یک اتفاق پژوهشی در جشنواره فیلم کوتاه/ فصلنامه تخصصی چاپ می‌شود

یک اتفاق پژوهشی در جشنواره فیلم کوتاه/ فصلنامه تخصصی چاپ می‌شود

مدیر پژوهش معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران با اعلام خبر تدارک چاپ فصلنامه تخصصی فیلم کوتاه از بخش پژوهش که امسال به جشنواره فیلم کوتاه تهران اضافه شده است، صحبت کرد.

محمدحسین تمجیدی مدیر پژوهش معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران درباره اهمیت اضافه شدن بخش پژوهش به سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه عرصه فیلم کوتاه پشتوانه مکتوب و علمی قوی ندارد و در بخش مقالات و کتاب‌، منابع کمی در این عرصه در دسترس است. این در حالی است که عرصه فیلم کوتاه جایگاه تثبیت شده ای نزد فیلمسازان و حتی مخاطبان خود دارد اما امکان دسترسی به آثار مکتوب که باعث دانش افزایی در این وادی می شود کم است.

وی ادامه داد: ما در این دوره از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران تصمیم گرفتیم در حاشیه برگزاری جشنواره همایشی برگزار و به جمع آوری و چاپ تولیدات علمی در عرصه فیلم کوتاه اقدام کنیم.

تمجیدی در پاسخ به این پرسش که چرا در نخستین گام، بخش پژوهشی به صورت بین المللی برگزار می شود و آیا پتانسیل ارسال مقاله از دیگر کشورها را از ابتدا در این همایش پیش بینی می کردند، بیان کرد: ذات جشنواره فیلم کوتاه تهران بین المللی است و از منظر بین المللی بودن هم جشنواره جوانی در دنیا به حساب نمی آید و جایگاه تثبیت شده ای دارد و بین المللی برگزار کردن بخش پژوهش هم در راستای تحکیم این جایگاه در عرصه بین المللی بود. ضمن اینکه ما از ابتدا وظیفه خود دانستیم تا از طریق کانال های ارتباطی علاقمندان و دانشگاهیان در خارج از کشور را برای ارسال مقاله به این همایش ترغیب کنیم که چنین اتفاقی هم افتاد.

تلاش برای تقویت زیرساخت‌های پژوهشی فیلم کوتاه

تمجیدی همچنین در جواب به این سوال که چرا در بخش اعلام محورهای همایش که در فراخوان بخش مقالات ذکر شده از موضوعات پایه ای در عرصه فیلم کوتاه مانند «تعاریف، مفاهیم، مولفه ها و ابعاد تشکیل دهنده هویت فیلم کوتاه» و یا «بررسی و شناخت عناصر فیلم کوتاه» نام برده شده است و آیا تا این اندازه عرصه پژوهشی فیلم کوتاه خالی از محتواست، توضیح داد: پیش فرض اول ما موجود نبودن اثر مکتوب در این عرصه و پیش فرض دوم ما این بود که کاری کنیم تا محتوای به دست آمده برای مشتاقان فیلم کوتاه کارایی داشته باشد.

این پژوهشگر ادامه داد: از نظر تاریخی قدمت فیلم کوتاه به اندازه قدمت سینماست. حتی می توانیم بگوییم فیلم کوتاه قدمت بیشتری نسبت به فیلم بلند سینمایی دارد چرا که در اول پیدایش سینما، فیلم ها کوتاه و چند دقیقه ای بودند و به مرور فیلم کوتاه به شیوه بیان خاص هنری و ایجاز و خلاصه گویی دست یافت و تبدیل به یک گونه سینمایی شد.

وی بیان کرد: در سینمای معمول و فیلم بلند، روایت تاریخ سینما نهادینه شده و تعاریف به طور کامل درباره این نوع سینما آمده است اما در همه این منابع تنها یک بخش کوتاه به مبحث فیلم کوتاه اختصاص داده شده و اینکه به طور مجزا کتابی داشته باشیم که همه این تعاریف پایه ای را منحصرا برای فیلم کوتاه ارائه داده باشد در دسترس نیست. برای همین ما حتی بدیهی ترین محورها را هم در این فراخوان آوردیم ضمن اینکه در همین بدیهیات، تناقض دیدگاه و تعارضات جدی وجود دارد.

تمجیدی با بیان اینکه هدف اصلی بخش پژوهش در جشنواره فیلم کوتاه گفتگو پیرامون مباحث تئوریک و تشویق به امر پژوهش است در پاسخ به اینکه با توجه به نبود زیرساخت های امر پژوهش در عرصه فیلم کوتاه در کشورمان تا کنون چه تعداد پژوهشگر فیلم کوتاه شناسایی شده اند، گفت: امر پژوهش یک شاکله کلی دارد و کسی که در علوم اجتماعی، روانشناسی، هنر و… دست به پژوهش می زند با یک ساختار رو به روست. در واقع ما پژوهشگران کشور را تشویق به پژوهش در عرصه فیلم کوتاه کرده ایم و درهای حضور در این عرصه برای همه باز بود. ما نگرانی نداشتیم که ممکن است پژوهشگری در این عرصه وجود نداشته باشد چون تعداد زیادی از پژوهشگران هستند که منتظر سوژه مناسبی برای دست زدن به امر پژوهشی هستند. ما تلاش کردیم بن بستی برای پژوهشگران ایجاد نکنیم و پژوهشگران بیشتری را به سمت خود جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه حجم قابل قبولی از مقالات تخصصی به دبیرخانه جشنواره رسیده است، خاطرنشان کرد: بعد از این مرحله، کار کمیته علمی همایش که با حضور فعالان و محققان شناخته شده فیلم کوتاه تشکیل شده، آغاز می شود. این کمیته چکیده مقالات را بررسی و در نهایت مقالات برتر را برای حضور در همایش انتخاب می کند.

از مقالات برتر تجلیل می‌شود

مدیر پژوهش معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران افزود: از مقالات برتر همایش تقدیر خواهد شد ضمن اینکه این مقالات به صورت مجموعه ای چاپ می شود و از این مسیر امکان مرور میراث مکتوب علمی و تئوریک در زمینه فیلم کوتاه را افزایش می دهیم و یقین داریم بهره گیری از نتایج این همایش می تواند برای رشد فیلم کوتاه مفید باشد. ما طرحی ارائه کرده ایم تا در دو نیم روز برگزاری جشنواره، مقاله های برتر در صحن همایش ارائه شوند. ارائه شدن این مقاله ها به معنای خواندنشان نیست بلکه می خواهیم مسیر یافته های نگارنده با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

تمجیدی در پایان گفت: از زمان حضور آقای توکلیان در انجمن اولین باری است که در سینمای جوان برنامه های پژوهشی شکل می گیرد و در حال حاضر به دنبال انتشار فصلنامه فیلم کوتاه هم هستیم و تضمین چاپ مقالات این همایش در این فصلنامه خواهد بود. معتقدم جای این فصلنامه در فضای فیلمسازی فیلم کوتاه خالی است و ما به دنبال چاپ نشریه ای هستیم که به بیان آرای اندیشمندان در حوزه فیلم کوتاه و اخبار روز و معرفی جشنواره ها و… بپردازد.

سی و سومین جشنواره بین لمللی فیلم کوتاه تهران ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه سال جاری در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

آزاده سهرابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *