تیما تقی‌زاده: انجمن سینمای جوانان ایران معیارهای جهانی را به خوبی می‌شناسد

بازیگران از حضور در فیلم کوتاه می‌گویند؛

تیما تقی‌زاده: انجمن سینمای جوانان ایران معیارهای جهانی را به خوبی می‌شناسد

تیما تقی‌زاده، بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به اینکه انجمن سینمای جوانان ایران تراز و معیارهای ملی و بین‌المللی را به خوبی‌ می‌شناسد، گفت: حمایت از افکار و جریان‌های نو، سینمای ایران را در جایگاه ویژه‌‌ای در سطح ملی و بین‌الملل حفظ می‌کند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از برنا، تیما تقی‌زاده، بازیگر سینما و تئاتر از جمله هنرمندان جوانی است که در کنار فعالیت در تئاتر تاکنون در آثار کوتاهی چون «روزمُزد»، «افسانه کوه ننوک»، «یک روز» و «مرا با نامم صدا کن» حضور داشته است.
بازی و کارگردانی فیلم کوتاه «صندلی بابا» و حضور به عنوان بازیگر در آثار سینمایی «پنج کیلو گردو»، «مه»، «نعره سکوت»، «آتش و گلستان» و… بخش دیگری از کارنامه هنری تقی‌زاده است.

تقی‌زاده با اشاره به دلیل و دغدغه‌ای که باعث می‌شود به عنوان بازیگر در فیلم‌های کوتاه به ایفای نقش بپردازد، گفت: فیلم کوتاه اساسا فیلم کارگردان است، کارگردان فیلم کوتاه از فرصت فیلمسازی‌اش به گونه‌ای که دوست دارد، بهره می‌برد و آن‌را زندگی می‌کند. این جریان به فراخورِ دغدغه‌ای که من برای کارگردانی‌ در کنار بازیگری دارم بسیار محترم و شورانگیز است.
او با اشاره به اینکه سینمای کوتاه طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی در عرصه تولیدات خود داشته است، ادامه داد: در سال‌های اخیر ورود موج جدید استعدادهای درخشان در عرصه سینمای کوتاه رقابت را دشوار و موجب بالا رفتن کیفیت و کمیت آثار در این زمینه شده است.

این بازیگر بیان کرد: قطعا حمایت از افکار و جریان‌های نو، سینمای ایران را در جایگاه ویژه‌‌ای در سطح ملی و بین‌الملل حفظ می‌کند که می‌توان گفت خوشبختانه انجمن سینمای جوانان ایران این تراز را می‌شناسد و در این مسیر از فیلمسازان حمایت می‌کند.

بازیگر فیلم کوتاه «روزمُزد» با اشاره به انتظاراتی که از انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان متولی این عرصه می‌رود، عنوان کرد: انجمن میراث‌دار بزرگ سینمای کوتاه است. این نهاد باید فضای تعاملات فیلمسازان ایرانی و خارجی را افزایش دهد و همچنین بستر مناسبی برای انتقال تجربه از فیلمسازان موفق ایرانی و خارجی در حوزه فیلم کوتاه را فراهم آورد.

تقی‌زاده درباره جایگاه سینمای کوتاه ایران در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: سینمای کوتاه ایران نیز مانند سینمای بلند در سراسر جهان و به‌ویژه جشنواره‌های آن سوی مرزها دارای اعتبار، اهمیت و جایگاه کاملا مشخص و غیرقابل انکاری است.
او افزود: در واقع افزایش بیش از پیش حضور موفق فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی سند قابل قبولی برای ارزیابی سطح فیلم کوتاه ایران در جایگاه جهانی به شمار می‌آید.

این هنرمند با اشاره به نقش موثر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در معرفی فیلمسازان به جامعه هنری مطرح کرد:   خوشبختانه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران طی چهل دوره برگزاری‌اش توانسته است عملکرد خوبی برای معرفی جوانان به سینمای بلند و همچنین بخش بین‌الملل داشته باشد.
این بازیگر افزود: تربیت و حمایت فیلمسازان جوان به مراتب تأثیر مهمی در آینده‌ سینمای کشور دارد که انجمن سینمای جوانان ایران این مسیر را برای هنرمندان مستعد هموار کرده است و همگام با آن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز در این مسیرعملکرد خوبی را رقم زده است. البته این پایان کار نیست.همه ما می‌دانیم که سینمای کوتاه نیازمند حمایت و توجه بیشتری در زمینه آموزش، تولید و معرفی آثار در بخش‌های ملی و بین‌المللی است.

او ادامه داد: یکی از سیاست‌های اخیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حمایت از تعدد ژانر و بومی‌سازی است که این موضوع با توجه به نیاز پرداختن به ژانرهای متنوع و همچنین بهره از سرمایه‌های بومی، ملی، فرهنگی و هنری کشور افق‌های روشنی را برای آینده سینمای ایران ترسیم می‌کند.

بازیگر فیلم کوتاه «یک روز» درباره انتظاراتی که از جشنواره‌ای همسطح جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران می‌رود، اظهار کرد: تصور می‌کنم این رویداد باید فضای مناسب و کافی برای ارائه ایده‌های متنوع را برای فیلمسازان جوان فراهم کند و آن‌ها را در مسیر بروز استعدادها و بیان حرف‌هایی که برای گفتن دارند، بیش از پیش همراهی کند.

تقی‌زاده در پایان گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باید از طرح‌های نو و ایده‌های جدید فیلمسازان حمایت کند تا سینمای ایران بیش از پیش در دنیا جریان‌ساز باشد و بدرخشد.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *