سینمای کوتاه ژنریک به تنوع در سینمای بلند منجر می‌شود

صمد قربان‌زاده عنوان کرد:

سینمای کوتاه ژنریک به تنوع در سینمای بلند منجر می‌شود

صمد قربان‌زاده در آستانه برپایی جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره اهمیت و رویکرد این رویداد می‌گوید.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، صمد قربان‌زاده کارگردان سینمای کوتاه در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره اهمیت این رویداد گفت: من سال گذشته به‌عنوان یک کارگردان فیلم‌اولی، به‌عنوان فیلمساز در جشنواره حضور داشتم اما از سال‌های قبل‌تر به‌صورت دورادور پیگیر جشنواره بودم. اتفاقی که سال گذشته در زمینه توجه به ژانر رقم خورد، بسیار مهم بود. فیلم خود من هم به‌عنوان فیلمی از ژانر فانتزی پذیرفته شد.

وی ادامه داد: اینکه مسئولان برگزاری جشنواره به موضوع ژانر بها داده و در فرآیند انتخاب آثار این نکته را مدنظر داشتند، برای خود من جذابیت داشت. اتفاقا فیلم‌های دیگری هم در ژانر فانتزی در کنار فیلم من انتخاب شده بودند. این نشان‌دهنده ظرفیتی است که برخلاف دوره‌های قبل که توجه بیشتر به سمت موضوعات اجتماعی و خانوادگی بود، در جشنواره موردتوجه قرار گرفت. این ویژگی برایم به‌عنوان یک مخاطب بسیار تازه و جذاب بود.

این کارگردان درباره تأثیر توجه به ژانر در سینمای کوتاه، بر ایجاد تنوع بیشتر در سینمای بلند هم گفت: صددرصد این تأثیر اتفاق خواهد افتاد. آنچه در سینمای بلند هم شاهد هستیم، همین است که ما تنوع ژانری کمی داریم. دوره‌ای بود که همه متمرکز روی موضوعات اجتماعی بودند و قطعا هم آن موضوعات اهمیت داشتند اما در کنار آن و برخلاف دیگر کشورهای صاحب سینما، شاهد تنوع تولیدات نبودیم.

وی افزود: سلیقه شخصی من سینمای فانتزی است و خیلی هم علاقه دارم آثاری از این دست را روی پرده ببینم اما اگر هم چنین آثاری در سینمای ما تولید می‌شود، آمارش بسیار پایین است و مخاطب هم هنوز عادت نکرده است که دنبال این دست آثار برود. به همین دلیل شاید تهیه‌کنندگان هم رغبتی برای رفتن به این سمت نداشته باشند. هنوز نسبت به فیلم‌های درام و اجتماعی، توجه به ژانرهای دیگر، کم‌رنگ است. اتفاقی که در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران در سال گذشته رخ داد و در جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران ادامه پیدا کرد، می‌تواند تبدیل به یک تغییر نگاهی دنباله‌دار شود و بر سینمای بلند هم تأثیر بگذارد.

قربان‌زاده درباره فیلم تازه خود هم گفت: فیلم‌کوتاهی را آماده داشتم که به جشنواره منطقه‌ای یاسوج فرستاده‌ام.

به قبل و بعد از ویترین فیلمسازان در جشنواره بیاندیشیم

این کارگردان سینمای کوتاه درباره انتظارات خود از جشنواره فیلم کوتاه تهران هم گفت: همه جشنواره‌ها اهداف خاص خود را دارند و نمی‌دانم آنچه را من از این جشنواره انتظار دارم، می‌توان جزو وظایف آن دانست یا نه، اما ویژگی جشنواره فیلم کوتاه تهران، حمایت از این آثار برای بهتر دیده شدن است. در کنار این حمایت برای دیده شدن اما حمایت از تولید دیگر فیلم‌های این فیلمسازان هم، بسیار حائز اهمیت است. نه اینکه چنین حمایتی صورت نمی‌گیرد، کمااینکه انجمن سینمای جوانان ایران از سال‌ها قبل همین رویکرد حمایتی را داشته و دارد، اما معتقدم هنوز کافی نیست.

وی افزود: این حمایت‌ها هم می‌تواند جنبه مالی داشته باشد و هم جنبه‌‌های تولیدی. من سال گذشته برای اولین‌بار فیلمی ساخته بودم و انتظارم این نبود که کارم در کنار فیلمسازان باسابقه مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیرد. انتظارم این بود که شاید بتوان در کنار داوری‌هایی که صورت گرفت، از منی که جرأت به خرج داده و فیلمی ساخته‌ام، حمایتی صورت بگیرد. نه به این معنا که حتما جایزه‌ای به ما بدهند بلکه می‌توان فرآیندی برای حمایت از کاراولی‌ها در این رویداد تعریف کرد. همین حمایت‌ها شاید باعث شود که یک فیلمساز، فیلم‌های بعدی خود را با نگرانی کمتری بسازد.

قربان‌زاده با اشاره به فعالیت خود در شهرستان گفت: این شرایط برای فیلمسازانی که در شهرستان فیلم می‌سازند، به مراتب سخت‌تر است. البته که فیلمسازان تهرانی هم مشکلاتی دارند اما ما فیلمسازان شهرستان‌ها بیشتر نیاز به حمایت داریم. حمایت‌هایی که البته تأکید می‌کند، الزاما جزو وظایف جشنواره قرار نمی‌گیرد، امیدوارم که به قبل و بعد از حضور فیلمسازان در ویترین جشنواره هم بیشتر فکر شود و حواس سیاست‌گذاران سینمای کوتاه همیشه به آن‌ها باشد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *