روایت مستند از احوالات مهاجران در یک انیمیشن/ وطن شما کجاست؟

مونا شمس کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی «ققنوس»؛

روایت مستند از احوالات مهاجران در یک انیمیشن/ وطن شما کجاست؟

مونا شمس کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن کوتاه «ققنوس» از آثار راه‌یافته به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران می گوید افرادی که مهاجرت کرده‌اند با دیدن فیلمش که روایت مستندی است موضوع مهاجرت و وطن است، احساساتی می‌شوند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مونا شمس کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن کوتاه «ققنوس» از آثار راه‌یافته به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، درباره اثر خود توضیح داد: «ققنوس» در واقع یک انیمیشن مستند است که به موضوع مهاجرات، احساس تعلق به وطن و دلتنگی برای میهن ساخته شده است. این کار را به‌عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود در دانشگاه تهران ساختم.
وی ادامه داد: نحوه ساخت این اثر هم اینگونه بود که صداهایی واقعی را از مهاجران ایرانی را گردآوردی کردم. سوالاتی را برای آن‌ها فرستادم و آن‌ها از طریق موبایل به آن‌ها پاسخ دادند و با تدوین این صداها به یک روایت از داستان سرگذشت این مهاجران رسیدم. مدت این کار ۶ دقیقه است و با تکنیک دو بعدی دیجیتال آن را ساخته‌ام.
کارگردان «ققنوس» درباره دغدغه خود برای ساخت این اثر هم گفت: من خودم جزو افرادی بودم که به مهاجرت فکر می‌کردم و وقتی با تعداد بالای مهاجرت اطرافیانم مواجه شدم، این سوال برایم به‌وجود آمد که آدم‌ها بعد از مهاجرت به کدام کشور می‌گویند وطن. آیا کشوری که به آن مهاجرت کرده‌اند را وطن خود می‌دانند یا همچنان به کشور خودشان وطن می‌گویند. وقتی پیگیر طرح این سوال از مهاجران شدم، جواب‌های بسیار متنوعی دریافت کردم که حاصل آن را در این اثر منعکس کرده‌ام.
وی افزود: برخی از مهاجران ایرانی همچنان کشور ایران را وطن اصلی خود می‌دانند و حتی لفظ «خانه» را برای آن به کار می‌برند برخی دیگر اما کشوری که به آن سفر کرده بودند را کشور خود می‌دانستند. برخی استدلال‌های جالبی هم داشتند. مثلا یکی از این افراد می‌گفت من سال‌هاست که در کشور دیگری ساکن هستم و اگر زمانی بازی فوتبال میان تیم این کشور و تیم ملی ایران باشد، در یک نیمه ایران را تشویق می‌کنم و در نیمه دیگر کشوری را که در آن زندگی می‌کنم.
شمس تأکید کرد: از آنجایی که می‌خواستم یک کار مستند بسازم، همه پاسخ‌های متنوع را در کنار یکدیگر قرار دادم و تنوع آن‌ها را حفظ کردم.
این کارگردان درباره مخاطبان این اثر هم توضیح داد: اهالی کشورهای خاورمیانه که به دلیل مسائلی که با آن مواجه هستند، بیشتر به مهاجرت فکر می‌کنند، احتمالا بیشتر می‌توانند با این مضمون ارتباط برقرار کنند. در میان مصاحبه‌شونده‌‌ها در این مستند، یک خانم لبنانی که به ایران مهاجرت کرده است هم بود که او هم نظراتی مشابه با ایرانیان مهاجر داشت. در مجموع احساس می‌کنم مخاطب این اثر بیشتر جوانانی باشند که در معرض مهاجرت قرار دارند و این فکر را در سر دارند.
کارگردان «ققنوس» درباره واکنش مخاطبان به این اثر هم گفت: واکنش‌های بسیار خوبی را تا به امروز شاهد بوده‌ام. به‌خصوص از طرف افرادی که این موقعیت را تجربه کرده‌اند. افرادی که مهاجرت کرده‌اند خیلی با دیدن این اثر احساساتی می‌شوند.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *