جشنواره فیلم کوتاه تهران به سینمای اکسپریمنتال بها می‌دهد

امیرحسین ریاحی کارگردان فیلم کوتاه تجربی «من»:

جشنواره فیلم کوتاه تهران به سینمای اکسپریمنتال بها می‌دهد

امیرحسین ریاحی یکی از کارگردانان فیلم کوتاه تجربی «من» که در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بیان کرد: این رویداد از معدود جشنواره‌های سینمایی است که به سینمای تجربی و اکسپریمنتال بها می‌دهد.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، امیرحسین ریاحی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم کوتاه تجربی «من» از آثار راه یافته به رقابت چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران درباره فعالیت خود در حوزه سینما گفت: سال ۹۴ بود که اولین فیلم خود را ساختم و بعد از آن به طور جدی وارد عرصه فیلم کوتاه شدم.

وی درباره تجربه حضور خود در جشنواره تهران عنوان کرد: در سال ۹۶ با نخستین فیلم تجربی خود به اسم «وارونگی» در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران  شرکت کردم‌. خوشحالم که امسال هم در دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران با فیلم «من» در این جشنواره حضور دارم. «من» دومین فیلم اکسپریمنتال من به حساب می‌آید و همانند فیلم قبلی با نگاهی متفاوت به وجوه انسانی می‌پردازد و در شکلی خلاصه به ما می فهماند که جبر، همان چیزی است که شخص را از خود دور ساخته است.
ریاحی افزود: این فیلم از جهتی دیگر نیز برای من حائز اهمیت است چرا که نخستین تجربه فیلم سازی مشترک من با کارگردانی دیگر (فربد فرزانه) به حساب می‌آید که خوشبختانه با اینکه نخستین تجربه‌مان بود، توانستیم به خروجی دلخواهمان دست یابیم.
این کارگردان درباره سختی ساخت فیلم کوتاه تجربی گفت: معتقدم فیلم تجربی ساختن خیلی سخت‌تر از ساخت فیلم داستانی است؛ چرا که شما باید دیدگاه و نگاهتان آنگونه‌ای باشد که دیگران آن را ندیده باشند و خلاف این امر می‌تواند تمام تلاش‌ تیم تولید را بی‌نتیجه سازد. ما بین تولید فیلم تا نهایی شدن پروژه بنابر شرایطی، وقفه‌ای دو ساله داشتیم که بالاخره توانستیم تابستان امسال فیلم را نهایی کنیم و نخستین نسخه از آن را برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال کنیم.
وی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران جزو معدود جشنواره‌های داخلی است که به سینمای اکسپریمنتال بها می‌دهد و بستر دیده شدن اینگونه فیلم‌ها را فراهم می‌سازد؛ اما به نظر من این مقوله کافی نیست و انجمن باید بحث سینمای تجربی را بیش از چیزی که تاکنون اتفاق افتاده، در کشور تقویت سازد تا هم فیلمسازان با امر سینمای اکسپریمنتال آشنایی موثرتری پیدا کنند و هم مخاطبان بتوانند با شناخت اینگونه فیلم‌ها ارتباط بهتری برقرار کنند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *