به انیمیشن در جشنواره‌ها تخصصی‌تر نگاه کنیم

علی آریافرد در گفت‌وگو با ایرنا:

به انیمیشن در جشنواره‌ها تخصصی‌تر نگاه کنیم

کارگردان انیمیشن «موزه صلح» که در بخش پویانمایی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، این پیشنهاد را مطرح کرد که آثار انیمیشن با توجه به کیفیت و تعددشان می‌توانند در این رویداد به صورت تخصصی‌تر در امر داوری و جوایز ارزیابی و تشویق شوند.
به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نقل ایلنا، سیداحمد جعفریان کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی «موزه صلح» که در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد و پیش‌تر با فیلم کوتاه پویانمایی «مردها، زن‌ها» در سال ۹۳ در این جشنواره حضور داشته، درباره تکنیک و فضای کلی داستان جدیدترین اثرش گفت: داستان این فیلم درباره کبوتری است که برای رسیدن به صلح و شاخه زیتونی که نماد صلح جهانی است، به داخل موزه صلح می‌رود؛ جایی که محل نگهداری زیتون صلح است و در آنجا درگیر می‌شود و در نتیجه این درگیری می‌فهمد که برای کبوترهای دیگر هم مشابه این اتفاق، افتاده است.

وی درباره تکنیک مورد استفاده در ساخت این اثر بیان کرد: در این فیلم از تکنیک «کات اوت دیجیتال» استفاده شده است و از زمان شکل گیری ایده تا ساخت و خروجی کار، ۵ ۶ ماه زمان صرف شد. دغدغه من در این فیلم نمایش صلح و صلح‌هایی بود که در نتیجه جنگ اتفاق می‌افتد. در واقع انگار اینجور است که باید بجنگیم تا به صلح برسیم و این که اساسا به صلح دسترسی می‌یابیم یا نه، خود مساله‌ای است.

جعفریان درباره جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سینمای کوتاه و با اشاره به اولین حضور فیلمش در این رویداد عنوان کرد: این رویداد مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه ایران است و دوست داشتیم پخش فیلم‌مان را از اینجا شروع کنیم. فکر می‌کنم تماشاگر با این فیلم ارتباط برقرار کند. چراکه به لحاظ موضوعی زبان بین‌المللی دارد. همچنین داستانش طولانی نیست و با توجه به ماهیت فیلم کوتاه، موجر است و در مدت زمان کوتاهی سعی کرده حرف خود را بزند. همچنین از نظر تکنیکی نیز با وجود این که کات اوت از ساده‌ترین تکنیک‌هاست، خوب در کار در آمده است.

وی درباره تاکید جشنواره سی و نهم بر مقوله ژانر و در پاسخ به این سوال که چقدر ژانر در حوزه انیمیشن قابل اجراست، عنوان کرد: اگر کلیت تعریف ژانر را در نظر بگیریم، عمدتا می‌بییم که خود انیمیشن به عنوان یک ژانر در کتب سینمایی معرفی می‌شود اما من با این موضوع موافق نیستم زیرا انیمیشن صرفا یک گونه در سینما نیست بلکه خود سینماست و قطعا همه ژانرها می‌توانند در انیمیشن بگنجند. زیرا بسیاری از محدودیت‌های آثار رئال را در بازنمایی مفاهیم ندارد.

این فیلمساز با بیان یک پیشنهاد به جشنواره گفت: به نظرم جای آن است که جشنواره بخش انیمیشن را تخصصی‌تر دنبال کند. همانطور که دوسالانه انیمیشن را داریم، جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز از نظر جایزه و همینطور فضایی که برای نمایش و حضور آثار پویانمایی درنظر می‌گیرد، تخصصی‌تر بررسی‌ها را پیش ببرد. البته می‌دیدم که هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی امسال یکی شده است و این اتفاق خود گامی در مسیر تخصصی‌تر ارزیابی شدن آثار انیمیشن است. چه بسا می‌توان جوایز بخش انیمیشن را از سایر جایزه‌ها نیز جدا کرد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *