جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شناسنامه فرهنگی سینمای ایران است

هادی آفریده عنوان کرد:

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شناسنامه فرهنگی سینمای ایران است

کارگردان فعال در عرصه سینمای کوتاه و مستند ایران بر این باور است که جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینماحقیقت شناسنامه‌های فرهنگی سینمای ایران هستند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه به نقل از ایرنا، هادی آفریده، فیلمساز فعال در عرصه سینمای کوتاه و مستند ایران است که فعالیت خود را از دهه ۸۰ در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد و تاکنون فیلم‌های کوتاه و مستندهای قابل توجهی تولید کرده است.

آفریده با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینماحقیقت شناسنامه‌های فرهنگی سینمای ایران هستند، گفت: این دو رویداد در طول چهار دهه موفق شده است تا آثاری زیادی را به نمایش بگذارند و فیلمسازان مهمی را به جامعه هنری معرفی کنند.

او ادامه داد: سرآمد این فیلمسازان در حال حاضر که وجهه جهانی دارد اصغر فرهادی است که همه ما می‌دانیم او کارش را از انجمن سینمای جوانان ایران شروع کرده است.

آفریده بیان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ رویکرد و نگاهی تجربی را به سینمای ایران تزریق کرد و موفق شد فیلمسازان آوانگارد سینمای امروز ایران را در دل خود تربیت و در بخش‌های بین‌المللی هم به سینمای جهان معرفی کند.

این سینماگر ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران طی این سال‌ها بسیار موفق عمل کرده است و طی یکی دو سال اخیر از نظر تولیدات باکیفیت و معرفی فیلمسازان شاخص پایگاه بزرگی به شمار می‌آید.

او با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران مانند موجود زنده‌ای است که کارکرد و ماهیتش مدام در حال تغییر است، مطرح کرد: این رویداد بزرگ هنری در دهه‌های هفتاد و هشتاد نقش مهمی در معرفی فیلم‌های ایران به جشنواره‌های بین‌المللی داشته است اما در دهه ۹۰ این جشنواره با توجه به شکل‌گیری جریان‌های مستقل و افزایش تولیدات با کمک تکنولوژی‌های دیجیتال نقش کمرنگ‌تری در این زمینه دارد.

آفریده گفت: خوشبختانه در حال حاضر تولیدات فیلم کوتاه به سمت حرفه‌ای شدن رفته‌اند.

این هنرمند با اشاره به لزوم داشتن سیاست‌های فرهنگی و هنری بیان کرد: در حال حاضر فیلم‌های کوتاه در یک رقابت متوازن بین‌المللی قرار ندارند. اینکه ما با خودمان رقابت کنیم قطعا باعث می‌شود تا آثارمان در معرفی به اسکار هم در ترازوی سنگینی قرار نگیرد. البته این شرایط ربطی به انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ندارد بلکه مرتبط با سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری است. به همین دلیل هم من خیلی سخت می‌بینم که بتوانیم حق خودمان را در جایگاه بین‌المللی آنطور که شایسته است، به دست بیاوریم.

او مطرح کرد: ما باید در نظر داشته باشیم که در همه دوره‌ها تعداد زیادی از آثار شاخص به دلیل محدودیت تعداد از حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بازمی‌مانند که اتفاقا آثار خوبی هم هستند و به صورت مستقل جای خود را در جهان پیدا می‌کنند.

این فیلمساز افزود: ما نیازمند تغییرات اساسی و بزرگ در سیاست‌های فرهنگی کشور و همچنین دادن آزادی عمل به فیلمسازان برای تولید هستیم.

آفریده با اشاره به درخشش فیلم‌های کوتاه در آنسوی مرزها توضیح داد: طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی برای سینمای کوتاه ایران در جهان شکل گرفته است که غیرقابل انکار است. این درخشش برای کشوری که چرخه اقتصاد سینمای کوتاه و مستند آن عملا تعطیل است اتفاقات خوبی به شمار می‌آید.

این هنرمند گفت: پتانسیل‌های زیادی در نسل جوان می‌بینم که فوق‌العاده هستند. مرزهای خلاقیت آن‌ها بسیار وسیع است و تنها نیازمند توجه‌اند. اگر عدالت فرهنگی شکل بگیرد و هنرمندان براساس خلاقیت، هوش و آثار هنری‌شان مورد ارزیابی قرار بگیرند قطعا شاهد حضور فیلمسازان خوبی در سینما هستیم که رشد می‌کنند و تولیدات‌شان را در ایران و جهان به نمایش می‌گذارند. من رویکرد مثبتی در جوانان می‌بینم و اعتقادم براین است که باید اصلاحات اساسی در زمینه تولید و نمایش فیلم کوتاه در ایران شکل بگیرد.

او ادامه داد: ما همیشه از انجمن سینمای جوانان ایران در همه ادوار به نیکی یاد می‌کنیم چراکه این انجمن میراث‌دار جریان بزرگ سینمای آزاد است.

این فیلمساز بیان کرد: تکنولوژی‌های دیجیتال به فیلمسازان کمک کرده است تا در هر شرایطی دست به تولید بزنند و متوقف نشوند. خوشبختانه این سینما مخاطب محدود، فهیم و روشنفکری دارد.

آفریده با اشاره به اینکه موانع تولید و سختگیری در تولید فیلم کوتاه جایز نیست، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فرصت بیشتری برای شناسایی و فعالیت فیلمسازان جوان به انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بدهد. تغییر در رویکردهای فرهنگی باعث می‌شود تا فیلمسازان جوان ایده‌های متنوع خود را از پستوی ذهن‌شان بیرون بیاورند و دست به تولید بزنند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *