سازنده فیلم کوتاه در بسیاری موارد به تنهایی کاری ماندگار خلق می‌کند

فرود عوض‌پور عنوان کرد:

سازنده فیلم کوتاه در بسیاری موارد به تنهایی کاری ماندگار خلق می‌کند

کارگردان سینما گفت: در تولید فیلم کوتاه شرایط به گونه‌ای است که فیلمساز در خیلی از موارد شاید به‌تنهایی دست به تجربه می‌زند و گاهی کاری ماندگار خلق می‌کند اما در فیلم بلند تمامی پارامترها تغییر می‌کند و حتی فیلم‌سازان حرفه‌ای هم برای شروع یک پروژه جدید بعضی وقت‌ها باید نکات جدیدی را تجربه کنند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایرنا، فرود عوض‌پور که ۳۶ سال قبل، پس از شرکت در دوره‌های انجمن سینمای جوانان ایران در خرم‌آباد اولین فیلم کوتاه خودش را تولید و در حوزه فیلم کوتاه تجربه‌های زیادی را کسب کرده با مرور خاطرات خود در این عرصه گفت: سال ۱۳۶۶ در انجمن سینمای جوان خرم‌آباد به‌عنوان هنرجو در یک دوره یکساله فیلم‌سازی شرکت کردم. از همان جا با دوستانی آشنا شدم که امروزه در سینمای حرفه‌ای و کوتاه سرآمد هستند؛ شمس‌الدین آروند، محمدرضا گوهری و علی‌اکبر ولدبیگی و برخی از این عزیزان هستند.

وی با تاکید براینکه هنوز هم ارتباط خوبی با انجمن دارد، افزود: تا همین امروز هم ارتباطم را با انجمن حفظ کرده‌ام و هر از چندگاهی با ساخت یک فیلم کوتاه دلتنگی‌هایم را مرور می‌کنم و از یک حس نوستالژیک لذت می‌برم.

این فیلم‌ساز درباره آخرین آثار کوتاهش گفت: طی این سال‌ها تلاش کردم همیشه ایده‌ای را برای ساخت فیلم کوتاه انتخاب کنم که ضمن داشتن یک زبان سینمایی و بین‌المللی بیان کننده‌ دغدغه‌های خودم هم باشد. همین فیلم‌ها در جشنواره‌های داخلی و خارجی بارها مورد تقدیر قرار گرفتند.

عوض‌پور ادامه داد: از سال ۱۳۶۷ به بعد در همه جشنواره‌های فیلم کوتاه شرکت کردم، یکی از به یاد ماندنی‌ترین این جشنواره‌ها، جشنواره‌ای بود که در فرهنگسرای بهمن برگزار شد و انرژی مثبت آن روزها تا سال‌ها ادامه داشت. آن سال‌ها این شانس را داشتیم که در این جشنواره‌ها فیلم‌های فوق‌العاده خوبی از فیلمسازانی ببینیم که با گذشت زمان به فیلم‌های ماندگار این حوزه تبدیل شدند.

وی رسیدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دوره چهلم را نتیجه‌ استمرار تلاش‌های عاشقان سینمای کوتاه دانست و عنوان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران نتیجه تلاش و حضور بی‌شمار آدم‌هایی است که برای آن شبانه‌روز زحمت کشیدند تا اینگونه درختی تنومند شود، این روزها که جشنواره فیلم کوتاه تهران در دنیا اعتبار ویژه‌ای دارد مسئولین جشنواره باید تلاش کنند که این ارتباط همواره با رشد چشمگیری همراه باشد.

این فیلم‌ساز درباره انتظارات خود از جشنواره گفت: اعتبار هر جشنواره‌ در دنیا به حضور و شرکت مخاطبان آن است. شاید تنها انتظاری که از هر رویداد سینمایی می‌رود توجه و احترام به مخاطبان است، جشنواره بدون مخاطب قطعاً تاثیرگذار نیست. یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در ادوار دور جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور عوامل اصلی یک فیلم در زمان برگزاری جشنواره بود که هم جنبه آموزشی برای آن عوامل داشت و هم در پرورش استعدادهای تخصصی موثر بود.

عوض‌پور تغییر سیاست جشنواره در تقدیر از عوامل فیلم‌ها را مورد نقد قرار داد و گفت: متاسفانه بعد از جشنواره‌ای که در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، مسئولان جشنواره برای چند سال فقط کارگردان‌ها را به این رویداد دعوت می‌کردند، و این موضوع باعث شد فیلم‌سازان فیلم کوتاه کمتر به دنبال تخصص‌های دیگری مثل تدوین، فیلمبرداری، صدابرداری بروند. اما این اتفاق بعدها تغییر کرد و حالا می‌دانیم که حضور عوامل اصلی یک فیلم در جشنواره می‌تواند از هر نظر مفید باشد.

این سینماگر درباره استقبال فیلمسازان از جشنواره فیلم کوتاه تهران در بعد بین‌الملل و ارسال بیش از ۷ هزار اثر به دبیرخانه دوره چهلم در این بخش گفت: وقتی بیش از ۷ هزار فیلم در بخش سینمای بین‌الملل به دبیرخانه جشنواره رسیده حتماً کار هیات انتخاب خیلی سخت است و دبیر محترم جشنواره باید زمینه نمایش آثار بیشتری را فراهم کند. داشتن این تعداد مخاطب جهانی قطعا نتیجه‌ سال‌ها تلاش صادقانه در برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده است.

عوض‌پور تجارب آثار خود در جشنواره‌های بین‌المللی را مرور و عنوان ‌کرد: فیلم‌های من در جشنواره‌های بین‌المللی زیادی شرکت داشته‌اند، من از جشنواره‌ها این را یاد گرفته‌ام که کمیت فیلم‌ها مهم نیست، کیفیت آثار است که برای مخاطب ارزش دارد.

وی جایگاه فنی کارگردانان آثار کوتاه و بلند را مورد مقایسه قرار داد و گفت: به نظر من در ابتدا همه چیز یکسان است، مخصوصا نکات فنی و علمی، ولی به‌هیچ عنوان نمی‌توان شرایط را یکسان دانست، در تولید فیلم کوتاه شرایط به گونه‌ای است که فیلمساز در خیلی از موارد شاید به‌تنهایی دست به تجربه می‌زند و گاهی کاری ماندگار خلق می‌کند اما در فیلم بلند تمامی پارامترها تغییر می‌کند و حتی فیلم‌سازان حرفه‌ای هم برای شروع یک پروژه جدید بعضی وقت‌ها باید نکات جدیدی را تجربه کنند. مسئله مالی در فیلم بلند بسیار اهمیت دارد و امروزه این موضوع در فیلم کوتاه هم اهمیت زیادی داشته و کار را برای فیلم‌سازها دشوار کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *