روایتی درباره تنگ‌نظری و تنگ‌فکری/ این سوژه همه جا مصداق دارد!

آزاد معروفی کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی «دژکاک»؛

روایتی درباره تنگ‌نظری و تنگ‌فکری/ این سوژه همه جا مصداق دارد!

آزاد معروفی کارگردان انیمیشن کوتاه «دژکاک»‌ از آثار راه‌یافته به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: روایت فیلم هم درباره تنگ‌نظری و تنگ‌فکری است. موضوع فیلم بیشتر ناظر به اتفاقات مردسالارانه‌‌ای است که شاهد وقوع آن هستیم.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، آزاد معروفی کارگردان انیمیشن کوتاه «دژکاک»‌ از آثار راه‌یافته به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره اثر خود توضیح داد: کلمه «دژکاک» کلمه‌ای از زبان پهلوی دوره ساسانی، به معنای کرکس است. این انیمیشن در قالب دوبعدی و به‌صورت دیجیتال تولید شده است. روایت فیلم هم درباره تنگ‌نظری و تنگ‌فکری است. موضوع فیلم بیشتر ناظر به اتفاقات مردسالارانه‌‌ای است که شاهد وقوع آن هستیم.
وی درباره داستان فیلم گفت: قصه این فیلم درباره موجوداتی است که در یک سرزمین بی‌مکان و بی‌زمان زندگی می‌کنند و قدرت‌شان را از خوردن روح کودکان به دست می‌آورند. کاراکتر اصلی روایت ما که یک کرکس است، انسانی است که با از دست دادن نماد قدرت خود، تبدیل به کرکس شده است. او برای آنکه مجدد تبدیل به انسان شود، می‌خواهد دختربچه‌ای را شکار کند و روحش را بخورد. این خط اصلی داستان «دژکاک» است.
این کارگردان درباره دغدغه‌اش برای ساخت این انیمیشن‌کوتاه هم گفت: بالاخره اتفاقاتی در جامعه ما به‌واسطه برخی نگاه‌های مردسالارانه رخ می‌دهد که از چشم ما پنهان نیست و به‌صورت مکرر هم آن را می‌بینیم. این موضوع به حوادث یک سال گذشته هم ارتباط ندارد چه اینکه فیلمنامه آن پیش از این حوادث نوشته شده بود. پیشینه برخی از این حوادث در سال‌های قبل‌تر به خودکشی‌های بر اساس مسائل خانوادگی و ناموسی هم منتهی می‌شد. در واکنش به همین حوادث بود که چنین ایده‌ای به ذهنم رسید و شروع به کار بر روی آن کردم.
معروفی درباره دربرگیری سوژه فیلم برای جوامع مختلف هم توضیح داد: متأسفانه این موضوعی است که در تمامی جوامع مصداق دارد اما در جوامع ایدئولوژیک با نگاه مردسالارانه، بیشتر بروز و نمود پیدا می‌کند. بازهم باید گفت متأسفانه این پدیده را در جوامع و کشورهای خاورمیانه بیشتر شاهد هستیم.
کارگردان «دژکاک» درباره درک و دریافت مخاطبان از این انیمیشن کوتاه هم گفت: اکران این انیمیشن در جشنواره فیلم کوتاه تهران، اولین نمایش آن است و هنوز مخاطبان چندانی این کار را ندیده‌اند. دوستانی هم که در اطرافم هستند، طبیعتا با من هم‌فکر هستند و خیلی نمی‌توان روی نظرات افراد هم‌فکر با خودم، درباره فیلم قضاوت داشته باشیم. مشتاق هستم تا منتقدان و افرادی که شناختی از شخصیت واقعی من ندارند، با این فیلم مواجه شوند و نظرات و بازخوردهای آن‌ها را رصد کنم. واقعا هم بابت این اتفاق مشتاق هستم و منتظر تا شاهد بازخوردها باشم.
این کارگردان فیلم کوتاه درباره همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در این پروژه هم گفت: این انیمیشن درواقع پروژه مربوط به پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد من است اما برای ساختش نیاز به بودجه داشتم. خودم به اندازه کافی بودجه نداشتم. به همین دلیل آن را به مرکز معرفی کردم و وقتی فیلمنامه را خواندند، با پشتیبانی مالی از تولید آن موافقت کردند.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *