آینده سینما از مراکز سینمای جوان شکل می‌گیرد/ لزوم حمایت از فیلمسازان متعهد به جامعه و منافع ملی

رییس سازمان سینمایی در جمع مدیران دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران مطرح شد؛

آینده سینما از مراکز سینمای جوان شکل می‌گیرد/ لزوم حمایت از فیلمسازان متعهد به جامعه و منافع ملی

رییس سازمان سینمایی در جمع مدیران دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: از دل این شور و هیجان میان فیلم کوتاه موج‌های جدید فیلمسازی شکل می‌گیرد و رشد و نمو‌ پیدا می‌کند.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی در روز سوم از جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت حضور یافت.
وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از استقبال گسترده فیلمسازان و مخاطبان از جشنواره گفت که در فضای مجازی نیز شاهد انتقال این شور و هیجان و روزهای گرم جشنواره بوده است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: از دل این شور و هیجان موج های جدید فیلمسازی شکل می گیرد و رشد و نمو‌ پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه مراکز سینمای جوان محل کشف و شهود و خلاقیت هاست پیرامون مطالب و سوالات مطرح شده از سوی مدیران دفاتر سینمای جوان  افزود: مجموعه مطالب ارائه شده این نشست، در چند محور قابل تحلیل و جمع بندی است. نیاز به تجهیز و امکانات به روز، مشکلات مرتبط با مکان و ساختمان دفاتر در برخی استان‌ها، جایگاه اجتماعی و‌مناسبات اداری دفاتر در استان، درخواست حضور در شورای فرهنگ عمومی و تمهیدات برای مسائل رفاهی.
وی ادامه داد: خوشبختانه اغلب وعده هایی که سال گذشته در همین جمع داده ام تقریبا محقق شده و یا در شرف انجام‌است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به حضور پر رنگ تولیدات دفاتر استان ها در جشنواره چهلم و قدردانی از رشد و تحول در دفاتر سینمای جوان خاطر نشان‌کرد: رشد بسیار خوبی در تولیدات سینمای جوان احساس می شود و امسال با جهش و شاخصه های مطلوبی روبروئیم. ۵۵ درصد آثار جشنواره سهم مناطق و استان های کشور است.
وی اضافه کرد: در کشف و معرفی نیروی انسانی جدید و فیلمسازان جوان هم، شاهد اتفاقات خوبی هستیم در عین حال، معتقدم نباید به این سطح بسنده کنیم.
خزاعی با تاکید بر لزوم تقویت مباحث معرفتی و جهان بینی در ساختار آموزش های سینمای جوان تصریح کرد: شناسایی و حمایت از جوانان‌متعهد به جامعه و منافع ملی باید سرلوحه فعالیت دفاتر سینمای جوان باشد.
وی با بیان‌اینکه‌ سینمای متفکر و اندیشه ورز از همین مراکز متولد می شود افزود: باید به رشد   و حمایت از فیلم سازهایی کمک کنیم که هم، ادبیات و تاریخ و بحث های معرفتی را بشناسند و  هم صاحب دانش فیلم سازی باشند.
رییس سازمان سینمایی با بیان‌اینکه سینما به پشتوانه فلسفه و نظام معرفتی نیاز دارد و الا در حصر تکنیک گرفتار می شود ادامه داد: تا زمانی که نظام معرفتی و تولید فکر تقویت نشود در سطح تکنولوژی در جا می زنیم؛ و در این مسیر، نقش و جایگاه مراکز سینمای جوان مهم و راهبری آن ها تعیین کننده است.
رییس سازمان سینمایی در ادامه درباره دشواری‌های پیش روی فیلم‌سازان سینمای کوتاه افزود: یک نکته در حوزه فیلم کوتاه همین است که بدانیم بدون امکانات و بودجه کم چگونه فیلم بسازیم. چه بسیار فیلم‌هایی که با امکانات و هزینه‌های زیاد ساخته شده اما کیفیت و ارزش سینمایی ندارند.
وی گفت: فرصت بسیار اندکی از ماموریت ما در این دولت باقی مانده است . باید با جدیت روی اهداف مان تمرکز کنیم و با شناسایی مشکلات و چالش ها در جهت تحقق آن ها گام برداریم.
خزاعی اظهار کرد: باید با جدیت و همت عالی در مسیر تحقق اهداف حرکت کنیم و تلاش کنیم تا نسلی آگاه، متفکر و متخصص تربیت کنیم. ساخت آینده سینمای ایران از همین مراکز سینمای جوان آغاز می شود و مهم ترین مراکز رویش و رشد فیلمسازان در کنار دانشگاه ها همین دفاتر سینمای جوان است.
وی با بیان اینکه آموزش نباید به حیطه تکنیک و فنون‌محدود‌شود تاکید‌کرد: در کنار آموزش فنون، باید فرصت های بازشناسی معرفتی فراهم شود چرا که فیلمساز به آگاهی های معرفتی و اخلاقی و حتی شناخت های بین رشته ای در حوزه های مردم شناسی،ادبیات، تاریخ و جامعه شناسی و … نیاز دارد.
خزاعی با اشاره به اجرای چند طرح مهم در حوزه سینمای استانی گفت:  تدوین آیین‌نامه اجرایی تهیه کنندگی استانی در مراحل نهایی است و به زودی ابلاغ می شود. طبق این آئین نامه به موضوعات و دغدغه های استان و به رسوم، مسایل بومی و اجتماعی و فرهنگ و فولکلور استان توجه جدی تر شود.
وی با بیان‌اینکه تاکنون همه وعده ها محقق شده است خاطرنشان کرد: ابلاغ ائین‌نامه تهیه‌کنندگی استانی، توسعه زیرساخت های آموزشی، آموزش رایگان‌تر بیش از ۲۰ استان کشور، فراگیری جشنواره های ملی و بین المللی در فضای استان ها و حتی شهرستان ها و جهش در توسعه سالن سازی همگی در راستای تحقق عدالت فرهنگی است و تا پایان دولت این پایبندی را حفظ می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *