سینمای کوتاه عرصه درآمدزایی نیست

محمد صوفی مطرح کرد:

سینمای کوتاه عرصه درآمدزایی نیست

محمد صوفی، تهیه‌کننده و فیلمساز گفت: سینمای کوتاه به جز استثنائاتی عرصه درآمدزایی نیست. این فیلم‌ها درنهایت با حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی افتخار و اعتبار معنوی به دست می‌آورند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، محمد صوفی، تهیه‌کننده و از جمله فیلمسازان فعال در عرصه فیلم کوتاه است. او یکی از اعضای باسابقه و فعال انجمن سینمای جوانان ایران به شمار می‌آید که طی سال‌های فعالیت خود ارتباط نزدیکی با فیلمسازان سینمای کوتاه داشته و از فراز و نشیب‌‎های روند برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آگاه است.
صوفی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین جریان‌های سینمایی ایران است، به خبرنگار سینمایی صبا گفت: اگر به جریان حرفه‌ای سینما نگاه کنیم بخش عمده فیلمسازان خوب ما در فضای سینما و در روزگار خوب تلویزیون و حتی در پلتفرم‌ها، خاستگاه و ریشه‌شان فیلم کوتاه، انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بوده است.
او ادامه داد: اکثر میدان‌داران آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی افرادی هستند که در دهه‌های ۶۰ ، ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ جزو فیلمسازان مطرح و افتخارآفرین حوزه فیلم کوتاه بودند و اکنون جریان حرفه‌ای سینما را هدایت می‌کنند.
این هنرمند بیان کرد: طبیعتا جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در چهل دوره برگزاری‌اش فراز و فرودهای زیادی داشته است اما با تمام سختی‌ها برآیندعملکرد این رویداد بزرگ هنری موفق و مثبت بوده است.
صوفی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینماحقیقت دو رویداد سینمایی هستند که در تقویم جهانی سینما جایگاه ویژه‌ای دارند، مطرح کرد: قطعا جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با تمام هزینه‌هایی که برای برگزاری آن می‌شود از جایگاه بین‌المللی جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران و سینماحقیقت برخوردار نیست. تاریخ برگزاری این دو رویداد برای فیلمسازان بین‌الملل بسیار اهمیت دارد.
این تهیه‌کننده وفیلمساز با اشاره به اینکه بحث فراهم کردن تجهیزات در دهه ۸۰ و با ورود صنعت دیجیتال در فیلمسازی پایان یافته است، گفت: تا قبل از دهه ۸۰ فیلمسازان ما با مشکل کمبود تجهیزات و امکانات مواجه بودند اما با ورود صنعت دیجیتال تجهیزات زیادی در دسترس آن‌ها قرار گرفت.
البته این مشکل همچنان در برخی از شهرستان‌های محروم ما هست اما همانطور که ذکر شد با روی کار آمدن صنعت دیجیتال انجمن سینمای جوانان ایران دیگر مرجعیت خود را برای تهیه تجهیزات از دست داده است.
او ادامه داد: این انجمن در حال حاضر باید بر آموزش برای مشخص کردن مسیر فکری فیلمسازان تاکید داشته باشد و برای آموزش، ترویج دانش فیلمسازی، حمایت‌های فرامتنی و راهنمایی‌های بین‌المللی و بازاریابی فیلم جوانان در سطح بین‌الملل همراه‌شان باشد.
صوفی با اشاره به رشد کیفی آثار در طول چهل دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: در این سال‌ها کیفیت فنی آثار بالا رفته است و خوشبختانه فیلم‌های ما قابل رقابت با آثار بسیاری از فیلمسازان خارجی است.
او افزود: جشنواره، محل خروجی و بررسی و رقابت آثار با یکدیگر است و انجمن سینمای جوانان ایران باید به عنوان مرجع با ارائه  آموزش، راه را برای تنوع و پرداختن به موضوعات و ژانرهای مختلف فیلمسازی هموار کند.
این هنرمند بیان کرد: فیلم کوتاه در بسیاری از کشورها با واسطه یا بدون واسطه و مستقیم از حمایت‌های دولتی برخوردار است. سینمای کوتاه به جز استثنائاتی عرصه درآمدزایی نیست. این فیلم‌ها درنهایت با حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی افتخار و اعتبار معنوی به دست می‌آورند.
او ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم تهیه‌کننده‌های بخش خصوصی خیلی جدی از سینمای کوتاه حمایت کند شاید انتظار درستی نباشد. البته خوب است که تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای در کنار تولید آثار سینمایی، مستند و … فیلم کوتاه را هم در سبد تولیدات خود قرار دهند اما در نهایت بخش دولتی است که باید در این مورد حمایتگر باشد.
این فیلمساز با بیان اینکه جریان تولید فیلم کوتاه طی چند دهه اخیر در کشور ما بیش از حد بوده است، مطرح کرد: گستردگی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران و تعداد تولیدات آثار ما در عرصه فیلم کوتاه با بسیاری از کشورهای جهان قابل مقایسه نیست. این موضوع از جهاتی مایه مباهات است و البته گرفتاری‌های خود را هم دارد که قطعا لازم است تا انجمن با سازوکارهای درست این جریان تولید انبوه را هدایت کند. البته که این روند تاکنون با برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و دیگر جشنواره‌های مرتبط تا حدی هدایت شده است.
محمد صوفی در پایان گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خروجی تلاش و تولید فیلم کوتاه فیلسمازان ایرانی و خارجی است که این آثار باید با هرنوع سلیقه و تنوعی مورد قضاوت داوران و مخاطبان قرار بگیرند.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *