رضا حیدری: نسل باشکوه فیلم کوتاه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

عوامل پشت صحنه از سینمای کوتاه می‌گویند؛

رضا حیدری: نسل باشکوه فیلم کوتاه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

رضا حیدری، صدابردار سینما در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: فیلمسازان سینمای کوتاه تشنه فیلمسازی‌اند و انرژی زیادی برای به ثمر نشستن تلاش‌شان می‌پردازند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، صدا یکی از مهم‌ترین عناصر فنی است که پس از تصویر در حوزه ساخت فیلم نیاز به توجه ویژه فیلمسازان دارد. فیلمسازان سینمای کوتاه با درک اهمیت این موضوع و با بهره‌گیری از افراد متخصص در این زمینه به ارتقای کیفی آثارشان پرداخته‌اند. رضا حیدری یکی از صدابرداران سینماست که فعالیت خود را در این حوزه با فیلم کوتاه آغاز کرده است و همچنان نیز با فیلمسازان این حوزه همراهی می‌کند.
او درباره همکاری با سینماگران فیلم کوتاه عنوان کرد: برای من فعالیت در سینمای بلند یا کوتاه از نظر فنی تفاوتی ندارد. مهم این است که فیلمنامه اثر را دوست داشته باشم.
حیدری ادامه داد: بعد از فیلمنامه که اولویت حضور من در آثار تصویری است، عوامل و همچنین تامین هزینه اهمیت دارد.
این هنرمند گفت: تنها تفاوت حضورم در فیلم کوتاه با توجه به اینکه اکثر هنرمندان این عرصه با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران یا به صورت شخصی هزینه می‌کنند، این است که بیشتر هوای آن‌ها را داشته باشم. در شرایطی که هیچ وقت پایین‌تر از آنچه مبلغ قرارداد یک کار حرفه‌ای است، کار نمی‌کنم اما در مورد فیلم کوتاه در بسیاری از موارد از این موضوع چشم‌پوشی کرده‌ام.
او درباره کیفیت فیلم‌های کوتاه گفت: خوشبختانه ما شاهد نسل باشکوه و دارای دانش و خلاقیت در فیلم کوتاه هستیم. تجربه آن‌ها کم هست اما به نظر برای چند سال دیگر واقعا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. آنها در انتخاب فیلمنامه، عوامل و تجهیزات دقت زیادی دارند. پیش از رفتن جلوی دوربین تمرین‌ دارند موردی که حتی در بعضی از آثار سینمای بلند هم دیده نمی‌شود. آنها علاوه بر توجه به بحث فنی، به زیبایی‌شناسی، لحن و حس و بیان بازیگر هم دقت می‌کنند.
حیدری بیان کرد: من همیشه در کارگاه‌های آموزشی به هنرجویان گفته‌ام که صدا از تصویر هم مهم‌تر است و خوشحالم که فیلمسازان جوان به این موضوع توجه دارند.
وی با بیان اینکه فیلم کوتاه برای او از فیلم بلند جذاب‌تر است، عنوان کرد: همیشه به پیشنهادهایی که در سینمای کوتاه دارم، توجه ویژه می‌کنم. هنرمندان این عرصه به موضوعات فنی و هنری توجه زیادی دارند. آنها تشنه فیلمسازی‌اند و به دنبال پول نیستند.
او ادامه داد: هنرمندان جوان فیلم کوتاه حاضرند هزینه‌های گزافی برای بهترشدن اثری که خلق می‌کنند، بپردازند و این توجه و اهمیتی که برای کارشان قائل هستند انرژی مضاعفی دارد که باعث می‌شود من هم به عنوان یکی از عوامل با تمام توان و انرژی با آن‌ها همراه شوم.
این هنرمند با تاکید بر لزوم برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی در انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه آموزش لازم است سختگیری‌های بیشتری نسبت به هنرجویان داشته باشد. طبق آنچه در تجربه‌هایم براساس برگزاری کلاس‌های آموزشی کسب کرده‌ام، بهتر است انجمن در بخش جذب متقاضیان کمی سختگیرانه‌‌تر عمل کند. در واقع با توجه به شرایط اقتصادی که برای تولید فیلم کوتاه وجود دارد، بهتر است انجمن با برگزاری آزمون یا هر شیوه دیگری دست به انتخاب فیلمسازان برتر بزند و از افرادی که توانسته‌اند رتبه و امتیاز بهتری کسب کنند حمایت مادی بیشتری داشته باشد.
این صدابردار سینما گفت: بخش آموزش در زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هم می‌تواند باعث ایجاد فضایی برای تبادل اطلاعات هنری استادان بزرگ در زمینه‌های مختلف به فیلمسازان و علاقه‌مندان شود.
او ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بسیار جذاب است و انگیزه حضور را برای فیلمسازان صدبرابر می‌کند و خوشبختانه طی سال‌های اخیر با افزایش فعالیت فیلمسازان و هنرمندان حرفه‌ای در این زمینه جذابیت آن بیشتر از قبل هم شده است.
حیدری، درخشش فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی را بسیار خوب ارزیابی کرده و گفت: فیلمسازان ما در این عرصه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و درخشش آن‌ها در جشنواره‌های جهانی نیازمند توجه و دقت نظر بیشتری است. قطعا جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باید فضایی را برای انتقال تجربیات شرکت‌کنندگان در رویدادهای بین‌المللی در اختیار آن‌ها قرار دهد.
این جشنواره است که می‌تواند در راستای تبادل فرهنگی و هنری گام‌های موثری بردارد.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *