امیدواری به چهل‌سالگی جشنواره فیلم کوتاه/ حذف تفکر و اندیشه متخلف ممنوع!

احسان طهماسبی در یادداشتی نوشت؛

امیدواری به چهل‌سالگی جشنواره فیلم کوتاه/ حذف تفکر و اندیشه متخلف ممنوع!

احسان طهماسبی با اشاره به چهل سالگی جشنواره فیلم کوتاه تهران نوشت: امیدوار هستم جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران به خوبی برگزار شود و مانند سال‌های گذشته شاهد حذف برخی تفکرات، اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها در این حوزه نباشیم.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، احسان طهماسبی منتقد و کارشناس سینما در یادداشتی در آستانه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رشد پیوسته و اعتبار این رویداد را مرهون نحوه اجرای جشنواره و ظهور و بروز استعداد نسل‌های مختلف فیلمسازان سینمای کوتاه و جریان کلی این حوزه دانست.

در این یادداشت آمده است: «جشنواره فیلم کوتاه تهران درحالی چهل ساله می‌شود که با پستی و بلندی‌های بسیاری در سال‌های فعالیت خود همراه بوده است؛ بخشی از این فراز و نشیب متاثر از سیاستگذاری‌هایی بوده که اساس کار جشنواره و فیلم کوتاه را تشکیل می‌داده و مرهون نحوه اجرای جشنواره بوده است، اما بخش عمده آن به واسطه ظهور و بروز استعداد نسل‌های مختلف فیلمسازان سینمای کوتاه و جریان کلی این حوزه، رقم خورده است. در دهه ۹۰ ، دوره طلایی فیلم کوتاه را پشت سر گذاشتیم؛ از این جهت انتظار می‌رود قله‌ای که جشنواره فیلم کوتاه بعد از چهل سالگی در سینمای ایران فتح کرده و به بلوغ رسیده است، استمرار پیدا کند و در شرایط بهتر و فضایی مناسب‌تر به شرایط و اهداف مناسب خود برسد.
جشنواره چهلم را شاید بتوان یک مبدا در نظر گرفت؛ مبدأیی که با وجود درخواست‌ها و نیاز‌های فیلم کوتاه با توجه به بلوغ جشنواره، مسئولیت پذیری مسئولان، تخصص انجمن سینمای جوانان ایران و حرفه‌ای‌گری بیشتر پی گرفته خواهد شد. همچنین احساس نیاز بیشتری نسبت به مشارکت بدون فیلتر، شفاف و در عین حال صادقانه انجمن بیش از پیش احساس می‌شود. به هرحال هرچیزی یکباره و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و جشنواره حاصل تلاشی چند ساله نیست؛ پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند و عملکرد سینما در ۴۰ سال گذشته رشد و پیشرفت حاصل شده باشد. امید است سینماگران جوان بتوانند به واسطه فعالیت در حوزه فیلم کوتاه سینما را به شکلی ناب تجربه کنند. جشنواره‌ها و اقداماتی ‌ که می‌تواند موجب افزایش و ارتقای تولید این فیلم‌ها شود قابل ستایش است. البته مهم تر از بحث کمی، بحث کیفی آثار مطرح و ارزیابی این مساله مهم است که آیا واقعا هر دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته مسیر پیشرفت را عیان کرده است یا نه. منتقدان چنین نگاهی را لحاظ می‌کنند و مهم‌تر از بحث کمی بحث کیفی آثار را در نظر می‌گیرند. همچنین با توجه به دوره‌های گذشته، آیا این افزایش آمار تولید به واسطه تصمیم‌گیری‌های انجام شده در این حوزه یا اعمال برخی از سیاست‌ها یا همینطور علاقه برخی از فیلمسازان و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه به وجود آمده است؟
همچنین بعد دیگر جشنواره تعامل رسانه‌ها با جشنواره است که جای کار بسیاری دارد‌؛ خوشبختانه سال گذشته برنامه‌های تحلیلی و نقد هفتگی سینمای کوتاه را در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پشت سر گذاشتیم. همچنین برنامه‌ای در خانه سینما برگزار می‌شد که در آنجا صرفا تحلیل فیلم‌های کوتاه انجام می‌شد و البته در پاتوق‌های فیلم کوتاه انجمن هم نقد فیلم‌ها رونق بسیاری داشته و پیشرفت کرده است؛ دیده‌‌ام که اکران فیلم کوتاه در کافه‌ها و فضاهای خصوصی و عمومی بیشتر شده است، روزنامه‌ها هم بیشتر به فیلم کوتاه می‌پردازند که این مساله نشان از ضرورت توجه به سینمای کوتاه دارد.
در این فضا ما کم کم صاحب سینماهایی می‌شویم که به طور اختصاصی به اکران فیلم کوتاه می‌پردازند و به عنوان یک پایگاه و محل برای برگزاری رونمایی فیلم ها شناخته می‌شوند؛ اما همچنان فضای فیلم کوتاه جای کار بسیاری دارد و در نهایت نظرم این است که این بچه‌های فیلم کوتاه و آثارشان است که خود را به فضای رسانه‌ای تحمیل و آن‌ها را وادار به انعکاس اخبار، تحلیل فیلم‌ها، ایجاد فضای نقد و موضوعاتی مشابه این موارد می‌کند؛ بنابراین می‌توان از رسانه‌ها انتظار داشت که فضای ایجاد شده فیلم کوتاه را بیشتر نقد کنند اما نمی‌شود انتظار داشت که از نقش خود فیلم‌ها در رسیدن به این جایگاه غافل شد بالاخره فیلم‌‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. در ۷ سال گذشته شرایطی را تجربه کرده‌ایم که هیچ وقت در تاریخ سینمایی ما اتفاق نیافتاده بود.
امیدوار هستم جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران به خوبی برگزار شود، بسیار مهم است اتفاقاتی که در بخش‌های مختلف جشنواره رقم می‌خورد، مورد توجه قرار گیرد و همچون سال‌های گذشته شاهد حذف برخی تفکرات، اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها در این حوزه نباشیم.»

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *