سعید عقیقی: موجزسازی کلیدی‌ترین عنصر تبدیل داستان به فیلم‌نامه است

سعید عقیقی: موجزسازی کلیدی‌ترین عنصر تبدیل داستان به فیلم‌نامه است

در اولین روز از سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، سعید عقیقی در ادامه کارگاه دکتر محمد دهقانی که به بررسی اقتباس در سینما با دو نمونه فیلم «شازده احتجاب» به کارگردانی بهمن فرمان آرا و «آرامش در حضور دیگران» ساخته ناصر تقوایی پرداخته بود؛ با موضوع ادراک در اقتباس، کارگاهش را برگزار کرد.
عقیقی درابتدای این کارگاه در توضیح مفهوم ادراک بیان کرد: تفاوت ادراک با حس این است که حس عاملی کاملا فیزیولوژیک بوده اما ادراک چیزی است که توسط محسوسات دریافت می کنیم. به این معنی که مفهوم اقتباس به ادراکات و تحلیل های فردی باز میگردد که از مطالعه دقیق متن حاصل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه می گویند شاهکارهای ادبی برای فیلم شدن مناسب نیستند، افزود: آیا ما کتاب می خوانیم که به دنبال اقتباس بگردیم یا کتابخوان هستیم و به قصه ای که به درد اقتباس بخورد بر می خوریم؟ در «شازده احتجاب» کارگردان اولویت را داستان قرار داده است.  با این توضیح قبل از اینکه وارد نگارش فیلمنامه شویم باید به این فکر کنیم که چگونه می توان با تغییر جزئیات روح داستان را حفظ کنیم. چارچوب کلی داستان باید نویسنده را جذب کند و جزئیات بعد از آن مهم است.
وی ادامه داد نویسنده وقتی اقتباس می کند باید به تحلیل منطقی چارچوب کلی داستان توجه کند. داستان یک فیلم شامل دو عنصر اصلی است. نخست ایده محرک است یعنی رخدادی که داستان را به راه می اندازد و مرحله دوم رخدادیست که داستان را می بندد و به آن ضربه نهایی می‌گویند.  در بخش داستانی همین جشنواره با شرمساری باید بگویم نود درصد فیلم ها در بخش ایده محرک باقی می‌ماند!
عقیقی اشاره کرد: من از میان داستان هایی که خواندم می توانم به ۵۰ یا ۶۰ داستان اشاره کنم که قابلیت تبدیل به فیلم ندارند. خیلی ها به من ایراد میگرفتند که به چه حقی داستان داستایوفسکی را در شب های روشن تغییر دادم.  فشرده کردن رخداد ها داستان و زمان و مکان مهمترین مسئله در اقتباس برای فیلم کوتاه است. فشرده کردن از کلیدی ترین عناصریست که داستان را تبدیل به فیلم‌نامه می‌کند.
وی اظهار کرد: نکته بعدی مقوله ویرایش یا حذف است. این مسئله درمورد موجز سازی است و تقوایی هم در فیلم آرامش در حضور دیگران انجام داده است. ذکاوت تقوایی این است که مفاهیم ذهنی در ادبیات را در فیلم حذف کرده چون در داستان تصویری نشده است.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *