برندبوک جشنواره تهران مدرن اما ایرانی است/ هویت بصری برای یک فستیوال چهل ساله

دانیال رحیمی کاشانی مطرح کرد:

برندبوک جشنواره تهران مدرن اما ایرانی است/ هویت بصری برای یک فستیوال چهل ساله

طراح هویت بصری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره معیارهای طراحی برندبوک این رویداد گفت: اعتبار بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران ایجاب می‌کرد که این رویداد دارای هویت بصری یکدست و مدرنی بر پایه هنر ایرانی باشد.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، دانیال رحیمی کاشانی طراح برندبوک یا کتاب هویت بصری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره بخش‌ها و معیارهای مورد نظر در طراحی این کتاب بیان کرد: من در دوره سی و نهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با این رویداد همکاری داشتم. این جشنواره با اینکه مهم‌ترین و بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است، در هر دوره‌ای به لحاظ هویت بصری متفاوت از دوره دیگر بوده است. البته این مساله در ارتباط با بسیاری از رویدادهای سینمایی ما وجود دارد اما با توجه به اعتبار جشنواره فیلم‌کوتاه تهران و مورد تایید آکادمی اسکار بودن آن، طراحی یک هویت بصری یکدست می‌تواند بستر مناسبی برای استفاده از این اعتبار و ظرفیت برای نشان دادن قابلیت‌های هنری ایران باشد.

وی افزود: به همین دلیل از پایان دوره ۳۹ به بعد پیشنهادی برای تدوین و تنظیم برندبوک جشنواره مطرح شد که پروژه عظیمی بود زیرا باید دست کم به ۱۰ سال آینده این رویداد نیز فکر می‌کردیم تا خروجی نهایی کار بتواند پاسخگوی نیازهای جشنواره در دوره‌های بعدی نیز باشد، چراکه جشنواره‌ها نیازی جدی به هویت بصری به منظور طراحی محیطی و تبلیغاتی در ابعاد مختلف دارند.

رحیمی کاشانی درباره سازوکارهای طراحی برندبوک جشنواره عنوان کرد: بخشی از طراحی این کتاب را از دوره سی و نهم وام گرفتیم؛ مثلا دو رنگ غالب سال گذشته، سبز و نارنجی ایرانی بود و مورد اقبال هم قرار گرفته بود و اینجا نیز به عنوان رنگ‌های ثابت جشنواره استفاده شد، این رنگ‌ها، دو رنگ از ۹ رنگی هستند که در جهان به نام ایران به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: اما بخش دیگر طراحی برندبوک جشنواره در ارتباط با اقلام بصری بنیادین آن بود؛ مثل نشان و لوگوتایپ جشنواره که نواقصی داشت البته نه به این معنا که در طراحی شان مشکلی باشد بلکه آن‌ها شاید دیگر پاسخگوی نیاز مدرن امروز حوزه طراحی نبودند و در عین حال نمی‌خواستیم طراحی اصلی‌شان تغییری کند، بنابراین بازطراحی در دستور کار صورت گرفت و نشان در قالب جدیدی ارائه شد.

این طراح و مدیر هنری رویدادها تصریح کرد: نوشتار فارسی نیز بر پایه نستعلیق قرار گرفت و چیدمان نیز به نوعی انجام شد که اصالت ایرانی خود را حفظ کند. همچنین جشنواره پیش از این لوگوتایپ انگلیسی نداشت که آن‌هم طراحی شد و از المان برگ سبز که نماد انجمن و جشنواره است، به عنوان المان تزیینی نیز استفاده کردیم و یک نقش تزیینی شمسه با الهام از آن خلق شد که بی‌شباهت به طرح گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان هم نیست و در کل آنچه خلق شده، مجموعه کاملی است که برندبوک جشنواره نام می‌گیرد.

رحیمی کاشانی درباره فرآیند زمانی طراحی برندبوک توضیح داد: طراحی کتاب هویت بصری جشنواره حدود چهار ماه زمان برد اما نیاز به آن واقعا حس می‌شد زیرا این برندبوک دیگر متعلق به یک دوره نیست و تا چند دوره قابلیت استفاده دارد. همچنین هویت بصری جشنواره قابل گسترش در ابعاد و سطوح و متریال مختلف است و برای قابل پیش بینی است تا طراحان دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ بایدها و نبایدهای آن تعریف شده و ایرانی بودن طراحی‌ها نیز مهم است و نوعی طراحی مدرن بین‌المللی با الهام از هنر ایرانی را دربر‌می‌گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: به طور کلی سعی کردیم خروجی کار یکدست باشد تا در هر دوره نیاز نباشد ابتدا چشم مخاطب را به هویت بصری جدیدی عادت دهیم. همچنین تلاش کردیم این برندبوک وابسته به طراحش نباشد و هرکس هویت بصری جشنواره را ببیند بتواند این رویداد را بشناسد و بخش‌های مخالف را نیز به همراه علی مهزیار معصومی طوری طراحی کردیم که امکان خلاقیت را برای طراحان دیگر فراهم می‌کند تا در عین یکدستی و حفظ فرمی ثابت امکان برخی تغییرات جزیی را داشته باشند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *