فیلم کوتاه یعنی فرم

فیلم کوتاه یعنی فرم

داود خیام، داور بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد

فیلم کوتاه یعنی فرم

داود خیام  تندیس بهترین فیلم داستانی در جشنواره سی‌و دوم فیلم کوتاه تهران را برای فیلم «چله» دریافت کرد و برای دوره سی و سوم در ترکیب هیأت داوران بخش ملی قرار گرفت.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، داود خیام معتقد است درحوزه فیلم کوتاه نظرگاه‌ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد. اما از آنجا که در فیلم کوتاه فرصت برای پرداختن به موضوعات و پرورش ایده چندان زیاد نیست ما باید بتوانیم در یک فرصت کوتاه موضوع را به مخاطب القا کنیم. به همین دلیل تاکید به محتوا چندان در فیلم کوتاه اهمیت ندارد بلکه باید این محتوا با نشانه‌گذاری‌های فرمی به مخاطب القا شود.

این داور بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران، تفاوت فیلم کوتاه و بلند را در فرصت فضاسازی، پرورش شخصیت و همذات پنداری در سینمای بلند که در سینمای کوتاه وجود ندارد، عنوان کرد. او فیلم کوتاه را فرم دانست و گفت: منظور من این است که وجه فرمالیستی در فیلم کوتاه به وجوه دیگر غالب است و این بدین معنا نیست که در فیلم کوتاه محتوا مهم نیست بلکه فیلم روندی دارد که از ساختار به محتوا حرکت می‌کند. در واقع سروکار ما با فرم معنادار است و این فرم معنادار در انواع فیلم تعاریف وملاک‌های خودش را دارد

خیام درخصوص نخستین تجربه داوری در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: زمانی که داوری آثار جشنواره به من پیشنهاد شد با خودم فکر کردم این موضوع نمی‌تواند بدون حاشیه باشد و حتما حواشی مختلفی را به دنبال خواهد داشت. اما به نظر من نفس این کار کاملا درست است چرا که به این واسطه دوستان و همکارانم در روند ساخت فیلم کوتاه می‌توانند از نزدیک با بدنه نظام بروکراسی اداری و فکری و فرهنگی کشور آشنا شوند و به حوزه‌های مدیریت فرهنگی ورود پیدا کنند. علاوه بر این فیلمسازان چون از نزدیک فضای فیلم کوتاه را می‌شناسند و به لحاظ تاریخی در بطن شرایط آن دوره هستند می‌توانند بهتر درباره آثار دیگر فیلمسازان داوری کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «ماحی» با اشاره به اینکه این همکاری نباید محدود به یک نفر یا یک سال باشد، خاطر نشان کرد: درواقع لازم است که این فیلمسازان در قالب یک آکادمی در حوزه فیلم کوتاه حضور موثر داشته باشند. اساسا داوری در سینما سلیقه‌ای است. زمانی که از افراد مختلف برای اعمال داوری استفاده می شود فیلم‌ها براساس معیارهای آکادمی و کلی‌تر مورد داوری قرار خواهند گرفت.

مراسم پایانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران امروز دوشنبه ۲۴ آبان ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *