زیور حجتی: با تمام توان پای فیلم کوتاه ایستاده‌ام

همراه با فیلمسازان جشنواره چهلم تهران؛

زیور حجتی: با تمام توان پای فیلم کوتاه ایستاده‌ام

زیور حجتی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «زنان لجمن» درباره این اثر که در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، گفت:با تمام سختی‌ها پای ساخت «زنان لجمن» ایستادم چون فکر می‌کردم فیلمنامه‌ام، ارزش این وقت و انرژی و سختی را دارد.

به گزارش ، زیور حجتی کارگردان فیلم «زنان لجمن» که عنوان بهترین فیلم داستانی جشنواره منطقه‌ای یزد – ایساتیس را به خود اختصاص داده و به طور مستیم به چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یافته است، درباره این حضورها گفت: من سه چهار دوره با فیلم «زنان لجمن» و یا فیلم‌های دیگر در جشنواره‌های منطقه‌ای بودم و خودم نیز در آن‌جا حضور داشتم. واقعا این برایم بسیار لذت بخش بوده است از این جهت که فیلم پخش می‌شود و با فیلمسازهای شهرهای دیگر می‌توان ارتباط گرفت و درعین حال بازخوردهایی که می‌توان از مخاطبانی که برای یک شهر دیگر و با یک فرهنگ دیگر هستند، گرفت برای من بسیار جذاب بود.
این کارگردان درباره فیلم «زنان لجمن، توضیح داد: فرآیند تولید «زنان لجمن» روند سختی بود، از این جهت که زمانی که شروع به کار کردم یک فراخوانی برای «چهل سال چهل فیلم» انجمن دفاع مقدس آمده بود و براساس آن طرح را نوشتم و تغییراتی که آن سازمان داشت را پیش بردم و درنهایت به نتیجه نرسیدم. به هر حال با پیچینگ انجمن سینمای جوانان ایران شروع کردم ودر آن زمان برای پیچینگ اصفهان فرستادم که این روند پیچینگ بخش زیادی از نگرانی‌های یک فیلمساز که در مراحل تولید تنها بماند را کم می‌کند. اتفاقی که افتاد این بود که وقتی با یک مجموعه دیگر به نتیجه نرسیدم، فیلمنامه را برای پیچینگ فرستادم و چون کار برای دهه ۶۰ بود و تعداد روزهای فیلمبرداری هم طولانی، حتما باید یک تهیه کننده دوم می‌داشتم. با تمام سختی‌ها چون فکر می‌کردم فیلمنامه‌ام، فیلمنامه‌ای است که ارزش این وقت و انرژی و سختی را دارد، با تمام توان پای آن ایستادم.

وی ادامه داد: در شرایطی که هوا هم خیلی سرد بود، یادم است که چیزی حدود ۱۳ شب فقط شبکاری داشتیم اما از آن دست کارهایی بود که وقتی تمام شد با همه این سختی‌هایی که داشت، به هرحال برای من به عنوان فیلمساز تجربه بسیار خوبی ثبت شد. داستان این فیلم هم به آسیب‌های جنگ برمی‌گردد و بیان می‌کند که چقدر خانم‌ها و بچه‌ها در این شرایط آسیب پذیر می‌شوند.
حجتی درباره حضور در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: من سال‌ها به عنوان مخاطب جشنواره فیلم کوتاه تهران را پیگیری می‌کردم و یک مخاطب جدی بودم و به خصوص سال‌های ابتدایی که تازه فیلمسازی را شروع کرده بودم نیز این رویداد از بعد آموزشی نتایج خوبی برای من داشت. چند سالی هم به عنوان فیلمساز با فیلم‌های «فنگ شویی وارونه»، «گلوله‌های تعمید» حضور داشته‌ام و حالا هم با فیلم «زنان لجمن» شرکت خواهم کرد. خیلی برای من اتفاق خوب و مهمی است چون جشنواره بسیار معتبر و مهم است.

وی افزود: من از آن دسته از فیلمسازانی هستم که فیلمم در هر تعداد جشنواره بین المللی هم حضور داشته باشد، ارزش اینکه فیلمم در کشور خودم اکران شود، برایم بسیار لذت بخش‌ تر است. خیلی خوشحالم و حس خوبی دارم که فیلم «زنان لجمن» قرار است دز جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داده شود.

جشنواره تهران؛ برای همه فیلمسازانی که سینما برایشان جدی و مهم است

این کارگردان درباره اهمیت برگزاری جشنواره منطقه‌ای و جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: برای فیلمسازانی که کار خود را شروع کرده‌اند و سینما برای آن‌ها جدی است، مثلا برای من نوعی که سینما برایم مهم و جدی است و می‌خواهم در آن کار کنم و به آن مقطعی نگاه نمی‌کنم، قطعا جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت‌هایی به فیلمساز می‌دهد تا فیلمش نمایش داده شود، بازخورد بگیرند و با مخاطب خود و داوران صحبت کنند. به علاوه اینکه وقتی شما سینمای حرفه‌ای را نگاه می‌کنید، به این معنی که افرادی که فیلم‌های بلند خود را ساخته‌اند، متوجه می‌شوید اکثر کسانی که الان دارند فیلم بلند کار می‌کنند و مطرح هستند، کسانی هستند که از انجمن سینمای جوانان ایران بودند یا فیلم‌هایشان در جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده و این قطعا برای یک فیلمساز ایجاد انگیزه می‌کند. این که شما بعد بخواهید با تهیه کننده‌ای کار کنید و به دنبال سرمایه‌گذار باشید اینکه در یک جشنواره معتبر فیلمت دیده شود، قطعا تاثیرگذار است. به علاوه جنبه آموزشی که پیشتر به آن اشاره کردم.

زیور حجتی در پایان درباره فیلم آینده خود گفت: برای من مقداری این مسیر مبهم پیش می‌رود، به این دلیل که من طرح‌های زیادی دارم و از این دست از فیلمسازانی هستم که نوشتن را هم خیلی جدی پیگیری می‌کنم. به خاطر همین چه در حوزه فیلم کوتاه و چه در حوزه فیلم بلند فیلمنامه و طرح‌هایی دارم که به عنوان کارگردان و نویسنده برای من قابل دفاع است و می‌دانم اگر شرایط تولید فراهم شود تجربه خوبی هم خواهد بود. جزو آن دسته از افرادی بودم که امسال فیلم اولی تایید شدند و می‌توانم فیلم اولم را کار کنم. منتها این که چه روندی پیش برود را نمی‌دانم ولی اگر به خود من باشد ترجیح من این است که الان بروم و فیلم بلند خودم را کار کنم چون هم طرح و فیلمنامه را دارم. در ژانرهای مختلف و با موضوع‌های متفاوت کارهایی دارم چون یکی از جذابیت‌های سینما برای من این است که بتوانم در ژانرهای متفاوت و موضوعات مختلف کار کنم و نگاهم به این موضوع محدود نیست ولی یک سمت آن خواستن ما است و سمت دیگر و بخش زیاد آن شرایط تولید است و اینکه اعتماد و سرمایه گذاری شود و… مسیری است که امیدوارم به درستی پیش برود. به هرحال شرایط به هر ترتیب که پیش بیاید به امید خدا کار بعدی را براساس آن شرایط پیش خواهم برد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *