کارگردان فیلم «پدر بودن »: جشنواره فیلم کوتاه تهران به حفظ شور و شوق این عرصه کمک می‌کند

کارگردان فیلم «پدر بودن »: جشنواره فیلم کوتاه تهران به حفظ شور و شوق این عرصه کمک می‌کند

مرتضی جذاب با اشاره به حمایت جشنواره فیلم کوتاه از هنرمندان این بخش، جشنواره را رویداد مهمی در جهت حفظ شور و شوق هنرمندان برای ادامه مسیر دانست.

 

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مرتضی جذاب، کارگردان فیلم «پدر بودن»، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را عامل مهمی برای حفظ شور و شوق در این حوزه دانست و گفت: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای اکران است، که فرصت دیده شدن را به فیلم‌های کوتاه می‌دهد ضمن اینکه جمع شدن فیلم‌سازان فیلم کوتاه در چنین محفل‌هایی شور و شوق لازم را برای زنده نگه داشتن جریان فیلم کوتاه در ایران ایجاد می‌کند که مایه خرسندی است. 

او این رویداد را عامل مهمی در رشد انگیزه فیلم‌سازان جوان برای ادامه فعالیت دانست و افزود: به طور کلی دیدن فیلم‌های کوتاه از آثار سایر کشورهای جهان، سبب می‌شود که فیلم‌سازان به یک ارزیابی مهم از جایگاه کیفی فیلم‌های داخلی دست یابند.

این کارگردان تصریح کرد: از طرف دیگر جشنواره فیلم کوتاه تهران به شناخت فیلم‌سازان جوان و با انگیزه کمک می‌کند و سبب می‌شود که از این دست فیلم‌سازان بتوانند حمایت بیشتری در تولید دریافت کنند.

جذاب ادامه داد: این نوع رویدادها سبب می‌شود، مدیران متولی امر فیلم کوتاه نیز بتوانند ناظر سطح کیفی فیلم‌ها از نظر تکنولوژی، شرایط تولید و تطبیق آن با سطح استاندارد بین‌المللی باشند زیرا امروزه فیلم‌های کوتاه به لحاظ حرفه‌ای پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند بنابراین مدیران محترم متولی باید این مهم را در نظر بگیرند تا بتوانند راه را برای سازندگان فیلم کوتاه هموار کنند. زیرا امروز دیگر نمی‌توان با یک پول اندک فیلم کوتاه حرفه‌ای تولید کرد تا در جشنواره‌ای بین‌الملل بدرخشد. پس لازم است که این واقعیت تلخ را بپذیریم که ما از این بابت بی‌بضاعت هستیم. 

کارگردان اثر «علی نامه»، شکل برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را قابل قبول خواند و اظهار کرد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران، به لحاظ برگزاری از بسیاری جشنواره‌ها شکیل‌تر است اما نکته مهم در تعداد آثار پذیرفته شده و نمایش آن‌هاست زیرا در جشنواره فیلم کوتاه تهران آثار زیادی پذیرفته می‌شود که این حجم بالا و نمایش آن باعث دیده نشدن بسیاری از آثار می‌شود.

جذاب تأکید کرد: در بسیاری از جشنواره‌های مهم دنیا از میان فیلم‌های رسیده که گاهی به شش هزار فیلم هم می‌رسد، تنها سی فیلم و نهایت چهل فیلم به بخش مسابقه راه میابد  اما در اینجا حجم نمایش بسیار بالاست. همین امر نیز سبب سردرگمی مخاطب، هم در بخش نقد، بررسی و هم نمایش آثار می‌شود.

او برگزاری ورک‌شاپ‌ها را نقطه عطف جشنواره دانست و گفت: نقطه قوت جشنواره همان گردهمایی فیلم‌سازان فیلم کوتاه از سراسر کشور و نقاط دنیا در محل برگزاری است اما نمایش آثار آنان و مهم‌تر از آن برگزاری ورکشاپ ها بسیار ارزشمند است تا جایی که می‌تواند نقطه عطف جشنواره باشد.

این هنرمند از محل برگزاری این رویداد انتقاد کرد و افزود: فکر می‌کنم، تعداد بالای آثار بخش نمایش جشنواره و محل برگزاری آن از جمله مباحثی است که باید به آن توجه کرد و جای انتقاد دارد بنابراین امیدوارم که در دوره پیش رو محل مناسب‌تری برای آن انتخاب شود. 

جذاب پیشنهاد داد: به نظر من می‌توان، با توجه به برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای، در طول سال کل بخش مسابقه اصلی را با برنامه‌ریزی به صورت جشنواره‌ها برگزار کرد و به این ترتیب از حجم بالای آثار رسیده و نمایش آن‌ها نیز کم شود تا جشنواره با کیفیت بالاتری برگزار شود.

او ادامه داد: فیلم ساز باید فیلم بسازد و مدیر باید او را در این زمینه یاری کند بنابراین هدایت فیلم‌ساز به محدوده فکری خاصی باعث عقب ماندگی در فیلمسازان جوان خواهد شد. مدیران باید سطح فکری و دانش خود را درباره تولید فیلم کوتاه بالا ببرند زیرا امروز دیگر کمک هزینه‌ای که سینمای جوان بعد از گذراندن مراحل پیچیده به هنرمند، می‌دهد، جواب‌گو نیست چرا که هزینه‌های تولید فیلم کوتاه حرفه‌ای بالا رفته است اما به نظر می‌رسد که مدیران یا بی‌خبر هستند و یا می‌خواهند که خبر نداشته باشند.

این کارگردان تصریح کرد: هم اکنون به خاطر مسائلی که گفتم، دو فیلمنامه کوتاه من در جریان تولید متوقف شده است  زیرا مدیران نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که  هزینه پرداختی تنها کفاف صحنه است و مابقی هزینه‌ها باید از جیب شخصی فیلم‌ساز خرج شود.

جذاب اقدامات گروه هنر و تجربه را مثبت خواند و گفت: امیدوارم که اکران فیلم کوتاه در گروه هنر و تجربه بتواند به تولید سینمای حرفه‌ای فیلم کوتاه کمک کند.

او حوزه فیلم کوتاه را دچار مشکلات عدیده مالی خواند و اظهار کرد: اگر روزی ساخت فیلم کوتاه بتواند تمام هزینه‌های فیلم‌ساز را بدهد و اجازه دهد، هنرمند با دستمزد آن زندگی معمولی را بگذراند، من تا آخر عمر فیلم خواهم ساخت زیرا عاشق فیلم کوتاه هستم اما آیا به نظر شما اوضاع فیلم کوتاه در حال حاضر این گونه است ؟ 

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

فراخوان این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره www.tisff.ir  و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان www.iycs.ir  قابل دسترسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *