روایت تبری که بیل شد!/ ذهن‌های پوسیده را کنار بگذاریم

اسماعیل جباری، کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی «تبر»؛

روایت تبری که بیل شد!/ ذهن‌های پوسیده را کنار بگذاریم

اسماعیل جباری کارگردان انیمیشن «تبر» از آثار راه‌یافته به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با ارائه یک پیشنهاد بیان کرد: اسپانسرهای حرفه‌ای چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها، می توانند از طریق جشنواره، برای همکاری بیشتر با کارگردانان ترغیب شوند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اسماعیل جباری کارگردان انیمیشن «تبر» از آثار راه‌یافته به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد درباره اثر خود توضیح داد: ایده اصلی انیمیشن «تبر» درباره قطع بی‌رویه درختان است. این قطع بیش از حد به طبیعت لطمه می‌زند و در داستان ما هم باعث می‌شود که دو کاراکتر اصلی دوست خود را از دست بدهند. دست‌هایی که این دو تبر را مجبور به قطع درختان می‌کردند، در یک روز با این کار پرنده کوچکی که دوست این دو تبر بود را از بین می‌بر‌ند و این موضوع باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: این انیمیشن ۶ دقیقه‌ای با تکنیک کات اوت کامپیوتری ساخته شده و می‌توان گفت برای گروه همه گروه های سنی تولید شده است.
جباری درباره دغدغه اصلی خود گفت: از نگاه من باید درباره جلوگیری از قطع درختان فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. باید این آگاهی فراگیر شود که اگر درخت نباشد، می‌تواند به چرخه محیط زیست همه ما لطماتی وارد شود. محیط زیست در واقع مادر حقیقی انسان‌هاست. توجه و دغدغه من و همکارم آقای محمد وهابی که نگارش فیلمنامه را برعهده داشت هم همین نکته بود. باید بتوانیم از طریق آگاهی تغییر پیدا کنیم، مثل تبر داستان ما که در پایان به یک بیل تبدیل می‌شود.

وی درباره ارتباط مخاطب با این انیمیشن هم گفت: به نظرم مخاطب متوجه این موضوع می‌شود که باید تغییر را از خودش آغاز کند. باید ذهن‌های پوسیده را کنار بگذاریم و به سمت تغییرات مثبت حرکت کنیم تا از قطع بیشتر درختان جلوگیری کرده و صاحب محیطی سبز و دوست‌داشتنی برای ادامه زندگی شویم.
این فیلمساز درباره تولید «تبر» در شهرستان توضیح داد: این انیمیشن در استان گیلان و شهر لاهیجان تولید شده است. در واقع بزرگترین چالش من در تولید این انیمیشن کافی نبودن بودجه مورد نظر برای تولید آن بود. من و تهیه‌کننده اثر با مشقت بسیاری از نظر مالی، این کار را به تولید رساندیم. این موضوع انتخاب‌های من به عنوان کارگردان را هم به شدت محدود کرد.

کارگردان «تبر» درباره انتظارات خود از جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم گفت: به نظرم مسئولان جشنواره پس از برگزاری هم باید پیگیر سرنوشت فیلمسازان باشند. کاش شرایطی فراهم شود تا اسپانسرهای حرفه‌ای این صنعت، چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها، از طریق جشنواره، برای همکاری بیشتر با کارگردانان ترغیب شده و مسیر این تعاملات همواره شود. به‌عنوان مثال جشنواره می‌‌توانست در تعامل با مراکزی مانند صداوسیما و یا مرکز پویانمایی صبا، زمینه حمایت بیشتر از فیلمسازان کوتاه را فراهم بیاورد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *