آرش فلاحت‌پیشه: فیلم کوتاه؛ برشی از زندگی با تاثیری عمیق/ حضور قابل توجه و چشمگیر فیلم کوتاه در جشنواره‌های معتبر

بازیگران از نقش‌آفرینی در فیلم کوتاه می‌گویند؛

آرش فلاحت‌پیشه: فیلم کوتاه؛ برشی از زندگی با تاثیری عمیق/ حضور قابل توجه و چشمگیر فیلم کوتاه در جشنواره‌های معتبر

آرش فلاحت‌پیشه بازیگر سینما و تئاتر در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: فیلم کوتاه برشی از زندگی است که در زمانی محدود باید تاثیری عمیق بگذارد.

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، آرش فلاحت‌پیشه از بازیگرانی است که علاوه بر حضور در فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی و صحنه تئاتر تجربه بازی در مقابل دوربین فیلمسازان سینمای کوتاه را نیز در کارنامه هنری خود دارد؛ آثاری چون «ضد یخ» و«کرمچاله» ازجمله فیلم‌های کوتاهی است که این هنرمند در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

فلاحت‌پیشه با اشاره به دغدغه‌ای که باعث می‌شود، مقابل دوربین فیلمسازان سینمای کوتاه به ایفای نقش بپردازد، گفت: فیلم کوتاه مدیوم بسیار جذابی است که به بازیگر امکان می‌دهد، هر بار نگاهی نو به توانایی‌های خودش داشته باشد و بداند که در فضای محدودتر می‌تواند تا چه میزان از قابلیت‌های بازیگری‌اش بهره ببرد. به همین دلیل هم من از حضور در مقابل دوربین فیلمسازان سینمای کوتاه استقبال می‌کنم.

او با بیان اینکه برای حضور در فیلم کوتاه شرایط ویژه خود را دارد، ادامه داد: به نظر من اگر فیلمسازان از تمامی جهات فنی، غیرفنی و بودجه حداقل‌هایی برای تولید نداشته باشند راه اشتباهی را برای فعالیت انتخاب کرده‌اند.

این بازیگر بیان کرد: برای به ثمر رسیدن یک ایده باید امکانات حداقلی وجود داشته باشد. تولید یک اثر نمایشی با سیستم غیرحرفه‌ای و به شکل دورهمی قطعا ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند.

بازیگر فیلم کوتاه «ضد یخ» افزود: انتخاب فیلمنامه مناسب و بازیگر از مشکلات اساسی تولید یک اثر است. در بسیاری از پروژه‌ها انتخاب نامناسب بازیگر باعث می‌شود کیفیتی که از فیلم انتظار داشته‌ایم، اتفاق نیافتد.

بازیگر سریال «برادرجان» توضیح داد: قطعا فیلمسازان جوان نیازمند مشاورانی هستند که برای بهبود کیفیت آثارشان از تجربه آن‌ها بهره‌مند شوند.

فلاحت‌پیشه درباره کیفیت فیلم‌های کوتاه طی سال‌های اخیر عنوان کرد: خوشبختانه شاهد اتفاقات خوب و آثار باکیفیتی در سینمای کوتاه بوده‌ایم. فیلمسازان برای بهبود کیفی آثارشان تلاش می‌کنند و از مشاوره هنرمندان پیشکسوت و باسابقه در این زمینه استفاده می‌شود.

او گفت: مشورت با افرادی که در این عرصه به صورت آکادمیک و تجربی فعال هستند دلیلی است تا جوانان تنها به داشته‌های خودشان تکیه نکنند و دست به تولید آثار ارزشمند بزنند.

این بازیگر با بیان اینکه جشنواره‌ها در ایران نیازمند تعریف و کاراکتر مختص به خود هستند، عنوان کرد: کیفیت آثار رو به بهبود رفته است اما متاسفانه ما همچنان شاهد توجه به بخش کمی و تعداد تولیدات هستیم تا رسیدگی به بخش کیفی آن‌ها. تهیه و تولید فیلم کوتاه نیز مانند دیگر هنرها نیازمند سازماندهی و انسجام است.

او با اشاره فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران گفت: به یاد دارم که از گذشته هر فردی که تصمیم داشت تا دست به ساخت فیلم کوتاه بزند به پشتوانه انجمن، استفاده از امکانات آن و همچنین حمایت‎های معنوی استادانش بود.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران باید در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهبود شرایط کیفی آثار نیز همراهی بیشتری داشته باشد.

بازیگر سریال نمایش خانگی «حیثیت گمشده» اظهار کرد: این روزها ساخت فیلم بسیار راحت شده است تاحدی که افراد صرف داشتن یک دوربین و موقعیت مناسب دست به تولید فیلم می‌زنند. در حالیکه به طور قطع فعالیت در این عرصه باید ضوابط و شرایط خود را داشته باشد. متاسفانه شکل همه چیز عوض شده است اکنون خیلی از بلاگرها ادعای فیلمسازی دارند و این یعنی سازوکار تولیدات ما از بنیان مسئله دارد.

او بیان کرد: بخش خصوصی با تکیه بر سرمایه مادی فارغ از نگاه هنری با ورودش به تمامی عرصه‌های هنر باعث ایجاد مشکلاتی شد که یکی از آن‌ها بی‌توجهی به دانش و اطلاعات افراد برای فعالیت‌ است. متولیان امر باید در این مورد نظارت داشته باشند البته نظارت نه به معنای سانسور و ممیزی.

این بازیگر با اشاره به لزوم توجه بیشتر به بخش بین‌الملل گفت: شرکت‌های خصوصی زیادی برای معرفی آثار سینمای کوتاه به جشنواره‌های جهانی در حال فعالیت هستند اما جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باید معرفی آثار در عرصه جهانی را به عنوان یکی از وظایف اصلی خود بداند و در این راه از فیلمسازان حمایت بیشتری داشته باشد.کمااینکه پخش بین‌الملل در این نهاد جدی تر گرفته شده است.

بازیگر سریال «آکتور» با بیان اینکه حضور فیلم کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی محدودیت‌های کمتری نسبت به حضور در فیلم‌های بلند دارد، مطرح کرد: با توجه به بستری که برای فیلم‌های کوتاه در سطح جهانی فراهم شده است،این آثار حضور قابل توجه و چشمگیری در جشنواره‌های بین‌الملل دارند و این حضور جایگاه سینمای ایران را در جهان تثبیت کرده است.

او ادامه داد: البته حضور در جشنواره‌ هزینه‌های تولید یک اثر هنری را جبران نمی‌کند و تنها به منظور کسب اعتبار اهمیت دارد. لذا فیلمسازان جوان همچنان نیازمند حمایت مادی و معنوی خواهند بود.

این هنرمند عنوان کرد: گاهی به نظر می‌رسد شکل، فرم و محتوای تولیدات چندان اهمیتی ندارد و سلیقه در انتخاب آثار تاثیرگذار است. انتظار می‌رود انتخاب‌ها تخصصی‌تر باشد و جشنواره‌ها به ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از استادان پیشکسوت و به نام این عرصه به دور از نگاه سلیقه‌ای در انتخاب آثار و داوری‌ها بهره‌مند شوند.
او با اشاره به لزوم توجه به آموزش در ایام برگزاری جشنواره ادامه داد: قطعا برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برای هنرجویان به ارتقای کیفی تولیدات در سال‌های بعد کمک خواهد کرد.

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: فیلم کوتاه برشی از زندگی است که در زمانی کوتاه باید تاثیری عمیق برجای بگذارد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *