این جشنواره واقعا «بین‌المللی» است

بازخوانی آمار استقبال فیلم‌سازان جهان از معتبرترین جشنواره سینمای ایران؛

این جشنواره واقعا «بین‌المللی» است

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی در آستانه برگزاری دوره چهلم قرار دارد که تقاضای بیش از ۷ هزار فیلمساز بین‌المللی برای حضور در این رویداد به ثبت یک رکورد انجامیده است.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایرنا، درج پسوند «بین‌المللی»‌ در عنوان رویدادها و جشنواره‌های سینمایی ایران، همواره با این گزاره انتقادی مواجه می‌شود که مستند به چه دستاوردها و ویژگی‌هایی، یک رویداد می‌تواند مدعی برگزاری در مختصات بین‌المللی باشد؟ این گزاره انتقادی احتمالا درباره هر رویدادی می‌تواند با پاسخی متفاوت مواجه شود اما برخی رویدادها و جشنواره‌ها چنان هویتی پیدا کرده‌اند که حتی بدون درج عنوان «بین‌المللی»‌ هم نمی‌توان مختصات جهانی آن‌ها را کتمان کرد. جشنواره فیلم کوتاه تهران بی‌شک یکی از همین رویدادهاست.

این جشنواره که در حوزه سینمای کوتاه یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی در میان کشورهای منطقه محسوب می‌شود و در تقویم جشنواره‌های سینمای ایران، تنها رویداد مورد تأیید آکادمی اسکار است، طی ۳۹ دوره برگزاری، همواره بخشی از ویترین اصلی خود را به رقابت نمایندگان دیگر کشورها اختصاص داده و به تعبیری بخش بین‌الملل آن همواره پررونق بوده است.

ثبت یک رکورد برای رد یک شایعه

در آستانه دوره چهلم اما ثبت یک رکورد، تصویری واضح‌تر از اعتبار بین‌المللی این رویداد را ارائه کرد. اهمیت ثبت این رکورد هم زمان بیشتر می‌شود که به یاد بیاوریم طی دو دوره اخیر، این رویداد تحت فشارهای بسیاری با هدف جوسازی رسانه‌ای علیه اعتبار جهانی‌اش قرار داشت. با اشاره به همین سنگ‌اندازی‌ها هم بود که مهدی آذرپندار دبیر جشنواره چهلم در نشست رسانه‌ای خود گفت: برای شما پنهان نیست که سال گذشته با فشارهای خارجی هم برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم.

این موضوع در فضای رسانه‌ای ۱۰ برابر شد. از چند جا هم ابلاغیه برای ما آمده بود در فضای داخلی در این مورد اغراق شد و حتی برخی گفتند آکادمی اسکار امتیاز ما را لغو کرده که این اخبار کذب بود. این رکوردشکنی نشان می‌دهد در این بخش اغراق شده بود و جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان بین‌المللی‌ترین رویداد شناخته شده و برای اولین بار این تعداد آثار به دست ما رسیده است. اشاره آذرپندار به کدام رکوردشکنی بود؟

استقبال جهانی به روایت آمار

براساس متن فراخوان جشنواره که به ۱۲ زبان بین‌المللی ترجمه و در رسانه‌ها منعکس شده بود، مهلت مقرر پذیرش آثار در بخش بین‌الملل که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده بود در ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲ به پایان رسید و در این مدت ۷۲۱۶ فیلم کوتاه از فیلم‌سازان بین‌المللی فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر کردند تا رکورد جدیدی برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در زمینه تعداد فیلم‌های دریافت شده توسط دبیرخانه جشنواره در بخش بین‌الملل ثبت شود.

این آمار به‌صورت جزئی‌تر هم از منظر ترکیب کشورهای متقاضی حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران حائز اهمیت است. براساس آمار رسمی دبیرخانه از تعداد ۷۲۱۶ اثر دریافت شده، آمار کل فیلم‌های ثبت نام شده در بخش بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، تعداد ۳۳۹۰ فیلم داستانی، ۱۱۱۲ فیلم تجربی، ۱۰۶۸ فیلم مستند و ۹۳۶ فیلم پویانمایی و ۴۴۵ اثر نیز برای رقابت در جایزه ویژه بخش «حقیقت‌جویان» و ۲۶۵ اثر نیز برای جایزه ویژه بخش «راه ابریشم»، از ۱۳۱ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره چهلم بوده‌اند.

همچنین اسپانیا با ۹۱۳، هند با ۵۵۳، فرانسه با ۴۹۴، آمریکا با ۴۴۸ و چین با ۳۶۷ فیلم کوتاه، ۵ کشور برتری هستند که بیشترین اثر را به این رویداد فرستاده‌اند.

این استقبال اتفاقی نیست

اما نکته مهم این است که بدانیم رسیدن به این آمار، آن هر در شرایطی که برخی به‌دنبال فضاسازی رسانه‌ای علیه جشنواره فیلم کوتاه تهران، به‌خصوص در عرصه بین‌المللی بوده‌اند، اتفاقی نبوده و پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی داشته است. آذرپندار در راستای تشریح همین برنامه‌ریزی در نشست رسانه‌ای گفت: اتفاق مهمی که امسال رخ داد این است که سایت ما به ۱۲ زبان فراخوان را منتشر کرد که این اقدامی در راستای این بود تا مرزهای بین‌المللی جشنواره را گسترش بدهیم.

دبیر جشنواره چهلم در ادامه توضیح داد: شاید در سال‌های گذشته این تعداد اثر را از اسپانیا و چین نداشتیم. سعی کردیم اقتضائات بین‌المللی را رعایت کنیم و به نظرم هنوز راه زیادی داریم. زیرا جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران اعتبار زیادی دارد. امروز کشور ما صاحب سرمایه‌ای در حوزه جشنواره‌هاست.

از دیگر نکات مهمی که آذرپندار در حوزه بین‌الملل به آن اشاره کرد ضمن اشاره به اینکه «در بخش بین‌الملل سعی کردیم پلتفرم‌های بین‌المللی را گسترش بدهیم»، این بود: جشنواره‌های اسکارکوالیفاید اکثرا با دریافت پول اثر می‌پذیرند با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داشتیم، این موضوع در سال‌های گذشته رخ نداده بود اما امسال موفق شدیم از بازه زمانی میانی دریافت آثار، فیلم‌ها را با دریافت پول و ورودی پذیرش کنیم امیدواریم از سال آینده بتوانیم این مسیر را بهتر پیش برویم و برای جشنواره درآمدزایی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *