اقتباس به شرط موقعیت‌شناسی بسیار جذاب است

اقتباس به شرط موقعیت‌شناسی بسیار جذاب است

نوید صولتی کارگردان فیلم کوتاه «جونده» گفت: سال هاست در آثار سینمایی اقتباس انجام می شود. اقتباس به شرطی که بشود آن محتوا و مطلب به طور کامل ادا شودبسیار خوب است اما متاسفانه بعضی از فیلم سازان فیلمشان الکن می ماند، به این خاطر که باید اقتباس درست انجام شود و بدانیم چه داستانی، چه بخشی و چه کاراکتر یا موقعیتی را را برداریم.

نوید صولتی کارگردان فیلم جونده که در سال های گذشته در جشنواره حضور داشت و جایزه بهترین فیلمبرداری را هم کسب کرد گفت: خوشبختانه در فیلم کوتاه سال به سال رقابت جدی‌تر می‌شود و این بسیار نوید بخش است که آثار ارزنده‌تری در سینمای کوتاه ایران مشاهده می‌کنیم تا اینجا در جشنواره  تعدادی از فیلم‌ها را که دیدم بسیار خوب بوده‌اند و نشان دهنده این است که کیفیت فیلم‌ها بهتر شده است.

صولتی درباره ژانر در فیلم کوتاه گفت: اینکه فیلم‌هایی که تولید می‌شود ژانرهای مختلف داشته باشه قطعا نکته مثبتی است و شاهد  تنوع کلی در فیلم کوتاه خواهیم بود.
در گذشته فیلم های کوتاه بیشتر تاثیرگرفته از فیلم های بلند بوده است. خوشبختانه هر چه جلوتر می رویم فیلم‌های متفاوت تری خواهیم دید اتفاق خوشایندی است  با توجه به اینکه امسال بومی گرایی در ژانر هم مورد توجه بود.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه شاید تصور این است که ژانر داستانی مخاطب بیشتری دارد گفت: هر ژانری مخاطب خود را دارد و در سینمای کوتاه فیلم ساز به سمت علاقه خود می‌رود برای هر کدام هم مخاطب وجود دارد. امیدوارم مسئولین و سرمایه گذاران به این بخش توجه داشته باشند که بتوانیم تنوع داشته باشیم و همچنین از قومیت های مختلف و شهرهای مختلف بتوانیم فیلم های جذاب تری بیینیم قطعا سینمای ما این قابلیت را دارد.

صولتی درخصوص اینکه فیلم کوتاه هم روند ساختی تقریبا شبیه به فیلم بلند دارد گفت: اینکه کارگردان بداند چه میزان سن و دکوپاژی دارد در فیلم کوتاه و بلند فرقی ندارد نداشتن دکوپاژ الزاما خلاقیت نیست. خلاقیت‌هایی هم در صحنه رخ می‌دهد و نمی‌شود منکر این قضیه شد که اتفاقاتی در صحنه می‌افتد که نیاز به تغییرات و ایده‌هایی لحظه‌ای دارد.

این کارگردان اشاره به اثر جدید خود کرد و گفت: من امسال قرار است فیلم جدیدم؛ فرشته و شکاربان را با انجمن سینمای جوانان کار کنم  که ژانر متفاوتی نسبت به فیلم‌های قبلی دارد. حدود ۷ روز فیلمبرداری در شمال ایران انجام می‌شود و یک فضای فانتزی عاشقانه در حوزه کودک نوجوان دارد.

نوید صولتی درباره بخش جنبی کتاب و سینما افزود: سال‌هاست در آثار سینمایی اقتباس انجام می‌شود اقتباس به شرطی که محتوا و مطلب به طور کامل  ادا شود، بسیار خوب است اما متاسفانه بعضی از فیلم سازان فیلمشان الکن می‌ماند، به این خاطر که باید اقتباس درست انجام شود و بدانیم چه داستانی، چه بخشی و چه کاراکتر یا موقعیتی را را برداریم تا کامل در فیلم کوتاه پیام را برساند.

این کارگردان درباره اینکه انتشار کتاب‌های کتاب و سینما باعث اهل مطالعه‌شدن کارگردانان می‌شود یا خیر گفت: قطعا همه فیلم‌سازها همه کتاب‌ها را نخوانده‌اند احتمالا بعد دیدم فیلم متوجه اقتباسی بودن آن می‌شویم. خیلی تاثیر گذار است که به صورت آکادمیک آشنایی داشته باشند.

صولتی درخصوص برگزاری این جشنواره گفت: امسال جشنواره با قوت بیشتری برگزار می‌شود. بسیار منظم است و به نظرم این دوره شاهد پیشرفت خوبی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *