اگر قصد دنبال کردن هنر را دارید، معیشت خود را تضمین کنید

قدرت مظاهری عنوان کرد:

اگر قصد دنبال کردن هنر را دارید، معیشت خود را تضمین کنید

کارگردان فیلم کوتاه و از هنرجویان قدیمی انجمن سینمای جوانان ایران گفت: در صنعت نفت فعالم اما همچنان فعالیت‌های فیلمسازی را دنبال می‌کنم، به من می‌گفتند اگر می‌خواهید هنر را دنبال کنید، معیشت خود را تضمین کنید.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، قدرت مظاهری در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره تجربه‌های متفاوت خود در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری توضیح داد: واقعیت این است که پرداختن به سوژه‌های مختلف در فضای فیلمسازی، به معنای تجربه دنیاهای متفاوت نیست. حوالی دهه ۶۰ بود که من برای اولین بار وارد کلاس‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوانان شهرستان شدم. آزمونی برگزار شد و از طریق همان آزمون هم ما وارد دنیای فیلمسازی شدیم.

وی ادامه داد: در دوران تحصیل و پیش از ورود به انجمن، مطالعات شخصی در حوزه سینما داشتم و حتی تجربه‌هایی را در زمینه فیلمسازی با دوربین‌های ۸ میلیمتری هم داشتم. زمانی که وارد انجمن شدم، هنوز سینمای کوتاه با فیلم‌های سوپر ۸ میلی‌متری تولید می‌شد. از همان مقطع هم در جشنواره‌های منطقه‌ای حضور داشتم. اولین فیلمم فیلم کوتاهی به نام «خرمن» بود که پایان‌نامه دوره یکساله آموزش فیلمسازی‌ام محسوب می‌شد.

این سینماگر افزود: از دهه ۷۰ خودم مدرس فیلمسازی شدم و معاونت انجمن سینمای جوانان ایران را هم برعهده گرفتم. از همین طریق هم توانستم وارد صداوسیما شوم. بعدها البته از صداوسیما جدا شدم و به‌واسطه علایقی که داشتم از طریق آزمون سراسری وارد شرکت گاز شدم. در همین دوره اشتغالم در پالایشگاه هم تا کنون چند مستند بلند ساخته‌ام که مورد استقبال مسئولان شرکت ملی گاز هم قرار گرفته است.

مظاهری درباره فاصله گرفتن از فضای فیلمسازی در سینمای کوتاه و اشتغال در پالایشگاه نفت هم گفت: اگر رزومه کاری من در انجمن سینمای جوان برازجان را دیده باشید، من در آن مقطع یکی از پرکارترین اعضای مرکز بودم و بالغ‌بر ۲۳ فیلم کوتاه داستانی ساختم. حتی فیلمنامه آثار برخی دوستان را من می‌نوشتم. همین امروز هم که در صنعت نفت فعال هستم، همچنان فعالیت‌های فیلمسازی را دنبال می‌کنم و اینگونه نیست که از این فضا دور شده باشم.

وی افزود: سال ۹۸ در یکی از مسترکلاس‌های فیلم‌سازی اصغر فرهادی پذیرفته شدم و نزدیک به ۶ ماه در کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی ایشان حضور داشتم. همین امروز هم فعالیت‌هایم را ادامه می‌دهم و حتی چند طرح فیلمنامه برای سریال‌سازی به سیمافیلم ارائه کرده‌ام. همچنان به فیلم‌سازی علاقه‌مندم و فعالیتم در حوزه نفت را صرفا به‌عنوان یک شغل دنبال می‌کنم. افرادی هم که در مقطعی با آن‌ها مشورت داشتم به من می‌گفتند اگر می‌خواهید هنر را دنبال کنید، معیشت خود را تضمین کنید. همه دلسوزان می‌گفتند اگر شغلی داشتید و به‌عنوان دغدغه فعالیت هنری را دنبال کنید، خیلی موفق‌تر خواهید بود.

این کارگردان با اشاره به فعالیت‌های پراکنده خود در حوزه تئاتر و سینمای کوتاه و نگارش دو رمان به نام‌های «آدم‌های وارونه» و «آدم‌های فراموش‌شده» گفت: من حتی فعالیت‌های اجتماعی هم دارم و اینگونه نیست که از میدان فعالیت کنار کشیده باشم. در دوره‌ای که ما در انجمن حضور داشتیم با سیدرضا صافی هم‌دوره بودیم و استادمان هم سیدحسین صافی بود که همین امروز هم یکی از استادان سینمای مستند است و عکاسی بنام محسوب می‌شود. در دوره‌هایی هم با بهمن قبادی هم‌دوره بودیم. دوستان دیگری هم هم‌دوره ما بودند که امروز در بدنه سینما و تلویزیون حضور دارند.

مظاهری درباره خاطرات خود از دوره‌های حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوان گفت: فضای فعالیت‌های ما در آن مقطع به‌گونه‌ای بود که در قالب جشنواره‌ها با فیلمسازان جوان سایر استان‌ها آشنا می‌شدیم. خاطرات تلخ و شیرین زیادی هم از آن روزها دارم. سال ۶۹ من در روستا زندگی می‌کردم و باید مسافت زیادی را به شهر می‌آمدم تا در کلاس‌های انجمن حضور داشته باشم. برنامه کلاس‌ها هم به گونه‌ای بود که گاهی تا ۱۱ شب طول می‌کشید و در آن ساعت شب باید تا روستا برمی‌گشتم. ماشینی هم نبود و مجبور بودیم با دوچرخه و یا موتورسیکلت به سمت خانه برویم. همه این‌ها تجربه‌ها و خاطرات تلخ و شیرین ما از آن دوران است.

این فیلمساز باسابقه درباره برگزاری دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره‌هایی که برپایه یک ایدئولوژی و نگاه محدود شکل می‌گیرند، غالبا ماندگار نیستند. کمااینکه خود ما در این سال‌ها سابقه حضور در رویدادهایی را داشته‌ایم که امروز هیچ نامی از آن‌ها باقی نمانده است. درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران اما از همان دوره‌های ابتدایی مطمئن بودیم که این رویداد ماندگار خواهد بود چرا که می‌دانستیم انجمن سینمای جوانان به‌عنوان پشتوانه این رویداد، ماندگار خواهد بود.

وی افزود: اشتیاق بچه‌های فیلمساز و اشتیاق مسئولان جوانی که از همان دوره‌های اولیه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران پای کار بودند، بهترین دلیل بود که مطمئن باشیم این رویداد استمرار خواهد داشت. همین امروز هم گاهی به مراکز انجمن در شهرستان سر می‌زنم و همچنان می‌بینم که همان اشتیاق در میان جوانان این مراکز حضور دارد. همین اشتیاق بهترین پشتوانه برای برگزاری یک جشنواره تا دوره چهلم است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *