جشنواره تهران محل تلاقی ایده‌ها و افکار است/ همه جذابیت‌های خلق تصویر به جای ثبت آن

بابک نکویی عضو هیات انتخاب و داوری آثار پویانمایی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران:

جشنواره تهران محل تلاقی ایده‌ها و افکار است/ همه جذابیت‌های خلق تصویر به جای ثبت آن

بابک نکویی عضو هیات انتخاب و داوری آثار پویانمایی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است جشنواره فیلم‌کوتاه تهران یک رویداد جریان‌ساز و محل تلاقی ایده‌ها، نگاه‌ها و تفکرات است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بابک نکویی داور بخش پویانمایی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: به طور کلی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، چند دوره است که اسکارکوالیفاید شده و در لیست جشنواره‌های معتبر و شناخته شده دنیا قرار گرفته است. امسال هم ‌ تعداد بیش از ۷ هزار اثر که به بخش بین الملل ارسال شده است، نشان می‌دهد که جشنواره در سطح بین‌الملل با استقبال شایانی همراه بوده و این آمار نشان از اعتبار و کیفیت جشنواره دارد.

وی ادامه داد: به‌نظرم جشنواره‌ای که قابلیت این را دارد تا در منطقه خاورمیانه سرآمد باشد و از کل دنیا آثاری دریافت کند و همچنین کووالیفای اسکار دارد کاملا رویدادی منحصر به فرد است. از طرفی عدد چهل به هرحال در ادبیات و عرفان سن پختگی و مرز کمال است و مشخصا برای انسان‌ها عدد کمال و تجربه است. وقتی جشنواره‌ای چهل دوره تجربه برگزاری یک رقابت را دارد، باید به آن به چشم یک رویداد جریان‌ساز نگاه کرد که می‌تواند تاثیر بسیاری در حوزه فرهنگی داشته باشد؛ به هرحال جشنواره‌ها محل تلاقی ایده‌ها، نگاه‌ها و تفکرات هستند.

نکویی درباره انتخاب و داوری آثار پویانمایی جشنواره چهلم بیان کرد: حضورم در جشنواره به عنوان عضوی از هیات انتخاب و داوری آثار پویانمایی جشنواره تهران یک افتخار است و پیش از این نیز چنین تجربه‌هایی را در دیگر رویدادها داشته‌ام.

نکویی درباره وضعیت انیمیشن در سینمای ایران در سال‌های گذشته گفت: ایران کشوری است که قریب به ۷۰ سال تاریخچه و سابقه تولید انیمیشن دارد و جزو کشورهایی است. از آنجایی که انیمیشن یک مقوله تکنیکی‌ است، برای ساخت آن باید تخصص‌ها، آگاهی‌ها و توانمندی‌‌های متفاوتی داشته باشید. اصولا ساخت انیمیشن فرآیند ساده‌ای ندارد و شما جدا از ایده پردازی که اصل کار است باید به تکنیک کار مسلط باشید. شاید در بسیاری از فیلم‌های داستانی که قصه‌ای را روایت می‌کند خیلی تکنیک حائز اهمیت نباشد اما در انیمیشن چون همه چیز از تصویر خلق می‌شود و چیزی برای ثبت وجود ندارد تکنیک از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: فیلم زنده تصویر را ثبت می‌‌‌کند اما انیمیشن تصویر را خلق می‌کند؛ به همین دلیل انیمیشن در این سال‌ها از نظر تکنیکی پیشرفت کرده است و خب همین مقوله باعث شده تا بیشتر انیمیشن سازان بر تکنیک متمرکز باشند‌ اما همچنان در زمینه قصه گویی و انیمیشن سینمایی بلند و حتی سریال هنوز نقاط ضعفی داریم؛ زیرا در این سال‌ها آنقدر تمرکز خود را روی تکنیک گذاشته‌ایم که به بخش اصلی ماجرا که قصه گویی است کمتر پرداخته‌ایم.

وی در ادامه درباره شرکت‌کنندگان بخش پویانمایی جشنواره تهران گفت: در بخش پویانمایی جشنواره رده سنی شرکت کنندگان خیلی متنوع بود و از دانش‌آموز تا افراد حرفه‌ای که اثر حرفه‌ای می‌سازند در جشنواره شرکت کرده بودند که البته این لزوما اتفاق خوبی نیست. چون گاهی به این معناست که شرکت در جشنواره‌ راحت شده و شرکت‌کنندگان آثار خود را به صورت اینترنتی و آنلاین ارسال می‌کنند.

نکویی ادامه داد: به نظرم تعداد آثار ارسالی رسیده به دبیرخانه جشنواره هیجان انگیز و پراهمیت نیست، یک زمانی انیمیشن سخت تولید می‌شد اما درحال حاضر اگر فردی یک لپ تا‌پ یا دستگاه موبایل داشته باشد به راحتی می‌تواند انیمیشن تولید کند، بنابر این باید حجم تولید بالا رفته باشد؛ اما چیزی که برای من اهمیت دارد بحث کیفیت، نگاه و دیدگاه است که امسال به نظرم آثار از نظر ایده بد نبود اما افت تکنیک هم داشتیم.

وی گفت: شاید بهتر است بخش ویژه‌ای برای شرکت کننده دارای سنین پایین تر در جشنواره در نظر کرفته شود، اینکه شرکت کنندگان سنین کم با بزرگسالان وارد رقابت شوند عادلانه نیست. برای مثال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند یک جشنواره‌ای را کودک و نوجوان با جایزه خوب اختصاص بدهد تا کودکانمان را به ساخت انیمیشن تشویق کند؛ به هرحال هرکسی که می‌تواند متولی این اقدام شود حال می‌خواهد آموزش و پرورش باشد یا کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان بهتر است این اقدام صورت گیرد.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذر پندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *