سینمای آینده؛ در دست فیلم کوتاه

میردولت موسوی مطرح کرد:

سینمای آینده؛ در دست فیلم کوتاه

مدیر انجمن سینمای جوان دفتر اردبیل با اشاره به اینکه جشنواره‌های معتبر جهانی به حضور فیلم‌های کوتاه ایرانی افتخار می‌کنند، گفت: سینمای آینده در دست فیلم کوتاه است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میردولت موسوی، مدیر انجمن سینمای جوان دفتر اردبیل، مدرس و  کارگردان سینما است که فعالیت خود را در عین حوزه از ساخت فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرده است.

او درباره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: زمانی که این رویداد به عنوان ورودی اسکار برای فیلم‌های کوتاه مورد تایید قرار گرفته است، یعنی ما شاهد رشد جشنواره در طول دوره‌های مختلف بوده‌ایم. اگر این رویداد هنری رو به پیشرفت نبود قطعا مانند بسیاری از جشنواره‌ها در یک جایی دچار ایستایی می‌شد.

او ادامه داد: از طرف دیگر هم حضور فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های معتبر جهان و اینکه آن‌ها به میزبانی از آثار ایرانی افتخار می‌کنند نشان از کیفیت آثار فیلمسازان ما دارد.

این هنرمند افزود: تاکید بر ژانر که از سال گذشته و با نگاه ویژه مهدی آذرپندار دبیر این رویداد صورت گرفته است برای موضوع جذب مخاطب بسیار کمک‌کننده است. در واقع ورود فیلم کوتاه به انواع ژانر‌هایی که در سینمای بدنه هم وجود دارد اقدامی ارزشمند است.

موسوی ضمن تاکید بر اینکه سینمای آینده در دست فیلم کوتاه خواهد بود، گفت: مردم جامعه امروز دیگر فرصت زیادی برای تماشا و دنبال کردن همه فیلم‌های بلند ندارند، اما به راحتی برای چند دقیقه و با استفاده از تلفن همراه خود می‌توانند به تماشای یک فیلم کوتاه بنشینند.

او ادامه داد: هم‌اکنون میزان بازدید فیلم‌های کوتاه در فضای مجازی با دیگر آثار قابل مقایسه نیست.

مدیرانجمن سینمای جوان دفتر اردبیل با بیان اینکه مردم بیش از پیش به سمت تماشای آثار باکیفیت، اما موجز رفته‌اند، مطرح کرد: مردم در این شرایط به نتیجه رسیده‌اند که فیلم کوتاه موجز، بکر، نو و بسیار کارگشاست و  داستان‌های آن مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

موسوی گفت: من از سال ۶۴ تاکنون در حال ساخت فیلم کوتاه هستم. جوانان انجمن همیشه خود را ثابت کرده‌اند و همواره نه تنها در ایران که از رویداد‌های معتبر بین‌المللی سهمی چشمگیر و درخشان داشته و دارند. چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم ما فیلم کوتاه را می‌پذیرند و آرام آرام سینمای مستقل جای خود را باز کرده و می‌کند و مخاطبان نیز به سمتش گام برمی‌دارند.

این فیلمساز و مدرس ادامه داد: کامنت‌های مردم در فضای مجازی پس از تماشای فیلم‌های کوتاه نشان می‌دهد که به این حوزه علاقه‌مند هستند. آن‌ها هوشمندانه نظر می‌دهند و این یعنی اتفاق خوبی در ارتباط فیلم کوتاه و مردم شکل گرفته است.

او با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: هر کشوری که هنرمندان فعال آن به ویژه در حوزه سینما و عکس بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، هویت ملی و میهنی خود را راحت‌تر به سایر دنیا صادر کرده است. جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز در این مسیر قدم برداشته است و امیدوارم نتایج خوبی هم از این اقدام به دست آید.

این مدیر هنری ضمن یادآوری حضور برخی از بازیگران مطرح سینما در فیلم‌های کوتاه بیان کرد: در دوره‌های گذشته بازیگران شناخته‌شده‌تر بیشتری در حوزه فیلم کوتاه ورود کرده‌اند، اما متاسفانه ازآنجاکه بسیاری از فیلمسازان نتوانستند بهره خوبی از این موضوع ببرند کم کم نقش این افراد هم در همراهی کم شد. البته طی سال‌های اخیر بازگشت هنرمندان چهره سینما به فیلم کوتاه قابل توجه است.

او ادامه داد: فیلم کوتاه درآمد و بازگشت سرمایه ندارد و نمی‌توان همان دستمزدی که در حوزه فیلم‌های بلند به بازیگران پیشنهاد می‌شود به آن‌ها برای فیلم کوتاه پرداخت کرد با این وجود اگر کارگردان و فیلمنامه خوب باشد، مطمئنم که آن‌ها پیشنهاد حضورشان در فیلم‌های کوتاه را رد نخواهند کرد.

مدیر انجمن سینمای جوان دفتر اردبیل افزود: زندگی هنرمندان هم به واسطه فعالیت در این حوزه می‌گذرد و نمی‌توان انتظار داشت تا بدون دستمزد جلوی دوربین حاضر شوند، هرچند در بسیاری موارد بی‌چشمداشت مالی نیز با گروه‌ها همراه می‌شوند، اما به‌طور قطع اگر بحث تامین بودجه اتفاق بیافتد هنرمندان بیشتری وارد این عرصه خواهند شد.

میردولت موسوی در پایان با اشاره به خاطرات حضورش در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: به یاد دارم در سال‌هایی که جشنواره در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شد، بدون توقع دور هم جمع می‌شدیم و بسیار دوستانه محافلی برای تبادل نظر در مورد آثار داشتیم. امیدوارم که همچنان این فضای دوستانه برقرار باشد و هنرمندان در کنار هم به تبادل علم، آگاهی و اندیشه بپردازند. قطعا حال و هوای جشنواره با صمیمیت و تبادل نظر بین فیلمسازان سال به سال بهتر خواهد شد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *