از فیلم‌هایی که در سینمای کوتاه شاهد هستیم، همچنان سوژه‌ها و ایده‌هایی تکراری دارند و کمتر شاهد کارهای متفاوت هستیم. اولویت اصلی برای فیلمسازی باید ابتدا فیلم‌نامه و بعد گردآوردن یک گروه خوب باشد.
حسنی رنجبر درباره همکاری فیلمسازان کوتاه با عوامل درجه یک سینمایی هم گفت: توصیه شخصی من این نیست که حتما همه باید سراغ عوامل حرفه‌ای بروند. مگر در موارد خاص. اصلی‌ترین داشته یک فیلمساز، فیلمنامه است و اینگونه نیست که ضعف فیلمنامه بتواند با استفاده از عوامل حرفه‌ای جبران شود. اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در سینمای کوتاه فیلمنامه است.
این کارگردان درباره اصلی‌ترین چالش خود در مسیر ورود به سینمای کوتاه هم گفت: من در گام‌های اولیه‌ام برای فیلمسازی خیلی عجله داشتم و همین عجله باعث می‌شد که کمتر از دیگران کمک بگیرم. این اشتباهی بود که من مرتکب می‌شدم. بیشتر می‌خواستم عجولانه کار کنم. بعدها اما برای کارهایم تصمیم به مشورت گرفتم و در همین مسیر به یک ایده فیلمسازی رسیدم که حاصل آن بسیار خوب بود و توانست در چند جشنواره خارجی هم دیده شود. توصیه‌ام این است که فیلمسازان به جای رفتن سراغ عوامل فنی حرفه‌ای، بیشتر سراغ افرادی بروند که در حوزه سینمای کوتاه تجربه فعالیت داشته‌اند و این سینما را به خوبی می‌شناسند.
وی افزود: حضور این افراد در مقام مشاور در کنار یک فیلمساز فیلم‌اولی بسیار می‌تواند موثر باشد. به شخصه از نتیجه این مشورت گرفتن‌ها بسیار راضی هستم. مهم این است که فیلمساز بتواند در عرصه فیلمسازی تجربه‌های موفقی را به کارنامه‌اش اضافه کند.
حسنی‌رنجبر درباره تأثیر جشنواره‌ها بر پیشرفت یک فیلمساز هم گفت: قطعا حضور در یک جشنواره و دیده شدن فیلم یک فیلمساز در ویترین یک رویداد، می‌تواند کمک بسیار زیادی به پیشرفت او داشته باشد. نفس راه پیدا کردن یک فیلم به جشنواره حائز اهمیت است و اینگونه نیست که همه چیز هم منوط به کسب جایزه باشد. پذیرش فیلم در جشنواره، خودش تبدیل به انگیزه برای فیلمساز می‌شود.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *