بررسی هوش مصنوعی در چهارچوب هنر/ بدون هیچ کمکی می‌توان فیلم کوتاه ساخت/ سینماگر گرجستانی: مجید مجیدی و اصغر فرهادی الگوهایم هستند

در نشست تخصصی فیلم‌سازی «هوش مصنوعی و تفاوت‌های بنیادین در کارگردانی فیلم کوتاه و بلند» مطرح شد؛

بررسی هوش مصنوعی در چهارچوب هنر/ بدون هیچ کمکی می‌توان فیلم کوتاه ساخت/ سینماگر گرجستانی: مجید مجیدی و اصغر فرهادی الگوهایم هستند

گیورگی لواشویلی سینماگر گرجستانی و استاد نشست‌ تخصصی «۴۰-۲۰» در اولین روز از جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران بیان کرد: مجید مجیدی و اصغر فرهادی الگوهایی برای من در فیلمسازی هستند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پنجمین نشست تخصصی بامحوریت فیلم‌سازی هوش مصنوعی و تفاوت‌های بنیادین در کارگردانی فیلم کوتاه و بلند با حضور گیورگی لواشویلی و علیرضا ربیع مقدم ساعت ۱۹ سالن ۲۱ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست گیورگی لواشویلی تهیه‌کننده گرجستانی فیلم کوتاه و بلند در سینما گفت: خوشحالم که برای چندمین بار به ایران آمده‌ام؛ خیلی از همکلاسی‌هایم به خاطر سختی‌های فیلمسازی کار را رها کرده‌اند و آن را ادامه ندادند. از بچگی احساس فیلمسازی در درون من بود و به همین دلیل این حرفه را رها نکردم و احساس کردم باید در این حرفه بمانم. دقیقا مانند بیشتر شما هنرجویان که در این نشست هستید من هم فیلم‌سازی را با فیلم کوتاه شروع کردم و اولین فیلم فارغ التحصیلی‌ام ۱۸ دقیقه بود.

وی ادامه داد: اولین فیلمم را در مدت سه سال با سختی تولید کردم و در نتیجه فیلمم مشهور شد. در سال ۱۹۹۶ در جشنواره عقاب طلایی کشورم (گرجستان) با شرایط سختی شرکت کردم‌. علاقه بسیاری برای شرکت در جشنواره داشتم از این جهت هنوز فیلمم تمام نشده بود که درخواست کردم به من فرصت بدهند تا در جشنواره شرکت کنم که در نتیجه این اجازه به من داده شد.

این سینماگر افزود: من هرروز به مدیران جشنواره اصرار می‌کردم که به فیلم من هم توجه کنید در نتیجه قبول کردند و فیلم به سینما تحویل داده‌ شد، در همان لحظه فیلمم را نمایش دادند و جایزه اصلی جشنواره به فیلم من تعلق گرفت. این جایزه برایم خیلی شوکه کننده بود ولی اعتماد به نفس زیادی به من داد و باعث شد تا فیلمم معروف شود و در جشنواره‌های متعددی جایزه بگیرد.

گیورگی لواشویلی از سختی‌های ساخت فیلم‌سازی در کشور گرجستان گفت: تقریبا بعد از ۵ سال توانستم یک فیلم کوتاه دیگر بسازم، خیلی تلاش کردم و به همه گفتم به من کمک مالی کنید تا فیلم بسازم ولی من را کمک نکردند. بعد به این نتیجه رسیدم که کشورم حامی ساخت فیلم نیست؛ در نتیجه تصمیم گرفتم مهاجرت کنم. هدف من از داستانی که با شما به اشتراک گذاشتم تنها این بود که به شما بگویم یک آرزوی قلبی چقدر می‌تواند مهم باشد‌. دانشجوهایم همیشه به من می‌گویند چگونه در فیلم‌سازی خسته نشویم؟ من می‌گویم توقف نکنید و تلاش کنید و هرچقدر قوی تر باشید بهتر می‌توانید ادامه دهید و به هدف خود برسید.

این تهیه کننده گرجستانی بیان کرد: فیلم اولم واقعا موفق بود و توانست در صدها کشور به نمایش گذاشته شود و بیش از ۵۰ جایزه بین‌المللی بگیرد. هرچقدر که تلاش می‌کردم و جایزه می‌گرفتم احساس می‌کردم موفقیتی در کار نیست‌. همچنین ساخت دومین فیلمم خیلی برایم سخت بود؛ به طوریکه وقتی آن فیلم را می‌ساختم با شش کشور همکاری کردم.

وی در ادامه این نشست تخصصی گفت: امروزه  تکنولوژی پیشرفت خوبی داشته است، حتی بدون هیچ کمکی هم می‌توان فیلم کوتاه ساخت. البته قالب فیلم کوتاه سخت‌تر از چیزی که بخواهید یک حرف را در آن بزنید؛ چون زمان به شما اجازه نمی‌دهد شما آن چیزی را که می‌خواهید به تماشاچی بگویید و به تماشا بگذارید‌.

گیورگی لواشویلی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم فیلم کوتاه بسازیم نسبت به فیلم بلند باید باهوش‌تر عمل کنیم و حتی می‌توانیم سازنده‌تر باشیم. فیلم کوتاه به شما اجازه می‌دهد زمان، پول و انرژی کمتری را بگذارید اما حرف بیشتری برای گفتن داشته باشید. گویا در فیلم کوتاه همه چیز را می‌توان در دستان خود مدیریت کرد که این‌ موضوع در فیلم بلند سخت است.  همیشه به دانشجوهایم می‌گویم قبل از اینکه فیلم بلند خود را شروع کنید تا آنجایی که می‌شود تلاش کنید.

او با تاکید گفت: من درک می‌کنم که در فیلم کوتاه نمی‌شود راجع به همه چیز حرف زد اما آن را رها نکنید‌. همچنین من طرفدار سینمای ایران هستم و فکر می‌کنم در کارهایم از سینمای ایران تاثیر می‌گیرم، برای مثال مجید مجیدی و اصغر فرهادی الگوهایی برای من هستند. فکر می‌کنم سینمای ایران در جهان جالب و عمیق است و من در فیلم‌های متفاوتم با ایرانی‌ها کار کرده‌ام.

وی در مقایسه صنعت سینمای سینمای و گرجستان بیان کرد: صنعت سینمای ایران خیلی خوب است و اگر بخواهم سینمای ایران و گرجستان را باهم مقایسه کنم متاسفانه سینمای گرجستان از سنت و فرهنگ خود فاصله گرفته است و به دلیل شرایط سختی که از سال ۹۹۰ بعد از سقوط شوروی در کشورمان داشتیم خیلی از فیلمسازان و بسیاری از کسانی که در ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *