تقی‌زاده: تیم‌سازی؛ مهم‌ترین ویژگی دوره‌های انجمن سینمای جوانان ایران/ جشنواره به فیلمسازان دیده نشده توجه کند

عوامل پشت صحنه از فیلم کوتاه می‌گویند؛

تقی‌زاده: تیم‌سازی؛ مهم‌ترین ویژگی دوره‌های انجمن سینمای جوانان ایران/ جشنواره به فیلمسازان دیده نشده توجه کند

محمدفواد تقی‌زاده تدوین‌گر سینمای کوتاه در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: به نظرم مهم‌ترین ویژگی دوره‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران تولیدمحور بودن و تاکید آن بر تیم‌سازی است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، محمدفواد تقی‎زاده سینماگر جوان و متولد ۱۳۷۰ در تهران است. او کارش را حدود سال ۱۳۹۲ با تدوین برنامه‌های تلویزیونی و آیتم‌های مستند شروع کرده و این تجربه با پیگیری و جسارت تاکنون ادامه‌ داشته است.

این فیلمساز جوان درباره آموزش‌هایی که تاکنون سپری کرده است، گفت: من تقریباً در اکثر دوره‌های آزاد و کلاس‌های تخصصی تدوین در سطوح مختلف آماتور و حرفه‌ای شرکت داشته‌ام. البته به شخصه در این مسیر مطالعات زیادی را انجام داده‌ و از کتاب‌های زیادی بهره گرفته‌ام و به‌صورت تخصصی این فضا را دنبال می‌کنم.

او درباره آشنایی با انجمن سینمای جوانان ایران و تجربه‌ شرکت در دوره و کلاس‌های آن گفت: مدت زیادی از آشنایی من با مجموعه انجمن سینمای جوانان ایران نمی‌گذرد. سال گذشته در دوره تعاملی انجمن شرکت کردم و برای حضور در این دوره از چندنفر از دوستان مشورت گرفتم و حالا یک تجربه متفاوت را سپری کرده‌ام.

تقی‎زاده به تشریح ویژگی دوره‌های انجمن سینمای جوانان ایران پرداخت و ادامه داد: به‌نظرم مهم‌ترین ویژگی دوره‌های این دوره‌ها تولیدمحور بودن آن است. تیم‌های فیلمسازی در دوره‌های انجمن خیلی تولیدمحور کار می‌کنند و پیش می‌روند و همین کار آموزش را برای آن‌ها هدف‌مندتر می‌کند و از این جهت به‌نظرم انجمن نسبت به دوره‌ها و کلاس‌هایی که تاکنون تجربه کرده‌ام، متفاوت‌تر است.

این فیلمساز جوان به تجارب فیلمسازی خود در دوره انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرد و گفت: من تاکنون در طی ۴ ماهی که در دوره انجمن حضور داشته‌ام، تجربه ساخت ۱۵ فیلم کوتاه را کسب کرده‌ام. این تجربه یعنی روند آموزش در دوره که با تاکید بر تیم‌سازی بوده خوب پیش رفته و موفقیت کسب شده است.

او درباره ویژگی‌ تدوین در فیلم کوتاه عنوان کرد: به دلیل اینکه در فیلم کوتاه برخی فیلمسازان کوتاه آماتور هستند، به همین دلیل همین بار مسئولیت تدوین در این آثار جدی‌تر است و این مسئله محسوس‌ است. من بارها این اتفاق را تجربه کرده‌ام و گاهی رعایت نکردن برخی از اصول حین فیلمبرداری ما را در تدوین با مشکل روبرو می‌کرد.

تقی‌زاده به یک طرح پیشنهادی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در آستانه چهل سالگی آن پرداخت و گفت: موضوع دیده شدن در جشنواره فیلم کوتاه تهران یک مسئله مهم است؛ این موضوع بر آینده کاری فیلمساز تاثیر می‌گذارد. به‌نظرم هیات داوران باید به این مساله که استعدادهای متعدد در جشنواره دیده شوند، فکر کنند. برخی از فیلمسازان هستند در کارشان از استانداردهای لازم برخوردار است اما این‌ها شاید دیده نشده باشند و به‌نظرم باید به این افراد توجه کرد چراکه حتماً دیده شدن در جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌تواند در روند فیلمسازی آینده‌ آن‌ها تاثیر داشته باشد.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *