فیلم کوتاه باید جسور باشد

فیلم کوتاه باید جسور باشد

محسن امیریوسفی، داور بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران:

فیلم کوتاه باید جسور باشد

محسن امیریوسفی، داور بخش مسابقه ملی سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در سال‌های اخیر جریانی به وجود آمد که فیلم‌های کوتاه ساخته نمی‌شوند برای فیلم کوتاه بودن، ساخته می‌شوند برای مصارف دیگر غیر از فیلم کوتاه.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، محسن امیریوسفی درباره داوری بخش مسابقه ملی جشنواره سی و سوم گفت: خوشبختانه کیفیت فیلم‌ها، خصوصا در بخش داستانی و تا حدی در بخش انیمیشن، خیلی بهتر از سال‌های قبل بود. فکر می‌کنم این یک اتفاق خوب است ‌که جریان فیلم کوتاه که یک جریان حرفه‌ای سینما است و قدمتی به اندازه تاریخ سینمای ایران دارد، به خوبی مسیر خودش را ادامه می‌دهد. توقعی که از فیلم کوتاه می‌رود، این است که جسور باشد، از تجربیات جدید نترسد و متفاوت از سینمای رایج ایران باشد.

او درخصوص معیارهای داوری هیأت داوران بخش ملی سی و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه افزود: اولین مطلب برای داوری در فیلم، یک حس فردی و یک حس جمعی است. حس کسانی که سال‌ها در حوزه سینما بوده‌اند و کار کرده‌اند، فرق می‌کند با یک حس آدمی که صرفا یک تماشاگر عادی سینماست. به نظر من ابتدا این است و بعد هم یکسری پارامترهایی که در حوزه مثلا فیلمبرداری، تدوین، کارگردانی و در حوزه‌های دیگر خودش را نشان می‌دهد که آن‌ها هم متر و معیار خیلی مشخصی در این حوزه ندارد. به نظرم یک اصل قدیمی در این حوزه این است که؛ چون صحبتمان در مورد فیلم بلند است؛ فیلم کوتاه اگر خوب باشد، خودش را به خوبی نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که تمرکز هیأت داوران بر کدام بخش بیشتر بود گفت: واقعیت این است که در مورد هر فیلمی که می دیدیم صحبت می کردیم و تلاش خودمان را کردیم که همه فیلم‌ها به خوبی دیده شود.

امیریوسفی نتیجه انتخاب هیأت داوران از طیف متفاوت سنی و تجربه‌ای را دلیل جذابیت این هیأت عنوان کرد و گفت: تفاوت دیدگاه داشتیم و همین سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف هیأت داوران و درعین حال علاقه‌مندی به جریان فیلم کوتاه باعث جذابیت این هیأت می‌شد. مطمئنا هیئت داورانی که کاملا یکدست باشد، نتایجی خارج از عرف و قاعده خواهد داشت. همین حضور نسل‌های مختلف و اختلاف نظرها باعث شد که نتیجه کار با دقت بیشتری باشد.

این کارگردان سینما حضور برگزیده دوره گذشته جشنواره در ترکیب هیأت داوران را اتفاق خیلی خوبی دانست و خاطرنشان کرد: داوود خیام از فیلمسازان خوب حوزه فیلم کوتاه و همینطور سینمای بلند ایران است. این‌که کسانی با نگاه نزدیک‌تر به حوزه فیلم کوتاه حضور داشته باشند، اتفاق خوبی است.

مراسم پایانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران امروز دوشنبه ۲۴ آبان ساعت ۱۸ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *