سینمای مستقل به معنای اندیشه مستقل است/ بررسی اهمیت پیش‌بینی در فیلمسازی

در نشست تخصصی گفت‌وگوی کارگردان با مدیربرنامه‌ریزی مطرح شد؛

سینمای مستقل به معنای اندیشه مستقل است/ بررسی اهمیت پیش‌بینی در فیلمسازی

مصطفی احمدی مدیر برنامه ریزی سینما در نشست تخصصی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد:سینمای مستقل یعنی اندیشه مستقل و البته با بودجه اندک.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی گفت‌وگوی کارگردان با مدیربرنامه‌ریزی با حضور کمال تبریزی و مصطفی احمدی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کمال تبریزی در ابتدای این نشست تخصصی عنوان کرد: معتقدم پیش‌بینی صحنه قبل از فیلمبرداری از اهمیت به سزایی برخوردار است. ما حتما یک الی دو روز قبل از اینکه در لوکیشن فیلم اقدام به فیلمبرداری کنیم؛ باید با بازیگران و دیگر عوامل فیلم در فضا قرار گرفته و تمرین کرده باشیم؛ چون دقیقا می‌دانیم که قرار است با چه مکانیزمی در مکان لوکیشن قرار داشته باشیم.

مصطفی احمدی از هماهنگی‌های لازم در لوکیشن‌های فیلمبرداری فیلم گفت: در فیلمسازی انجام هماهنگی‌‌ قبل از تصویربرداری از اهمیت به سزایی برخوردار است و در روز فیلمبرداری باید بدانیم دقیقا در چه نقطه‌ای قصد داریم پلان‌ها را بگیریم.

وی درباره سینمای مستقل بیان کرد: سینمای مستقل یعنی اندیشه مستقل و البته با بودجه اندک. از این رو با این شرایط باید قدر خیلی چیز‌ها را بدانیم. بنابراین با صحبت آقای تبریزی موافق هستم؛ زیرا پیش‌بینی در تصویر برداری و فیلمسازی خیلی مهم است.

در ادامه احمدی درباره نحوه تصویربرداری گفت: برنامه‌ریز باید در نظر داشته باشد که لانگ تیک و پر کات تقریبا به یک زمان برای تصویربرداری نیاز دارد. کارگردانی که با لانگ تیک شروع می‌کند تصویربرداری فیلم در مدت زمان بیشتری انجام می‌شود.

تبریزی تاکید کرد: من فکر می‌کنم هنوز سینمای ایران به نقطه‌ای با رئالیزم بالا نرسیده است و یکی از وظایف بچه‌ها هماهنگی لوکیشن‌ها و کارهای تصویربرداری است.

مصطفی احمدی در ادامه این نشست خبری گفت: کار دیگری که در هنگام تصویر برداری انجام می‌دهم این است که از نمای بالا یک پلانی را طراحی می‌کنم تا چیدمان پلان‌ها برایم راحت‌تر باشد و بدانم دقیقا دوربین را در چه مکانی از لوکیشن قرار دهم.

وی ادامه داد: مشکل سینمای همه جای دنیا این است که در سینما مجبوریم برای ثبت سکانس‌ها از یک زاویه به زاویه‌دیگر نقل مکان کنید اما در تئاتر تنها یک زاویه برای تصویربرداری داریم.

احمدی تاکید کرد: من همیشه یک الی دو روز قبل از فیلمبرداری سر صحنه می‌روم که بدانم با چه دوربین و لنزی تصویر دلخواهم را بگیرم‌؛ این موضوع اهمیت بسیاری در فیلم‌سازی و روند ساخت فیلم دارد. همچنین ما در پیش تولید یک مرحله یافتن لوکیشن و یک مرحله دیدن لوکیشن داریم و بر اساس لوکیشنی که انتخاب می‌کنیم به توافق می‌رسیم تا تصویربرداری در کجا انجام گیرد.

احمدی گفت: در هنگام فیلمبرداری به حواشی ایجاد شده از سوی عوامل فیلم توجهی نکنید؛ چون شما فقط آمده‌اید تا فیلم بسازید و باید فضای ایده آلی را برای تک تک عوامل تولید فراهم کنید تا با آسایش تمام بتوانند کار خود را انجام دهند.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: ما کارگردان‌های بسیار قهاری در دنیا و ایران داریم که دکوپاژ انجام نمی‌دهند و کارگردان‌هایی که دکوپاژ انجام نمی‌دهند مدت زمان بیشتری را برای فیلم‌سازی صرف می‌کنند که معمولا خودشان دستیار کارگردان هم می‌مانند.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *