جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سکوی پیشرفت به‌سمت اسکار

غلامرضا نعمت‌پو در گفت‌وگو با صبا:

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سکوی پیشرفت به‌سمت اسکار

غلامرضا نعمت‌پور، فیلمساز و دانش آموخته انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به جایگاه مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران در عرصه بین‌المللی سینما گفت: این جشنواره که هر ساله میزبان آثار زیادی از فیلمسازان جوان می‌شود در دنیا اعتبار ویژه‌ای دارد. دستاورد تایید شدن توسط آکادمی اسکار مرهون سال‌ها تلاش برای جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین چشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، غلامرضا نعمت‌پور که عهده‌دار مسئولیتی در معاونت امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان است، یکی از دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان خرم‌آباد است. او در حوزه فیلم کوتاه تجربه‌های متفاوتی دارد و چندین دوره در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته و علاوه بر دریافت جوایز مختلف، خاطرات شیرین و جذابی از سال‌های گذشته فیلم تهران دارد.

نعمت‌پور درباره ورود به عالم فیلمسازی در عرصه فیلم کوتاه به صبا گفت: من تقریباً از دوران کودکی به سینما علاقه داشتم اما نمی‌دانستم باید این مسیر را به چه شکلی طی کنم و چگونه باید وارد سینما شد؛ تا اینکه چند نفر از دوستانم در انجمن سینمای جوان ثبت‌نام کرده بودند. همین شد که سال ۱۳۷۵ من در آزمون انجمن سینمای جوان شرکت کردم و جز سه‌نفر اول شدم و به همین دلیل شهریه‌ام نصف شد.

دانش‌آموخته سینمای جوان ادامه داد: بعد از اتمام دوره آموزشی، در سال ۱۳۷۵ من اولین فیلم‌ خودم را ساختم که یک فیلم انیمیشن به نام «فاصله» بود. این فیلم به جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اهواز رفت و جایزه ویژه گرفت. جرقه‌ اولیه‌‌ای که من را به فیلمسازی مشتاق کرد، دریافت همین جایزه بود. بعد از این جایزه بود که تصمیم گرفتم فیلمسازی را ادامه بدهم. سه فیلم اولی که من در انجمن سینمای جوانان ایران ساختم، سه فیلم انیمیشن بود که در طول سه سال رقم خورد.

او در پاسخ به اینکه چرا به‌سمت تولید انیمیشن رفته است، افزود: دلیل توجه ویژه من به انیمیشن به دلیل فضای دوستان فیلمسازم و هم‌دوره‌هایم بود؛ اکثر دوستانی که در دوره ما حضور داشتند علاقه‌مند به انیمیشن بودند؛ همین باعث شد من هم بیشتر به سمت انیمشن پیدا کنم. البته بعد از ساخت سه فیلم انیمیشن به‌سمت سینمای مستند رفتم و چند فیلم مستند ساختم.

نعمت‌پور ادامه داد: سال ۱۳۷۹ نیز در کنکور شرکت کردم و در رشته کارگردانی سینما در دانشگاه سوره تهران پذیرفته شدم. بعد از اتمام دانشگاه که حدود سال ۱۳۸۴ بود، مجدد به خرم‌آباد برگشتم چون احساس می‌کردم در استان خودمان می‌توانم مفیدتر باشم و از همان سال تا به‌امروز به‌عنوان مدرس در انجمن فعالیت داشته‌ام. من در مجموع حدود ۱۵ فیلم کوتاه ساختم که خوشبختانه تعداد زیادی از این کارها در جشنواره‌های داخلی و خارجی مختلف حضور داشتند.

این فیلمساز تجربه حضور در دوره‌ انجمن سینمای جوانان ایران را در مسیر فیلمسازی خودش مهم دانست و تصریح کرد: من ۷ دوره در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کردم. اولین تجربه من در جشنواره زمانی بود که جشنواره به‌شکلی خیلی صمیمی در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شد. در آن ایام فضایی بسیار صمیمی بر جشنواره حاکم بود و اکثر فیلمسازان در یک فضا مثل سربازخانه کنار هم بودند و صمیمیت خیلی خاصی بینشان بود. من به خاطر این فضا هرسال سعی می‌کردم خودم را به جشنواره برسانم.

او درباره تجربه‌هایی که در جشنواره فیلم تهران کسب کرده بود و آثار هنرمندان شاخص، گفت: آشنایی من با فیلمسازانی همچون بهمن قبادی، مهرداد اسکویی و شمس‌الدین آرمند در جشنواره فیلم کوتاه تهران شکل گرفت. در همان دوره اولی که من در جشنواره شرکت کرده بودم، مهرداد اسکویی از جشنواره جایزه گرفت و فیلم‌های شاخصی در جشنواره شرکت داشت. این فضا برای ما مشوق بود و بعد از اتمام جشنواره با شور و اشتیاق سعی می‌کردیم، فیلم دوم را به جشنواره برسانیم. خوشبختانه چهار فیلم ابتدایی من همگی بخاطر فضای جشنواره تولید شدند اما به‌محض ورود به فضای دانشگاه فرصت فیلمسازی کمتری پیدا کردم.

نعمت‌پور خاطرنشان کرد: در دوره‌های ابتدایی جشنواره فیلم کوتاه تهران اگر یک فیلم برگزیده می‌شد، تمام عوامل فیلم مورد تقدیر قرار می‌گرفتند. از صدابردار، تدوین‌گر و تصویربردار همگی تجلیل می‌شد و این باعث می‌شد تیم‌ها به‌صورت گروهی در جشنواره شرکت داشته باشند که همین باعث شور و اشتیاق بیشتری می‌شد اما به مروز زمان شرایط فرق کرد و بیشتر کارگردانان آثار مورد توجه قرار گرفتند و شاید این باعث شود دیگر عوامل حداقل در حوزه سینمای جوان کم‌انگیزه‌ شوند و احساس ‌کنند کارشان کمتر دیده می‌شود. و همین امر موجب شده است بیشتر بچه‌ها به‌سمت کارگردانی گرایش پیدا کنند.

نعمت پور درباره تفاوت فضای فیلمسازی در تهران و شهرستان‌ها عنوان کرد: به‌نظرم در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها خصوصاً در شهری مثل خرم‌آباد تنوع سوژه به دلیل تاریخ و پیشینه فرهنگی بسیار زیاد است؛ انتخاب سوژه در چنین مناطقی خیلی راحت است اما شرایط به دلیل کمبود امکانات و سخت‌افزار فیلمسازی باید صادقانه و خالصانه‌تر باشد زیرا عموماً کسانی در شهرستان‌ها این کار را دنبال می‌کنند که واقعاً عاشق سینما باشند. زیرا هزینه‌های  فیلمسازی به‌قدری زیاد است که اجازه نمی‌دهد کسی بخواهد بدون جدید این مسیر را دنبال کرده و ادامه دهد.

او تاکید کرد: در شهرهای بزرگ حتماً امکانات فیلمسازی بیشتری وجود دارد؛ فاصله فیلمسازی در تهران و شهرستان‌ها را همچنان می‌توان در آثار فیلمسازان دید؛ هرچند سطح دسترسی فیلمسازان شهرستان‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است اما کارهای تولید شده در تهران عموماً تکنیکی‌تر و با کیفیت فنی به جهت دسترسی بیشتر ساخته می‌شوند اما ایلیت مصامین در دیگر شهرها برای فیلمسازی بیشتر است.

نعمت‌پور به جایگاه مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران پرداخت و گفت: این جشنواره که هر ساله میزبان آثار زیادی از فیلمسازان جوان می‌شود در دنیا دارای اعتبار مهم و ویژه‌ای است؛ توجه و تایید شدن جشنواره توسط آکادمی اسکار نیز علاقه فیلمسازان جهان را برای شرکت در آن بیشتر می‌کند. خیلی از فیلمسازان دوست دارند از طریق جشنواره فیلم کوتاه تهران خودشان را به جایزه اسکار معرفی کنند و این دستاورد نتیجه تمام زحماتی است که از روز اول جشنواره در این رویداد صورت گرفته است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *