بین‌المللی‌ترین مخالفت با تحریم‌طلبی

حضور بیش از 7000 فیلم خارجی در جشنواره فیلم کوتاه تهران، تحریم‌کنندگان را منزوی کرد؛

بین‌المللی‌ترین مخالفت با تحریم‌طلبی

روزنامه وطن امروز، سه شنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۲ در شماره ۳۸۴۴ خود در گزارشی به رکورد بین‌المللی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پرداخت.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از روزنامه وطن امروز، چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، پاییز امسال برگزار خواهد شد. این جشنواره از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه است که رتبه‌ای جهانی دارد و برگزیدگان آن همواره مورد توجه جشنواره‌های معتبر خارجی قرار گرفته‌اند. جشنواره فیلم کوتاه تهران، سال گذشته به‌رغم حاشیه‌هایی که متاثر از حوادث پاییز ۱۴۰۱ وجود داشت با استقبال خوبی همراه شد. با همه تلاش‌هایی که برای منزوی کردن این جشنواره وجود داشت، میزان استقبال خارجی از جشنواره فیلم کوتاه تهران رکورد ‌زده است و امسال، فیلمسازان بیشتری نسبت به همه ادوار گذشته از کشورهای مختلف، فیلم‌های خود را برای انتخاب شدن به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده‌اند. بیش از ۷۰۰۰ فیلم از ۱۳۱ کشور برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌ است. ایرنا در گزارشی به دلایل این استقبال پرداخته و نوشته است: در آستانه دوره چهلم اما ثبت یک رکورد، تصویری واضح‌تر از اعتبار بین‌المللی این رویداد ارائه کرد.

اهمیت ثبت این رکورد هم زمانی بیشتر می‌شود که به یاد بیاوریم طی ۲ دوره اخیر، این رویداد تحت فشارهای بسیاری با هدف جوسازی رسانه‌ای علیه اعتبار جهانی‌اش قرار داشت. با اشاره به همین سنگ‌اندازی‌ها هم بود که مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره چهلم در نشست رسانه‌ای خود گفت: برای شما پنهان نیست که سال گذشته با فشارهای خارجی هم برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم. این موضوع در فضای رسانه‌ای ۱۰ برابر شد. از چند جا هم ابلاغیه برای ما آمده بود، در فضای داخلی در این مورد اغراق شد و حتی برخی گفتند آکادمی اسکار امتیاز ما را لغو کرده که این اخبار کذب بود. براساس متن فراخوان جشنواره که به ۱۲ زبان بین‌المللی ترجمه و در رسانه‌ها منعکس شده بود، مهلت مقرر پذیرش آثار در بخش بین‌الملل که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده بود، ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲ به پایان رسید و در این مدت ۷۲۱۶ فیلم کوتاه از فیلمسازان بین‌المللی فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر کردند تا رکورد جدیدی برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در زمینه تعداد فیلم‌های دریافت‌شده توسط دبیرخانه جشنواره در بخش بین‌الملل ثبت شود.

این آمار به ‌صورت جزئی‌تر هم از منظر ترکیب کشورهای متقاضی حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران حائز اهمیت است. براساس آمار رسمی دبیرخانه از تعداد ۷۲۱۶ اثر دریافت‌شده، آمار کل فیلم‌های ثبت‌نام‌شده در بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، تعداد ۳۳۹۰ فیلم داستانی، ۱۱۱۲ فیلم تجربی، ۱۰۶۸ فیلم مستند و ۹۳۶ فیلم پویانمایی و ۴۴۵ اثر برای رقابت در جایزه ویژه بخش «حقیقت‌جویان» و ۲۶۵ اثر نیز برای جایزه ویژه بخش «راه ابریشم»، از ۱۳۱ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره چهلم بوده‌اند. همچنین اسپانیا با ۹۱۳، هند با ۵۵۳، فرانسه با ۴۹۴، آمریکا با ۴۴۸ و چین با ۳۶۷ فیلم کوتاه، ۵ کشور برتری هستند که بیشترین اثر را به این رویداد فرستاده‌اند.

اما نکته مهم این است که بدانیم رسیدن به این آمار، آن هم در شرایطی که برخی به ‌دنبال فضاسازی رسانه‌ای علیه جشنواره فیلم کوتاه تهران، بویژه در عرصه بین‌المللی بودند، اتفاقی نبوده و پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی داشته است. آذرپندار در راستای تشریح همین برنامه‌ریزی در نشست رسانه‌ای گفت: اتفاق مهمی که امسال رخ داد این است که سایت ما به ۱۲ زبان فراخوان را منتشر کرد که این اقدامی در راستای این بود تا مرزهای بین‌المللی جشنواره را گسترش دهیم. دبیر جشنواره چهلم در ادامه توضیح داد: شاید در سال‌های گذشته این تعداد اثر را از اسپانیا و چین نداشتیم. سعی کردیم اقتضائات بین‌المللی را رعایت کنیم و به نظرم هنوز راه زیادی داریم، زیرا جشنواره بین‌المللی فیلم ‌کوتاه تهران اعتبار زیادی دارد. امروز کشور ما صاحب سرمایه‌ای در حوزه جشنواره‌هاست. آذرپندار با اشاره به اینکه «در بخش بین‌الملل سعی کردیم پلتفرم‌های بین‌المللی را گسترش بدهیم»، اظهار کرد: جشنواره‌های اسکارکوالیفاید اکثرا با دریافت پول اثر می‌پذیرند و با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داشتیم، این موضوع در سال‌های گذشته رخ نداده بود اما امسال موفق شدیم از بازه زمانی میانی دریافت آثار، فیلم‌ها را با دریافت پول و ورودی پذیرش کنیم، امیدواریم از سال آینده بتوانیم این مسیر را بهتر پیش ببریم و برای جشنواره درآمدزایی داشته باشیم.

این استقبال در شرایطی رخ داده است که برخی فیلمسازان داخلی که اعتبار خود را از جشنواره فیلم کوتاه تهران دارند، همه تلاش خود را برای منزوی کردن این جشنواره انجام دادند. امضای کمپین‌ها، ارسال درخواست تحریم جشنواره به دبیرخانه جشنواره‌های معتبر و گفت‌وگو و مصاحبه‌های متعدد برای تحریم جشنواره از جمله اقداماتی بود که برای منزوی کردن جشنواره فیلم کوتاه تهران صورت گرفت اما نهایتا با اعلام دبیرخانه جشنواره مشخص شد، این تلاش‌ها تا چه اندازه ناکام بوده‌اند. آذرپندار در نشست خبری جشنواره در این باره گفته بود: سال گذشته با فشارهای خارجی برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم البته در فضای رسانه‌ای نیز به آن دامن ‌زده و به آن اتفاقات ضریب داده شد، حتی کار تا جایی پیش رفت که گفتند «آکادمی اسکار رای خود را پس گرفته است و این جشنواره دیگر اسکار کوالیفای نیست».

بنابراین معتقدم درباره این بخش، در داخل اغراق زیادی صورت گرفته است اما اتفاقات امسال و رکوردشکنی در ارسال اثر در این بخش مشخص کرد جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران هویت بین‌المللی خود را حفظ کرده است. این جشنواره به‌عنوان بین‌المللی‌ترین رویداد سینمای ایران بلاشک مطرح خواهد بود.

قابل تامل‌تر اینکه این میزان استقبال در شرایطی اتفاق می‌افتد که جشنواره از سیاست‌های اصولی و اخلاقی خود کوتاه نیامده است و مدام بر آنها اصرار می‌ورزد. مدیر انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در نشست خبری جشنواره گفته بود: آنچه تحت عنوان ال‌جی‌بی‌تی تعریف می‌شود در جشنواره ما جایی نخواهد داشت، دلیل این موضوع توجه بیش از حدی است که به فیلم‌هایی با این موضوع در دیگر جشنواره‌های خارجی می‌شود و همین موضوع باعث شده است تعداد زیادی فیلم‌های شبیه به هم ساخته شود. این یک روند غیرعادی برای کسانی است که چنین آثاری می‌سازند، به جشنواره‌های مختلف می‌روند، جایزه می‌گیرند و برای‌شان رزومه ساخته می‌شود، ما ترجیح می‌دهیم جزئی از این پروسه نباشیم و همچنان جشنواره این خط قرمز را دارد؛ جشنواره فیلم کوتاه تهران ۲ خط قرمز دارد، یکی موضوع اقلیت‌های جنسی و دیگری کودک‌کشی.

فراموش نکنید سال گذشته معترضان کسانی بودند که فیلم‌شان پذیرفته شده بود. من یک دوره این جشنواره را برگزار کرده‌ام و اکنون بهتر می‌توان صحبت کرد؛ سال گذشته فیلم اعتراضی و سیاسی وجود داشت. ما استقبال می‌کنیم که فیلمسازان جسارت داشته باشند درباره مسائل سیاسی فیلم بسازند تا اینکه تابوهای اخلاقی را فیلم کنند، هنوز هم همان سیاست را داریم؛ اینکه کسی بلد است هنرمندانه انتقاد کند حتما در جشنواره هم می‌تواند حضور پیدا کند. ترجیح ما این است که فیلم‌های سیاسی داشته باشیم؛ اگر فیلمی باشد که هنرمندانه و مؤدبانه و موقر درباره حوادث گذشته باشد حتما می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *